GFP-axolotler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

126
6
AjPaj:

Jag har sett att amerikanska mässor har haft GFP-axolotler i alla färger (GFP = Green Flourescent protein, de lyser alltså i "mörkret"). Har någon av er som varit på mässor i europa sett några sådana alternativt känner till vart man kan få tag på dem?


309
239
Gogs:

om jag inte missminner mig så finns dom bara i Asien och USA... GFP modifierade djur är ej tillåtna att säljas i europa


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Är inte alla färger förutom de grå viltfärgade axoloterna genmanipulationer från början?

Edit:
Kollade runt lite, och hittar inget om mitt påstående. Vet inte riktigt vart jag hört det ifrån. Vad jag läst mig till finns det två naturliga färger:
* Viltfärgad
* Melanoid (svart)

Utöver det så finns det bland annat
* Leucistic (vit med svarta ögon)
* Albino (vit med röda ögon)

Det finns förmodligen fler variationer än detta och även kombinationer t.ex. axanthic albino, melanoid albino.

 


126
6
AjPaj:

Skit också. 


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Anders:


Troligen är inga axolot-morfer (eller andra arters morfer för den delen) genmanipulerade (om det nu inte finns GFP så klart). Albino och liknande morpher kommer av naturliga mutationer. Rätt stor skillnad på naturliga mutationer och genmodifierade organismer. ;)


126
6
AjPaj:

Men om de (som det står i Anders faktablad) används för forskning avlas de fram för att alla individer ska vara så lika som möjligt, och uppenbarligen brukar en bieffekt av mänskligt urval vara albino. Jag betvivlar att de klarar sig så bra i naturen med den färgen då de blir enklare att upptäcka för rovdjur, men de kanske har det relativt lugnt i det fria?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Axolotler används ju annars en hel del som försöksdjur i just genmanipulation bland annat.
Anledningen till det är väl bland annat för deras regenerationsegenskaper. (De kan återskapa både ben, svans och en del inre organ) men de har även rätt stora och lättmanipulerade embryos.

Tråkigt att jag inte hittar vart jag läst det någonstans. Men förmodligen måste jag väl uppfattat det helt fel, eller så var det enbart en skröna :) Man lär sig något nytt varje dag!

Men riktigt intressanta djur i vilket fall som helst.

Om du vill ha ett lysande djur får väl skaffa en skorpion annars, de har väl proteinet (eller om det är något annat) naturligt som får dem att lysa under en blacklight. ;)

 

 


126
6
AjPaj:

Jag drömde att jag hittade genomskinliga grodor med naturligt GFP i skelettet i en djuraffär, det här har uppenbarligen stigit mig åt huudet. Annars kan man ju alltid skaffa en manet...


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Det jag menade är att morfer är naturligt förekommande och sen har man avlat på dom i fångenskap så de blivit vanligare.

När man forskar på dom är det nog inte något med morfer som är huvudsyftet, utan att som du säger kolla på hur kroppsdelar kan växa ut igen, eller när det gäller genmanipulation för att få dom att framställa något speciellt protein, eller stänga av produktionen, för att uppnå nån önskad egenskap.


126
6
AjPaj:

Men hur står det till med att ta in reptiler och amfibier till Europa från andra kontinenter? Som en avstickare jämför jag det med tigersalamandrar, som tydligen ska vara svåra att ala på i fångenskap, vilket leder till att en stor del av dem som säljs är viltfångade. De finns bara i Nordamerika, så då måste man ju i princip importera dem om man ska kunna ha dem i Europa.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild