Bästa sätt att kontrollera temperaturen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
1
AnnaBrink:

Jag har en kungspyton som just nu har en varm och en kall del av terrariet. Jag använder en värmematta och en värmelampa om dagarna och bara värmematta om nätterna. 

Något jag funderade på är hur man bäst kontollerar temperaturen. Låt oss säga att jag vill ha det kallare under parningperioden, finns det något bra sätt att kunna ställa in en exakt dagtemperatur och en exakt nattemperatur utan att jag ska behöva t.ex. byta styrka på lampan varje gång? Termostater anpassade till terrarier? 

Har sökt runt som en galning på nätet men hittar inte speciellt mycket information tyvärr!


488
202
David:

Jag har använt termostater en del. Gillar habistat och microclimate.

Det finns massa olika varianter. Enkla "matstat" som är en av/på termostat till dimmande och pulserande med nattsänkning som är lite dyrare.

Ska du styra en lampa behöver du ha en dimmande, annars tänds och släcks lampan hela tiden.

Annars kan man ju ha en dimmer till värmekällan, så att du dimmar ner/upp till önskad temperatur.


733
295
markusbabs:

www.firstreptiles.se/webshop/termostater-hygrostater/termostater-microclimate/14

www.herperschoise.se/category.html?category_id=76

www.lpracks.com/thermostats-save-20.html

 

Några sidor som säljer tremostater :)

 


1660
776
fluffis:

Själv har jag inga värmande lampor alls utan bara värmemattor. Värmemattor kan bli väldigt varma och jag har dimmer på allihop för att reglera temperaturen så att de blir lagom och så att ormarna inte bränner sig. Sen brukar jag dessutom stänga av värmemattorna några timmar på natten (via timer) för att få lite nattsänkning av temperaturen. Värmemattorna fungerar som både värmefläck och till allmän uppvärmning av terrarierna för mig. Hur många grader har du på värmemattan? Om värmelampan inte är en sådan som man kan använda dimmer på så hade jag bytt till det. Sen kan du ju ändra dimmerstyrkan när säsongen ändras?


26
1
AnnaBrink:

Tack för alla svar ska läsa igenom allt noga och se var man köper inför terrariebygget som sker inom en snar framtid! Jag hojtar till här igen om jag undrar över något! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild