AnetteBackman skrev:
Hej! Nu är det snart dags för första ormen/ormarna, och man vill ju att så mycket som möjligt ska bli så rätt som möjligt från början. Vad jag insett nu när jag börjat besöka lite butiker är att alla hittills haft kvalster på sina djur. Föga förvånande kanske då det köps in djur ofta & från grossister.
Förhoppningarna är att jag kommer hitta vad jag söker på mässa. Förutsätter ni att nyinköpta djur har kvalster även om ni inte ser något vid köptillfället, & vad har ni i så fall för karantänsrutiner?
Och om ni haft kvalsterangrepp, hur behandlade ni?
Tillägg: Har genom gamla trådar sett att såpvattenbad & babyolja erkar vara välbeprövade metoder. Både som proaktiv rutinbehandling vid inköp & faktisk behandling vid bekräftat angrepp, då också frontline. Har också läst om preparaten på sidans info om ormkvalster.
Att häva kläderna i maskinen & gå raka vägen in i duschen där både en själv & ormar får ett bad direkt efter hemkomst för att sedan åka ner på tidningspapper i plastlådor i intilliggande byggnad känns som en lockande idé i detta uppskrämda stadium jag befinner mig i just nu. ;)
Tacksam för alla små tips & trix som ökar chanserna att slippa eländet! ;)
Vad är det för butiker du har besökt där ALLA har haft kvalster?
Ingen av de butiker i Sthlm eller i närområdet har sålt djur med kvalster så vitt jag vet.
Inte heller på mässorna har jag hört att det förekommit, förutom vid något enstaka tillfälle, att typ ett djur vart drabbad av det.
Vad gäller behandling och förebyggande av kvalster kan du läsa om här i alla fall.
www.terrariedjur.se/articles/42