Konstgräsmatta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Någon som använder konstgräsmatta (sådan man kan ha på balkongen) till sina terrarium? vet att det finns speciellt reptilmatta som ser ut typ som dem. Det borde väl fungera lika bra med en sådan konstgräsmatta?
finns en på rusta rusta.se/konstgras-gron-p62101022.aspx

Har tänkt att ha det till min skäggagam. Just nu har jag sand men pga risk för förstoppning tänkte jag ha en sådan matta och sedan en stor balja med sand/jordblandning som hon kan gräva i också för att tillgodose sina behov. 

 


456
200
isdrake:

Dom där borde vara väldigt svåra att hålla rena eller? Jag skulle nog tagit sand/jordbladning i hela burken istället. Lägg salladssålen på en platta eller liknande så blir inte maten jordig om den trillar ur skålen. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Är nog ingen större skillnad mellan reptilmatta och det som finns på Rusta. Jag hade nog ändå föredragit sand och jordblandning ändå. Har du haft problem med att skäggagamen haft förstoppning?

Bottensubstrat är ett väldigt hett ämne, och personligen tycker jag att det finns fler nackdelar med underlag som t.ex. konstgräsmatta, varav den största anledningen är att ödlorna inte kan gräva. De kanske kan bli svårt att hålla det rent med efter att skäggagamen skitit på mattan. Tar man ut hela mattan och spolar den rent?


190
13
hambergaren:

Jo jag har det i hela burken just nu. Jag har sett att hon ibland får i sig små sandkorn ändå trots att skålen är fri från sand.
Jag hade tänkt att klippa mattan i delar så man kan ta ut den del av mattan som är skitig och bara tvätta den efter hon har skitit eller liknande. Det jag funderar på lite är om de fastnat lätt med klorna, men har sett andra som haft liknande mattor. Men tänkte då att det kanske var något speciellt med just mattan som säljs med namnet reptilmatta.


190
13
hambergaren:

Joo grävningen är sämre med matta men därför jag tänkte ha en balja som är lika stor som en 3e del av terrariet som hon kan gräva i och som är ganska djup så hon även kan göra hålor i för att kyla ner sig.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Mattorna som man oroar sig över att ödlorna kan fastna i är nog de mattor som har öglor.

Att de får i sig lite sand är ju inte något farligt i små mängder. 

Citerar även Magnus Forsberg från en annan tråd:
"Vad man också kan säga, som så sällan diskuteras är varför de äter av sanden ??? (lite sand följer med maten, men det orsakar inga förstoppningar så det lämnar jag utanför)

Olika ödlor har olika krav på näringssammansättningen i sitt foder. Det gäller både vitaminer och framförallt mineraler. Brist på mineraler leder ofelbart till att djuren försöker kompensera detta genom att äta sand, från viken de i naturen får många värdefulla mineraler. Detta kan leda till förstoppning givetvis, men har ingenting med bottenmaterialet att göra, utan snarare med att de fått felaktig kost. Det finns till och med företag som tillverkar sand med mineraltillskott, just för detta ändamål.

Pratar med de största uppfödarna angående val av bottenmateral, så är alltid svaret det samma. Sand."

Kommer ifrån tråden: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=790


190
13
hambergaren:

Tack för svar!
Kanske ska ja inte oroa mig för att hon får i sig lite sand då. det är inte så att hon går och äter av sanden utan det är mer om en syrsa hoppat ut i sanden och hon äter dem där så har hon fått i sig lite sand. :)


309
239
Gogs:

Skulle det vara så att ödlorna dör av lite sand så skulle det inte finnas några ödlor ute i naturen heller...

Visst förstoppning händer men det är nog mest vanligt ifall ödlan inte för tillräckligt med mineraler i sin föda och att de då äter sand för att få sina mineraler. Som sagt lite sand i maten är nog inget man behöver oroa sig för.

Sen när det gäller matta i burken så kan jag säga att jag hade det för snart 20 år sen i en burk där jag hade min gröna leguan och till den funkade det fint. Mattan är ju enkel att plocka ut och spola av men jag vet inte om en skäggis skulle gilla den då de gillar att krafsa i substratet. Leguanen satt ju mest upp på sin gren och gick bara ner för att dricka och bada.


269
60
Jonas:

www.svtplay.se/video/1172244/del-1-av-3

 

21.20 ungefär dabbagamer. inte 100% sand men det finns lite sand iaf:)


340
91
Copa:

Jonas.. ser iaf inte skymten av 50% torv/jord i klippet =P

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild