regnskogsterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

205
25
Strunten:

Vill inte vara peting. Men borde det inte vara mer vent? Eftersom att det är regnskog du skall ha så måste väll den vara riktigt bra?


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

hur reagerar det 3e ögat på infrarött?

 

 


8
0
EvelinaB:

Tack Stina!! :D


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Riktigt stor och snyggt terrarium! :)

Som westman nämner, så kan det vara bra att kolla upp infraröd lite extra. Har själv aldrig haft någon ödla ur Iguania-ordern förutom skäggagam, men vad jag kan hitta så kan de uppfatta ljuset genom deras tredje öga.

Citerar från ett forumsinlägg:
"Iguanids have a third eye on top of their head, the parietal eye, that is a light sensing organ. The visible red light disturbs them."

I tråden föreslås keramiklampor.

Källa: www.herpcenter.com/green-iguanas/35199-red-infrared-lights.html


8
0
EvelinaB:

Oj, då ska jag absolut kolla upp det om infraröd! jag var osäker innan, men har skrivit i trådar, varit och frågat i affärer och folk från mässor har sagt infraröd. Har inte tyckt att han störts något av detta då han sover som en sten efter 22:00, han gillar och ligga nära lampan och sova så har inte trott att han störts av de, då han somnar strax innan det slocknar i terrariumet och sover fortfarande när det tänds.


8
0
EvelinaB:

Hur mycket ventilation tycker ni man ska ha?
Jag har på högra sidan 2 hål, 18 i diameter på vardera, samma sak på vänstra sidan upptill, och då är det ju mening att luften ska ta sig in i ena sidan, igenom hela terrariumet och sedan ut i andra. Sen har jag en ventilation upptill på 45x20cm

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild