Växter till klockgrodor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
LinaKokaina:

Hej! Ska skaffa grodor för första gången så jag sitter och tittar runt lite vad jag ska köpa till akvariumet. Vad ska jag ha för växter? Ska ha både i vattnet och på landdelen, vilka växter växer sig ovanför ytan men som inte blir högre än ca 15-20cm och måste man ha cirkulationspump eller något annat åt växterna?

Har även sett att folk har små blad som flyter omkring på ytan, vad heter såna? Ser ju sjukt fiffigt ut.

 

Räcker det förresten om landdelen är ca 15-20cm bred och så djup som akvariumet nu är (tror runt 40cm)? Hade tänkt ha en liten rot i vattnet också som dom kan klättra lite på.


126
6
AjPaj:

Om du har vägarna förbi Stockholm så titta då in på Södermalms Akvarieaffär, där finns alla flytväxter du behöver. Frogbit och andmat är de vanligaste flytväxterna, men de behöver mycket ljus, och kan skugga för vattenväxterna.


4
0
LinaKokaina:

Får ta mig dit när det är löning då.

Kan man förresten lägga mossa direkt på grus och förvänta sig att det ska ta sig? Ser lite tråkigt ut med  bara sten.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kul att du ska skaffa grodor :) Jag har själv ett gäng orientaliska klockgrodor. En del frågor, och jag ska försöka svara på alla så gott jag kan.

Jag har lite dålig koll på vad olika växter heter, och vilka som lämpar sig bra. Jag har ofta kört med plastväxter, men har börjat gå över till lite mer levande eftersom plastväxter är ganska så fult. Sen är det oftast bra med växter för att hålla igång syre i vattnet, luftfuktighet osv.

Du behöver inte någon cirkulationspump vad jag vet. Det viktiga för att växter ska komma igång är ljuset.
Jag använder mig utav Repti Glo 2.0 och det verkar fungera okej. Exo-terras lampor har dock fått en hel del kritik, så det finns förmodligen bättre alternativ om du har en passande armatur.

Vad gäller landdel så har jag ungefär halva mitt terrarium med landdel, och resten vatten. Det varierar väldigt kraftigt med hur folk inreder hos deras klockgrodor. Vissa har i princip bara vatten med ett fåtal mindre ställen de kan sitta ovan land, medans andra enbart har landdel med en vattenskål.
Vad jag iakttagit hos mina grodor är att deras beteende varierar en hel del baserat på säsong. Under vår och parningssäsong håller de sig gärna konstant i vattnet, medans de mot hösten och vintern oftare börjar hålla sig på land. Det viktiga är att det finns gott om gömställen både i vattnet och på landdelen. Det kan även vara bra att ha en rot eller liknande som du nämner, då de gärna vill kunna sitta på något och ha kroppen under vattnet medans de har huvudet ovanför ytan.

Håller med AjPaj om att Södermalms Akvarieaffär helt klart är värt att gå till. Ägaren är extremt kunnig om allt som rör akvarium. Finns ett bra gäng med olika växter att välja mellan och det är snarare problem med att förstå skillnaderna på de olika mossor och växter som finns.


4
0
LinaKokaina:

Jag har en akvarialand-burk och som jag har förstått det så måste man köpa just deras lampor och jag har ingen aning om vad som sitter i, men det var fiskar i förut och då växte växterna så det ska nog gå.

När jag ändå är igång så slänger jag in ännu en noobfråga- skulle dom äta neontetror om man stoppade i några, och är det vettig mat för grodor? Vore kul att se och smidigt om man ska iväg en sväng.


382
36
MariBarita:

Här är lite info om Klockgrodor:

www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=b_orientalis

 

Jag har Kardinal-och neontetror i min burk, har haft det i några månader nu och alla fiskar finns fortfarande kvar så grodorna är visst inte så bra på att fånga dem ^^

 

Bästa och nyttigaste basfödan är daggmask (metmask, kompostmask). Jag köper metmask i fiskebutiken, jag köper även Maggots som jag låter utvecklas till spyflugor( som är väldans populärt hos grodorna)


31
6
slowfox64:

Jag kör med dessa:

Land:
Klätterfikus - Ficus pumila
Fredskalla - Spathiphyllum wallisii
Silverkalla - Aglaonema commutatum
Murgröna - Hedera helix

Vatten:
Anubias nana var berteri


31
6
slowfox64:

Hämtat ur: Ormar, ödlor, sköldpaddor och andra djur i terrariet av Uwe Dust, Natur och kultur/LTs Förlag

Växter för fuktvarma regnskogsterrarier:

Ormbunkar
Frilandsadiantum
Adiantum pedatum - web.telia.com/~u88202698/htm/bladlist.htm

Fågelbobräken
Asplenium- www.nrm.se/forskningochsamlingar/vaxter/kryptogambotanik/virtuellautstallningar/manadenskryptogam/ormbunksvaxter/svartbraknarasplenium.4.6e158479110cb414d54800016137.html

Bromelia
Bromeliaceae - www.odla.nu/fs/article/file_9620.html

Blomsterananas
Aechmea- www.blomsterlandet.se/306.aspx?blomId=1108

Gömblomma
Cryptanthus - www.odla.nu/artiklar/bromeliaceae.shtml

Guzmania, juvelblomma
Guzmania - www.odla.nu/artiklar/juvelblomma.shtml

Tillandsia - brutalablommor.se/bilder.htm   (guldgruva)

Papegojstjärt
Vriesea - www.odla.nu/artiklar/papegojstjart.shtml

Orkidéer - www.orkidesallskapet.se/

Blad-och blomväxter:

Kalla
Aglaonema commutatum - hem.fyristorg.com/ullaberg/silverkalla.html

Flamingoblomma
Anthurium-hybrider - www.odla.nu/giftinformation/anthurium_scherzerianum.shtml

Brokkaladium
Caladium bicolor-hybrider - www.odla.nu/artiklar2/kaladium.shtml

Kroton
Codiaeum variegatum - odla.nu/artiklar/kroton.shtml

Gloxiniaväxter
Columnea-arter - www.linnaeus.nu/bibliotek/vaxt.asp?idnr=261

Bloddracena
Cordyline fruticosa - www.krukvaxter.se/lexikon/sida2.asp (mycke annat)

Prickblad, Dieffenbachia
Dieffenbachia-hybrider - www.blomsterframjandet.se/index.php?show=13324_SWE&&page_anchor=http://www.blomsterframjandet.se/p13324/p13324_swe.php

Drakblodsträd, doftdracena
Dracaena - www.blomsterlandet.se/306.aspx?blomId=1329

Gullranka
Epipremnum pinnatum - odla.nu/artiklar/gullranka-050112.shtml

Tropiska fikusarter (mullbärsväxter)
Ficus spp - www.blomsterframjandet.se/index.php?show=76820_SWE&&page_anchor=http://www.blomsterframjandet.se/p76820/p76820_swe.php

Porslinsblomma
Hoya - www.blomsterframjandet.se/index.php?show=75380_SWE&&page_anchor=http://www.blomsterframjandet.se/p75380/p75380_swe.php

Moses stentavlor
Maranta leuconeura - www.s-blommor.se/218.aspx (massor)

Monstera
Monstera deliciosa - www.odla.nu/giftinformation/monstera_deliciosa.shtml

Dvärgpeppar, Peperomia
Peperomia - www.blomsterframjandet.se/index.php?show=78772_SWE&&page_anchor=http://www.blomsterframjandet.se/p78772/p78772_swe.php

Filodendron, klätterkalla
Philodendron - www.blomsterframjandet.se/index.php?show=47368_SWE&&page_anchor=http://www.blomsterframjandet.se/p47368/p47368_swe.php

Fläckig gullranka
Scindapsus pictus - blommor-direkt.se/ampel.html

Fredskalla
Spathiphyllum-arter - www.odla.nu/artiklar/fredskalla.shtml

Himmelsblomma
Tradescantia - www.alltomtradgard.se/gardeninglists/rose.php?id=165&list=7

Växter för torr-,savann- och stäppterrarier:

Aloe - www.linnaeus.uu.se/online/fraga/med_4.html (satans röra)

Starrväxter
Carex brunnea - www.odla.nu/artiklar/vinterfint.shtml

Crassula, fetblad
Crassula - www.s-blommor.se/224.aspx

Echeveria, fetblad
Echeveria - www.blomsterframjandet.se/index.php?show=66887_SWE&&page_anchor=http://www.blomsterframjandet.se/p66887/p66887_swe.php

Törelväxter
Euphorbia - www.odla.nu/artiklar/euphorbia_diamond_frost.shtml

Gasteria - www.linnaeus.nu/Bibliotek/vaxt.asp?idnr=427

Haworthia - www.linnaeus.nu/bibliotek/vaxt.asp?idnr=467

Bajonettlilja
Sansevera - hem.passagen.se/suckulenten/swe_bajonettlilja_gulbandad.htm

Palmlilja, Yuccapalm
Yucca - hem.passagen.se/louise.anderson/yucca.htm

Växter för ökenterrariet:

Levande stenar
Lithops - www.dannesdjur.com/blom9.shtml (tack till Danne)

Fetknopp
Sedum - linnaeus.nrm.se/flora/di/crassula/sedum/welcome.html

Det finns säkert ännu flera växter men detta är ett axplock av dem, håll till godo.  :D

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild