Skillnad på gulörad och gulbukig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

16
5
Zabinaw:
Skulle behöva lite hjälp att bedömma vad detta är för art? Vissa vi frågat säger gulbukad och andra säger gulörad så vi blir lite osäkra och vill gärna ha ett lite mer exakt svar. Förra ägaren vet heller ej exakt vad han är för art, och jag själv är inte jätte bra på sköldpaddors arter. Skulle vara snällt om nån kunde hjälpa till att identifiera hans art :)

5061
3826
Tropfrog:
Jag kan i princip inget om vattensköldpaddor. En snabb googling utesluter gulörad. Det liknar gulbukig, men skulle också kunna vara någon annan som jag inte känner till.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
74
161
Jeppe:
Det är en gulbukad vattensköldpadda (Trachemys scripta scripta).
Gulbukad-, gulörad (trachemys scripta troostii) och rödörade vattensköldpadda (Trachemys scripta elegans) är underarter av samma art och den förstnämnda känns igen på bland annat på den S-formade markeringen bakom ögonen.

5061
3826
Tropfrog:
För sakens skull så kan det vara bra att påtala det juridiska läget kring denna art då den räknas som invasiv i EU.

Du får inte sälja, flytta, släppa ut eller avla på den. Än så länge så finns det en juridisk gråzon kring omplacering av djuret, men det kommer nog inte att finnas kvar så länge enligt min bedömning.

När den svenska lagen är på plats som reglerar EU förordningen om invasiva arter så kan du nog inte göra dig av med djuret på annat sätt än avlivning. Detta är ett djur som blir mycket gammalt.

Mvh
Magnus 

16
5
Zabinaw:
Tropfrog skrev:
För sakens skull så kan det vara bra att påtala det juridiska läget kring denna art då den räknas som invasiv i EU.

Du får inte sälja, flytta, släppa ut eller avla på den. Än så länge så finns det en juridisk gråzon kring omplacering av djuret, men det kommer nog inte att finnas kvar så länge enligt min bedömning.

När den svenska lagen är på plats som reglerar EU förordningen om invasiva arter så kan du nog inte göra dig av med djuret på annat sätt än avlivning. Detta är ett djur som blir mycket gammalt.

Mvh
Magnus 


Har ringt till Naturvårdsverket och fått ett godkännande att omplacera honom så länge jag skänker honom. 

5061
3826
Tropfrog:
Zabinaw skrev:


Har ringt till Naturvårdsverket och fått ett godkännande att omplacera honom så länge jag skänker honom. 



Jo, det sammanfattar läget just nu ganska så bra. Men det kan ändras snart.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild