Bygga om ett akvarium till ett terrarium? Möjligt? Hur? Kostnad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag har sett en del trådar med denna fråga förut och folk får oftast rådet att köpa ett terrarium istället och sälja akvariet...jag har dock ett akvarium som jag verkligen vill ha kvar...men som jag inte kommer ha användning för som akvarium igen...så är det möjligt och hur skulle jag gå till väga i så fall? Priser på ett ungefär jag kan räkna med (skulle det bli dyrare än ett Exo Terra Terrarium i motsvarande storlek)? 

Mer information om akvariet och vad jag skulle vilja göra med det:

Det är ett 100x45x45 cm (LxBXH) akvarium, ca 200 liter. Det har metallram och botten av plåt(?). Det har en grön ram och är väldigt gammalt och fint som jag ser det (men smaken är ju som baken, haha...gillar verkligen inte sånt som ser modernt ut). Har flertalet likadana akvarium av mindre storlek också och håller alltid utkik efter flera för jag gillar verkligen stilen. Skulle i så fall ställa det på högkant så att det blir 45x45x100 cm (LxBxH). 

Jag hade tidigare akvariet till min reeves kärrsköldpadda, men när botten rostade så insåg jag att jag inte längre kunde ha vatten i det utan att ex. lägga en glasskiva ovanpå plåtbotten. Jag har inte körkort och kände att det var en aningen svårt att ta hem en 100x45 cm glasskiva på bussen så jag flyttade sköldpaddan till annat boende. Jag gillar dock inte hennes tillfälliga boende...(som inte blev så tillfälligt som jag hade hoppats...inte kunnat komma på hur jag vill göra förrän nyligen) och ska därför göra om till henne så hon får som en "mini-damm". Har velat ha en mer "damm-lik" bostad till henne länge eftersom jag märkt att hon trivs bättre/känner sig mycket tryggare om hon inte kan se ut på det viset som det ju blir i ett akvarium.

Akvariet används i nuläget av min guldhamster...men tanken är att hon ska få flytta till större så småning om och då kommer jag inte ha användning för akvariet längre. Att ha ett tomt akvarium i den storleken stående känns ju inte så kul och vill inte fixa det så att det går att ha som akvarium igen...för det blir för jobbigt (har en skada som gör det väldigt smärtsamt) att sköta flera "vattenvolymer" i den storleken (räcker med lilla "dammen" till sköldpaddan och mindre akvarier). 

Jag har nyligen skaffat en Ögonfransgecko/Crested Gecko som fick med sig ett terrarium i flytten (det är en omplacering som inte haft det så bra tidigare). Geckon är väldigt liten för sin ålder vad jag förstått när jag läst på osv. men börjar sakta men säkert komma upp lite i vikt sedan jag fick hem den. Den kommer behöva ett större terrarium (det den fick med sig är väldigt litet men fungerar i nuläget eftersom ödlan är så liten) och tanken har hela tiden varit att köpa ett 45x45x90 cm Exo Terra terrarium...men så slog det mig att det kanske kan gå att göra om akvariet till ett terrarium i snarlik storlek som jag tänkt mig men finare (tycker Exo Terra är fina men mina gamla akvarium godingar slår det, haha). 

Självklart behövs ventilation och det måste ju lösas på något bra sätt - var är det bäst att placera dessa och hur får man hål i glas (om det behövs) utan att spräcka hela rutan? Kan man be en glasmästare eller nåt sånt om hjälp (inte för att jag vet hur jag skulle kunna släpa iväg terrariet till en sådan utan körkort...men ändå)? Kan man ha ventilation i bak (dvs. i plåten) och i själva dörren/dörrarna eller i kanten som måste vara fram för att hindra att all substrat ramlar ut? Tänker så kanske man slipper skära i själva akvarieglaset? 

Hur gör man med plåtbotten (som ju blir baksidan på terrariet) - behöver den målas med "rostskydd" eller nåt sånt? Vad kan man använda då som är säkert för en ödla? Kommer ha någon slags bakgrund i terrariet (ex. köpa en Exo Terra bakgrund...om jag inte vågar mig på att försöka bygga en själv) över plåten i så fall men tänkte om man måste skydda plåten ändå...vill ju inte att den rostar mer.

Hur gör man bäst dörr/dörrar? Med gångjärn och någon slags lås eller skjutglas med lås? Helst skulle jag vilja ha som på Exo Terra dvs. dörrar som öppnas som ett skåp...men det kanske blir för krångligt att få till en/två gångjärnsdörrar? Kanske är enklare med skjutglas? 

När det gäller själva toppen på terrariet...funderar lite kring ljus osv. Nu behöver ju inte Ögonfransgeckosar något speciellt ljus men mår ju vad jag förstår inte heller dåligt av lite (alltså inte för starkt) UV-ljus. Om det blir lite väl kallt i lägenheten så kanske det kan behövas en värmelampa också (även om de ju för det mesta fungerar fint att ha i rumstemperatur). Samtidigt så behöver de ju ganska hög luftfuktighet så...ska man i så fall satsa på att försöka få till att toppen delvis är täckt av nät eller är det trots allt bättre med en topp helt i glas? Hur är det med ljus som är bra för levande växter förresten, går detta genom glas eller måste det vara nät där en sån lampa placeras? 

Akvariet när jag upptäckt att botten hade rostat (har slipat bort väldigt mycket av rosten sedan dess, finns lite på vissa fläckar men inte i närheten av så mycket som på bilderna):







Akvariet som det är nu - dvs. i form av en hamsterbur:





Mvh/Animallover_1984

5094
3865
Tropfrog:
Visst går det och visst blir det billigare än Exo Terra (om man inte räknar arbetstid som en kostnad).

Har du kollat serpa design på Youtube? Han har några filmer där han konverterar akvarium till just ögonfransgeckos.

Borra i glas gör man med relativt billiga glasborr, finns kit på ebay. Men det finns alltid en risk att det spricker. Dock inget att överdriva.

Växtljus går igenom glas, inga problem. I en så hög burk kan det dock bli svårt att få tillräckligt med ljus till botten. Kräva bra tryck i ljuskällorna.

Jag tänker att du borde kunna göra latex bakgrund direkt på bottenplåten. Det blir ju vattentätt och snyggt. Visst kan det hända att den fortsätter att rosta, men inget som syns ändå och det lär dröja innan det är genomrostat.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild