Vilka böcker?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1
0
Keitel:
Hej. 

Är ny på fågelspindlar och vill lära mig så mycket det bara går. 

Vilka böcker är ett ”måste” tycker ni när det kommer till att lära sig allmänt om fågelspindlar?

Allt från när man ska flytta från ”vial” till terrarium, matning, ömsning, när blir de vuxna, parning osv osv. 

Finns det någon bra internetsida man ska kolla på osv? 

Tacksam för all hjälp. 

Mvh

163
103
Melsson:
Keitel skrev:
Hej. 

Är ny på fågelspindlar och vill lära mig så mycket det bara går. 

Vilka böcker är ett ”måste” tycker ni när det kommer till att lära sig allmänt om fågelspindlar?

Allt från när man ska flytta från ”vial” till terrarium, matning, ömsning, när blir de vuxna, parning osv osv. 

Finns det någon bra internetsida man ska kolla på osv? 

Tacksam för all hjälp. 

Mvh

www.mikebasictarantula.com/
denna sida har jag använt en del. kan vara bra å kolla på annat oxå, typ dark den och exotics lair på youtube. 

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
Melsson skrev:

www.mikebasictarantula.com/
denna sida har jag använt en del. kan vara bra å kolla på annat oxå, typ dark den och exotics lair på youtube. 

Och Taratula Nest på youtube haha :P (min kanal alltså, har inte hunnit lägga ut så mycket infovideos ännu men videos är där! Kommer mer sedan).
The dark den kallar jag ofta på. Kollade på Exotics lair innan men nu känns det som att han har gått över till att "skratta åt kompisen som packar upp old world-slings för första gången" och sånt, men mycket info där. Hans hållning av reptiler är jag inte heller något fan av. Även Tom Moran har jag kollat på en hel del. Och för att inte glömma Linus Mattson (eller Mattsson, sorry Linus) här på sidan som lägger upp klipp på svenska.

Nu kom vi av oss från böcker och jag börjar nämna alla på youtube haha. Har en bok som är rätt bra, men väldigt konstiga terrariemått såsom 24*26*25 centimeter och sånt. Tror den heter Fågelspindlar bara och har för mig att bland annat J. Verdezi (tror jag) och Fred Cleton någo sånt.

Krypforumet (kryp.forum25.se) är annnars en gudlgruva av gamla trådar och har lärt mg jättemycket där. Inte så aktivt nu, kanske någon som tittar in ibland, men bara sök  forumet. Skulle förvåna mig stort om du kommder på en fråga som det inte redan finns minst 5 trådar om ;)

Angående hemsidor: bonsyrsa.wordpress.com har jag gjort och det är (enligt mig) värt ett besök det med. 50% spindlar, 40% bönsyrsor och 10% random andra kryp eller mässrelaterat (bara i bloggen som det är mässgrejer dock).

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:

Här är boken jag nämnde.

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:

The Tarantula Keeper's Guide lärde jag mej en hel del om deras antonomi bland annat, och även annat spännande.

Finns att köpa på tex Adlibris.
www.adlibris.com/se/bok/the-tarantula-keepers-guide-9780764138850


Medlem i SkHF
23
21
sawpaw:
EmanuelKarl skrev:

Här är boken jag nämnde.

 Den boken är värd att kolla igenom

17
11
ArcticDreamer:
Skulle undvika Tarantula keepers guide! Full av horribla ideer i mitt tycke! Dom rekommenderar 2cm substrat och inget gömställe i terrarierna, dom rekommenderar att man handskas med spindlarna så mycket som möjligt för att tämja dom! och likställer kvalster med radioaktivt avfall!

En läsvärd bok är Tarantulas and other arachnids av Sam Marshall! Han är arachnolog och kan sina saker! Detta är nog min favoritbok i ämnet!

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
ArcticDreamer skrev:
Skulle undvika Tarantula keepers guide! Full av horribla ideer i mitt tycke! Dom rekommenderar 2cm substrat och inget gömställe i terrarierna, dom rekommenderar att man handskas med spindlarna så mycket som möjligt för att tämja dom! och likställer kvalster med radioaktivt avfall!

En läsvärd bok är Tarantulas and other arachnids av Sam Marshall! Han är arachnolog och kan sina saker! Detta är nog min favoritbok i ämnet!


Finns nog ingen bok som man kommer hålla med om allting som de tycker i boken.
men det finns fortfarande sjukt mycket bra info i den boken Tarantula keepers guide.
Sen utgår jag ifrån att man inte bara läser en enda bok eller samlar sin info från ett enda ställe.

17
11
ArcticDreamer:
Flyers90 skrev:


Finns nog ingen bok som man kommer hålla med om allting som de tycker i boken.
men det finns fortfarande sjukt mycket bra info i den boken Tarantula keepers guide.
Sen utgår jag ifrån att man inte bara läser en enda bok eller samlar sin info från ett enda ställe.


Då kan man lika gärna läsa Tarantulas and other arachnids! Den är bättre på samtliga punkter! Det ända jag kan komma på som jag tyckte va intressant med makarna Shultz bok var det om Mechanical mom dvs en konstgjord incubator. Annars är boken så utdaterad att jag inte ser nån mening medcatt läda den?

1
1
Jennie221:
Keitel skrev:
Hej. 

Är ny på fågelspindlar och vill lära mig så mycket det bara går. 

Vilka böcker är ett ”måste” tycker ni när det kommer till att lära sig allmänt om fågelspindlar?

Allt från när man ska flytta från ”vial” till terrarium, matning, ömsning, när blir de vuxna, parning osv osv. 

Finns det någon bra internetsida man ska kolla på osv? 

Tacksam för all hjälp. 

Mvh


Ledsen för trådkapning, men ville bara informera om att boken numera går att köpa på www.abebooks.com/9780615610535/Leopard-Geckos-Next-Generations-Ron-0615610536/plp - detta då den utgått från Amazon. Priset är närmare 1500 SEK så det är inte helt gratis.

Tror dock den ska finnas som ljudbok på engelska gratis ifall du lyckas få tag på ett gratis medlemskap till ljudbokstjänsten Audible (ny i Sverige): 1miljonboktips.se/ljudbokstjanster/audible/

Annars finns det bra böcker på samma tema på Bokus.com: www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=Leopard+Geckos+-+The+next+generations - en butik jag haft stor använding av genom åren kan man säga :)

Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild