Kvalster

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

268
19
Iguania:

Såg idag små kvalsterliknande saker som sprang runt på min halsbandsleguan. De var kanske millimeterstora och vandrade runt på honom. Jag har nyss testat att bada honom ett tag och ska se om det hjälper för det var inte så många, kanske 5-8 st. Det konstiga är att jag har haft i 3 månader snart utan att ha sett någonting och jag har inte skaffat några nya djur sen dess. För en månad sen skaffade jag dock en yuccapalm på HC, så det kanske bara är vanliga växtkvalster från den. Hittils har jag inte hittat några kvalster på den andra ödlan och båda äter väldigt glatt och visar inga tecken på att må dåligt. Men om det nu är kvalster, hur löser jag det? Fungerar det med rovkvalster eller måste jag riva hur hela bakgrunden, inredning och tvätta hela terrariet och möjligtvis ödlan i grönsåpa eller milt diskmedel?


32
11
Pred:

Jag fick kvalster på min kp. Han hade det toligen när jag köpte honom. Jag köpte Exner krypfri från zoobutiken vilket är helt giftfritt och du kan spraya det på djuret och i terrariet efter behag. Vad det gör är att det kväver kvalstrerna då de andas genom huden. Använde medlet tills flaskan var slut. För mig fungerade detta strålande.


268
19
Iguania:

Tack så mycket. Ska avvakta ett tag och se om de ökar i mängd och under tiden ska jag använda grönsåpa och vatten för att hålla dem borta. Om de inte försvinner eller ökar så får jag sticka till hökarängen eller HC och försöka få tag på det.


27
35
Henric:

Gå till en veterinär och få Ivomec utskrivet.


31
6
slowfox64:

Köp rovkvalster från Lindesro AB.


230
185
Humi:

Är det kvalster är det bättre att köpa medel direkt. 
Ta en mellan tummen och pekfingret och tryck, blir det svart/blått är det med stor sanolikhet kvalster.
Dom lägger ägg brevid och på djuren. Vilket blir missar du ett (1) ägg så är dom tillbaka :/
Bästa medlet mot kvalster är ARDAP, men det är tyvärr inte okej att använda i sverige.
Ivomec är också sjukt bra dock väldigt dyrt. 

Tänk även på att du måste behandla all inredning i terrariet och byta bottenmaterial.
Lägga sakerna i frysen i ett dygn funkar skitbra om du får in allt, annar bada sakerna några timmar i vatten och några droppar matolja funkar också bra :)

Hoppas det löser sig för dig!


268
19
Iguania:

Har redan beställt Exner från PWSS. Har flyttat ödlan till ett tillfälligt terrarium där det finns lite av inrednimgem som jag har kört i ugnen eller låtit stå i varm grönsåpa lösning i minst 2h. Frågan är bara måste jag riva ut bakgrunden så den förstörs eller kan jag spreja Exner direkt på den. Ioförsig kan jag ju fortsätta att hålla ödlan i det tillfälliga terrariet i 2 månader så att kvalstrerna hinner dö av svält i det gamla.


268
19
Iguania:

Här är en bild på det nya terrariet. Fick skippa solar raptorn pga värmeproblemen i ett så litet terrarie. det är därför  det ser väldigt osmidigt ut med 60cm rampen på ett 45cm terrarie. Korkbarkbiten lär jag väl dessutom behöva köra  i ugnen var tredje dag.

Edit: Det gick inte att posta bilden. Min mobils webläsare krånglade. Får lägga upp det via datorn när jag kommer hem igen:)


Medlem i DHF
1082
772
Westman:

inget som säger att man inte får använda ARDAP


230
185
Humi:

Tänk på att det kan ta mer än 2 månader innan dom dör av svält :)

När jag pratade med Miljöverket eller så var det Jordbruksverket så sa dom stort nej till ARDAP.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild