Någon som har byggt ett vivarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

34
4
N73r:

Hallå! är sugen på att bygga ett vivarium, men har aldrig gjort det förut!

Jag tänkte att jag skulle utgå från ett exo terra.

någon som har tips på hur man kan bygga ett och vad man skall använda?


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

vad ska du ha idet ??

 


34
4
N73r:

har väll inga planer på nått just nu, men pilgift är häftiga djur.. någon gecko kanske ? så jag har det som passar! =)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vad kul :) Jag har dålig erfarenhet av vivarium än så länge, men har gjort ett första försök till ett till mina kommande lövgrodor. Har skapat en tråd om det.

Något som man bör tänka på när man använder exoterras är att de har väldigt god ventilation i toppen, så man måste med största sannolikhet lägga någon glasskiva som täcker iaf halva nät-toppen för att hålla luftfuktigheten uppe.

Jag ska göra lite tester på mitt senare. Har tänkt att fixa in lite duschsystem och sånt. 

Om du bestämmer dig för att bygga ett vivarium, så skapa gärna en tråd med bilder, så kan säkert folk ge dig tips på hur du ska göra längs vägen.

Hur stort är exoterrat du ska använda?

Du kan dela av det med en glasskiva för att få en vattendel. Jag har dock använt en plastlåda i min. Blir såklart inte lika snyggt, men förhoppningsvis duger det för min del.


34
4
N73r:

jo det är jävligt bra ventilerade burkar, men det är som du säger bara att lägga för en glas skiva=)

Jag har inget terrarium än, men tänkte jag skulle införskaffa ett. men någon av dom lite större blir det iallfall! Någon som har erfarenhet av epiweb ? vad ska man bygga "formerna"  i terrariet med ? typ berg klippor o.s.v ?

Självklart lägger jag upp en tråd när det är pågång =)

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Epiweb har jag inte använt, uppskattar gärna lite info om detta jag också. :)


34
4
N73r:

funderar lite över bygget, ska nog börja denna vecka ev nästa. MEN funderar vad jag ska ha för djur i det, vet därför inte storleken på burken! det ska vara vatten del som kommer ha pump och fiskar, riktigt mystisk regnskog vill jag ha! vad har ni för tips på djur? vilket djur spelar mindre roll, men eftersom jag dålig erfarenhet av grodor och kryp så hoppas jag mer på ödlor. men är inte omöjlig!

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Finns ju en hel del daggeckos som kan vara rätt fina. Och det är ju plus för att de just är dagaktiva.

Annars är ju alltid pilgift bland de finaste man kan ha ifall man vill få den riktiga regnskogs-feelen ;)


34
4
N73r:

jo hittade några "stora" daggeckos som skille bli 20-25cm som är lite intressant! pilgift tycker jag är riktigt fina spec azarusen! men har dålig (läs ingen) erfarenhet av grdor, du som håller på med en del grodor.. är det nå knepigt ? vad kräver dom? är det flugor som man ska ha ? hur förökar dom sig/ när ?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Jag har inte jättemycket erfarenhet heller, även om jag läst på rejält mycket den senaste tiden då jag ska utöka med en massa arter.

Det skiljer ju sig väldigt mycket mellan vilken art du menar.

Många pilgiftsarter är väldigt små, och kräver därav föda som t.ex. hoppstjärtar, minisyrsor, bananflugor m.m.

Den största pilgiftsgrodan är P.Terribilis, och den blir mellan 1,5-5cm.

Har aldrig haft pilgift själv, men de som jag vet har/har haft har tyckt det varit relativt lätt med foder till dem ändå.

Vad gäller förökning så föder pilgift betydligt färre ungar men tar hand om dem desto bättre.


Jag tycker personligen bättre om lite större grodor, som t.ex. korallfingergrodor, P.Sauvagii m.m.

Generellt tycker jag inte det är jättemycket mer invecklat med grodor än t.ex. geckos. Den stora skillnaden är att grodor oftare behöver ha det betydligt fuktigare, men du har jag ändå tänkt att ha ett regnskogstema och vatten i det, så den biten är ju redan löst :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild