Snäckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Sarapflykt:
Hej,  jag är inne på att eventuellt skaffa mig en snäcka.  Men har inte haft någon innan, så kan inget om vad dom behöver ha för akvarium / terrarium, mat mm. Hade velat ha en som är enkel som första gången snäcka.  Vilken skulle ni rekommenderar,  och hur ska dom bo/ leva för att verkligen må bra. Har hemma ett antal hamstrar så det måste gå att ha den i samma rum. Mvh Sara ☺ 

388
460
australis66:
Sarapflykt skrev:
Hej,  jag är inne på att eventuellt skaffa mig en snäcka.  Men har inte haft någon innan, så kan inget om vad dom behöver ha för akvarium / terrarium, mat mm. Hade velat ha en som är enkel som första gången snäcka.  Vilken skulle ni rekommenderar,  och hur ska dom bo/ leva för att verkligen må bra. Har hemma ett antal hamstrar så det måste gå att ha den i samma rum. Mvh Sara ☺ 


Här hittar du skötselråd

www.terrariedjur.se/caresheet/other

3
2
Sarapflykt:
Tack,  har läst dom. Men hade velat ha någon som kan säga vilken som funkar för en nybörjare.  Jag vill inte ha flera hundra utan 1-2 bara.. Lägger alla ägg eller finns det dom som inte gör det så ofta,  och vad gör jag om det kommer ägg. ?  

Medlem i GHF
3094
1676
EmanuelKarl:
Sarapflykt skrev:
Tack,  har läst dom. Men hade velat ha någon som kan säga vilken som funkar för en nybörjare.  Jag vill inte ha flera hundra utan 1-2 bara.. Lägger alla ägg eller finns det dom som inte gör det så ofta,  och vad gör jag om det kommer ägg. ?  

Du kan antingen ha en snäcka som inte gått med andra snäckor efter könsmognad, eller ha två syskon (rätta mig om jag har fel) då de inte parar sig med sina syskon. Men minst riskfyllt är väl att ha en sedan liten storlek då den garanterat inte är könsmogen.

Jag skulle säga att ingen snäcka är svår, de har bara lite olika temperaturbehov osv. Det finns vissa som är köttätare och självfallet är det svårare att tillgodose men jättesnäckorna (köttätare osv. är mycket små och tillhör inte Achatina eller Lissachatina) i släkterna Achatina och Lissax
chatina är ganska lika förutom att vissa vill ha några grader varmare än andra och olika fukt och blir olika stora. Kanske någon an alla arter är minimalt mindre skötsel än andra men knappt. Sedan är jag ingen snäckexpert som stestat alla arter och fårr mina absoluta favoriter. Men enligt mig är det ingen i de två nämnda släkterna som "man måste akta sig för". Finns tre skötselråd skrivna av MoaL och Smilla här på sidan och de är jättebra!

Det går inte att ha två individer av samma kön då de är både hona och hane (kan ej paras med sig själva, kanske har hänt i undantagsfall men då är det enstaka gånger). Hamstrarna lär inte störa bara du ser till att hålla eventuleea temperaturskillnader borta, vet inte vad hamstrar har för temp.

20
4
Carrotty93:
Om det är syskon eller ej kvittar för de kommer föröka sig trots det :) aldrig hört talas om det. 
Finns egentligen inga lättare snäckor typ. 
Men om du vill undvika massa ägg kan du ha archachatina marginata ovum och en achatina achatina tillsammans då de är de enda som inte korsparar sig och dessutom lever i samma temp och fuktighet. 

De kräver 90-95% fuktighet & 27-30 grader. 
Ovum växer mycket o snabbt och blir stora. 
A.a växer sakta men blir med väldigt stora. 

Vill dock tillägga att aldrig blanda några andra arter. 
Utan just dessa två är bevisade att kunna vara tillsammans. 
Då slipper du ägg (testägg kommer läggas dock) men det är bara test alltså inte befruktat. 

Skulle du sedan vilja ha flera är de bara att köpa någon utav de till, och ovum lägger runt 10-20 ägg. 
Medans en a.a lägger runt 150-300 ägg per gång. 

Skötsel : 
några viktiga allmänna regler oavsett vilken art du väljer är : 

1. Undvik att lyfta en snäcka direkt i skalet om den sitter fast på något. Det kan skada de. 
2. Ha aldrig gödslad jord/mull. 
3. Ta reda på art innan och bli påläst. 
4. Köp vettigt boende direkt, inte för stort o inte för litet. Tkr inte plastback är optimalt till fullvuxna snäckor. 
5. Spraya och håll koll på fuktighet o temp varje dag.  Köp mätare för detta. 
6. Hitta mat/växt listor och följ de. 

3
2
Sarapflykt:
Carrotty93 skrev:
Om det är syskon eller ej kvittar för de kommer föröka sig trots det :) aldrig hört talas om det. 
Finns egentligen inga lättare snäckor typ. 
Men om du vill undvika massa ägg kan du ha archachatina marginata ovum och en achatina achatina tillsammans då de är de enda som inte korsparar sig och dessutom lever i samma temp och fuktighet. 

De kräver 90-95% fuktighet & 27-30 grader. 
Ovum växer mycket o snabbt och blir stora. 
A.a växer sakta men blir med väldigt stora. 

Vill dock tillägga att aldrig blanda några andra arter. 
Utan just dessa två är bevisade att kunna vara tillsammans. 
Då slipper du ägg (testägg kommer läggas dock) men det är bara test alltså inte befruktat. 

Skulle du sedan vilja ha flera är de bara att köpa någon utav de till, och ovum lägger runt 10-20 ägg. 
Medans en a.a lägger runt 150-300 ägg per gång. 

Skötsel : 
några viktiga allmänna regler oavsett vilken art du väljer är : 

1. Undvik att lyfta en snäcka direkt i skalet om den sitter fast på något. Det kan skada de. 
2. Ha aldrig gödslad jord/mull. 
3. Ta reda på art innan och bli påläst. 
4. Köp vettigt boende direkt, inte för stort o inte för litet. Tkr inte plastback är optimalt till fullvuxna snäckor. 
5. Spraya och håll koll på fuktighet o temp varje dag.  Köp mätare för detta. 
6. Hitta mat/växt listor och följ de. 



Tack för infon.  Ska självklart läsa på om allt, finns dom två att läsa om på skötselråden här?  Jag hade tänkt ha ett akvarium och göra om men det funkar kanske inte,   har ett akvarium som är 80x35x40 som kanske passar. Mvh Sara 

20
4
Carrotty93:
Sarapflykt skrev:



Tack för infon.  Ska självklart läsa på om allt, finns dom två att läsa om på skötselråden här?  Jag hade tänkt ha ett akvarium och göra om men det funkar kanske inte,   har ett akvarium som är 80x35x40 som kanske passar. Mvh Sara 


Menar du archachatina marginata ovum + achatina achatina ? Kan ge dig all info om de som jag har + mina erfarenheter. 

20
4
Carrotty93:

Det går jätte bra att använda sig av antingen Terrarium eller Akvarium.

Ett Akvarie är mycket bättre till de arter som kräver hög temp och hög fuktighet, medans jag själv kan tycka att Terrarium innebär mycket jobb om man ska behålla hög fuktighet.
Terrarium brukar ofta ha gott om ventilation, lite för mycket för arter som behöver mycket fuktighet. 

Så ett Akvarie fungerar perfekt så länge du har något lufthål till dom.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild