Snokar ihop?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

70
2
Digge:

Då jag bara haft boa och pyton tidigare och de gick att ha i samma terrarium, undrar jag nu hur det är med olika snokar? Funkar de att ha olika arter tillsammans?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Finns flera snokar som är ormätande. Kungsnokar (och andra ormar i lampropeltis-släktet?) har jag för mig äter andra ormar. Snokfamiljen innefattar rätt många olika arter, så det kanske finns några som fungerar tillsammans. Personligen skulle jag istället åtminstone försöka hålla mig till samma arter om man vill ha fler än en orm i samma terrarium.


733
295
markusbabs:

Har du haft en boa och en pyton tillsamans i samma terrarie? eller två av samma art i ett terrarie? 

Såklart man kan ha flera ormar i samma terrarie,  Men enligt mig skapas det fler problem med fler ormar i samma terrarie än om man har en orm i ett terrarie. 

 

 

 

Jag skulle inte ha flera ormar tillsamans annat än vid parning.  Så jag säger NEJ till fler än 1 orm per terrarie annat än vid parning.

 


1663
779
fluffis:

Jag tycker själv att det finns så mycket fördelar med att ha ormar en och en att jag helst har det, men det betyder inte att det är omöjligt att ha dem ihop. En fördel om man ska ha ormar ihop är att man är kunnig och helst erfaren eftersom man bör ha koll på lite olika saker. Här har jag skrivit ihop en mängd orsaker till varför man bör låta ormar bo en och en. Jag har kopierat detta från ett annat forum och det handlar främst om majsormar men även lite allmänt.

Om man vill ha ormar (av samma art) ihop är det första man ska tänka på könet på ormarna. Även om man har en hona och en hane och vill para dem så måste de ändå bo separat åtminstone viss tid tex när honan är på väg att lägga ägg och behöver lugn och ro. Har man majsormar så kan de para om sig eller para sig vid en tidpunkt på året som inte är läglig så det bästa är att ha dem isär alltid utom när man vill att de ska para sig. Detta kan bero på vilken art det är. Jag har inte så bra koll på andra arter när det gäller detta.

Om man tex har två hanar eller två honor ihop så har de har ingen behållning av varandra och då har man dem ihop för att det ska vara bekvämt för oss människor. Först och främst får man se till att ha ett terrarium som är tillräckligt stort för två eller flera ormar och ge dem massor med gömställen så att de kan ligga där ensamma om de vill (minst ett varmt och ett svalare för varje orm).

Dessutom innebär det att man får ta ut ormarna och separera dem när de ska ha mat så att det inte blir stökigt och flera hugger efter samma byte. Det kan även hända att de inte kommer överens så man får vara beredd på att sära på dem om det behövs. Sen måste jag tillägga att jag hör då och då att någon köper en hane, har den tillsammans med en annan hane och hux flux blir det ägg, så det händer att det finns ormar som är felaktigt könsbestämda eller inte könsbestämda alls.

En annan fördel om man har sina ormar i individuella boenden är att man har mycket mer koll på vem som bajsat, ömsat, kräkts eller lagt ägg. Skulle något inte vara som det ska och man behöver ta sig iväg till veterinären så är det värdefull information att veta vad som hänt tidigare med ormen. Har man ormar ihop kan man aldrig riktigt vara säker på vad som hänt med vem.  

Sen måste man förstås se upp med kannibaler som anders redan har sagt.

Har man koll på alla de här grejerna så kan man prova att ha ormar tillsammans. Dock bör de vara av samma art eller väldigt nära arter så att man kan ha rätt miljö till dem.


70
2
Digge:

Jag förstår. Tänkte att om man har ett lite "för stort" terrarium,  kanske man kunde utnyttja utrymmet lite. På 90 talet hade jag en tigerpyton på drygt 3m, en boa constrictor ca 1.80 och två kungspyton i samma terrarium och det funkade fint. Fick ta ut tigern vid mat dock.

 


733
295
markusbabs:

Idag så skulle nästan alla säga att det är väldigt oseriöst att hålla flera olika arter i samma terrarie.  Med dagens kunskap om reptiler så borde alla veta att ormar ska hållas enskilt från andra arter.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

forumtroll ???


366
156
Linus:

Westman, jag funderade också på det.. Därför jag inte svarat.


70
2
Digge:

Vad är "forumtroll"?


1663
779
fluffis:

"Jag förstår. Tänkte att om man har ett lite "för stort" terrarium,  kanske man kunde utnyttja utrymmet lite. På 90 talet hade jag en tigerpyton på drygt 3m, en boa constrictor ca 1.80 och två kungspyton i samma terrarium och det funkade fint. Fick ta ut tigern vid mat dock."

 

I mina öron låter det osannolikt. Varför skulle man vilja göra på detta vis?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild