Nybörjarfrågor bananflugor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

5099
3873
Tropfrog:
Det finns främst fyra faktorer man försöker att styra genom att mixtra fram egna recept:

Fuktighet: En fuktigare blandning varar längre, men den ruttnar också snabbare och luktar skit. Så här handlar det om en balans, som till stor del också beror på temperaturen och luftfuktigheten i det rum där du har kulturen.

Näringsinehåll: Ju bättre mat flugorna får desto nyttigare blir dem.

Smidighet: Hur mycket jobb är man beredd att lägga ner när det är dags för att sätta nya kulturer?

Lukt: Som en förlängning på fuktighet så finns det förståss en massa saker som kan orsaka lukt i en kultur. Några av mina försök gav väldigt effektiva kulturer men luktade spya, mycket stark spya.

Den blandningen jag använder "fluggröt på en minut" har gott näringsinehåll, är mycket smidigt. Men den luktade för mycket och var för fuktig. Så jag modifierade den enligt mina behov genom att minska på vätskan och tillsätta ättika och kanel för att förhindra dålig lukt. Nu brukar 9 av 10 kulturer vara luktfria, men ibland blir det inte så.

MVH
Magnus



256
35
huckerby:
Fredrik89 skrev:


Det är jästen som maggoten äter så att öka andelen jäst borde ge mer flugor. Recepten behöver inte vara så noga. Det funkar att mossa ihop banan och potatismos med en skvätt äppelcidervinäger.


Hej, ursäkta att jag är tjatig men hänger fortf inte med. Jag lägger i ett halvt plommon typ, el lite banan. Testat många ggr nu. Samt några flugor. Kläcks relativt fort mängder av nya flugor.
inget mer alls i burken. Larverna klättrar upp, sätter sig på kanterna & förpuppar sig. Flera hindra flugor föds.
vad är skillnaden?
om man gör en deg & inreder osv kan man kläcka fler generationer i samma burk?
det går nog inte på mitt sätt såklart men jag förstår inte varför jag ska anstränga mig mer? :)
visst jag måste ju skapa en ny kultur när första generation är född men ett plommon i & hälla på flugor tar typ 2sek
fråhan ställa rakt ut & inte riktad till ngn :)

50
17
BellaK:
Hoggaforfan skrev:

Finns en liten art som är den man oftast ser när frukten blir gammal och en större som är ungefär dubbelt så stor.
Pilgift är dagaktiva så de är igång sålänge ljuset är på, kan ha fel men tror det gäller alla pilgiftsarter.
Det är en smaksak, jag studsade i sängen i början när mina Phyllomedusa hypochondrialis (trädgrodor) lät men nu tycker jag det bara är mysigt.

Titta runt lite på arter och lyssna på youtube-klipp eller liknande


Är phyllobatus vittatus en bra nybörjarart tror du? Vad jag förstår är de flesta pilgiftsgrodorna ungefär likadana vad gäller skötsel, men tänkte att det var bäst att fråga.. Har nämligen kontaktat en som säljer ett par. Tydligen så spelar hanarna ganska mycket, men jag tror att det bara kommer vara mysigt :)

2966
1645
Hoggaforfan:
BellaK skrev:


Är phyllobatus vittatus en bra nybörjarart tror du? Vad jag förstår är de flesta pilgiftsgrodorna ungefär likadana vad gäller skötsel, men tänkte att det var bäst att fråga.. Har nämligen kontaktat en som säljer ett par. Tydligen så spelar hanarna ganska mycket, men jag tror att det bara kommer vara mysigt :)

Har tyvärr ingen erfarenhet av den arten utan jag låter någon annan svara för säkerhets skull :-)

5099
3873
Tropfrog:
Den art som oftast nämns som en bra nybörjarart är dendrobates leucomelas. Går bra att hålla i grupp, är modiga och framåt så man ser dem ofta, skall vara lite mer förlåtande med temperatursvängningar.

Men det finns många fler dendrobates och phyllobates som är bra nybörjararter. vittatus är en av dem.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
huckerby skrev:


Hej, ursäkta att jag är tjatig men hänger fortf inte med. Jag lägger i ett halvt plommon typ, el lite banan. Testat många ggr nu. Samt några flugor. Kläcks relativt fort mängder av nya flugor.
inget mer alls i burken. Larverna klättrar upp, sätter sig på kanterna & förpuppar sig. Flera hindra flugor föds.
vad är skillnaden?
om man gör en deg & inreder osv kan man kläcka fler generationer i samma burk?
det går nog inte på mitt sätt såklart men jag förstår inte varför jag ska anstränga mig mer? :)
visst jag måste ju skapa en ny kultur när första generation är född men ett plommon i & hälla på flugor tar typ 2sek
fråhan ställa rakt ut & inte riktad till ngn :)


Ngn? :)

5099
3873
Tropfrog:
huckerby skrev:


Ngn? :)


Den metod som passar dig är den bästa. Jag gjorde ett försök att rada upp de variabler som finns i en fluggröt.

Min metod tar 30 sek att blanda, är i princip luktfri och varar i en månad. Den passar mig bra. Jag tycker själv att det är smidigare att göra gröten av torrvaror, för de har man alltid hemma. Plommon kan ju inte ligga i månader, så lite planering kommer in i bilden.

Men som sagt, den metod som passar dig är den bästa.

Mvh
Magnus 

256
35
huckerby:
Tropfrog skrev:


Den metod som passar dig är den bästa. Jag gjorde ett försök att rada upp de variabler som finns i en fluggröt.

Min metod tar 30 sek att blanda, är i princip luktfri och varar i en månad. Den passar mig bra. Jag tycker själv att det är smidigare att göra gröten av torrvaror, för de har man alltid hemma. Plommon kan ju inte ligga i månader, så lite planering kommer in i bilden.

Men som sagt, den metod som passar dig är den bästa.

Mvh
Magnus 


Ok tack :) Det är som du säger, plommon el banan endast kan ju inte stå så länge. Är väl där det ligger antar jag, ifall man inte använder hela kulturen direkt. Toppen, tack!

52
2
NillaLG:

Zauindro skrev:
Tja!

Här kommer ett recept jag använder mig utav, det fungerar kanon! Jag odlar dessutom enbart den lilla varianten av bananfluga, då den går betydligt snabbare att odla.

Bananflugesmet!
Du behöver: 6 bananer 1 öl (50cl) (Går även att köpa två öl, om man vill ha sig lite då man blandar till smeten.) 1 påse torrjäst (50g) + lite till, så köp 2 påsar... 1 påse atamon (konserveringsmedel) 2 msk vitvinsvinäger 2 dl havregryn 2 dl potatisflingor 1/2 dl potatismjöl 1 dl mjölkpulver 1 msk socker vitaminer och kalk.

Gör så här: Koka bananerna med 2 dl vatten till en jämn smet. Mixa torrprodukterna men INTE atamon och jäst. Rör ner i banangrytan. Tillsätt öl och rör om. Låt smeten koka upp och tillsätt vatten tills det blir en jämn smet med bra konsistens. Dra av kastrullen och tillsätt vinäger. Låt svalna. När smeten är fingervarm, rör i atamon och jäst (50g) Fyll lämliga behållare (Förslagsvis plastölglas) cirka 4-5cm. Rör ut lite torrjäst i ljummet vatten och fukta ytan i varje behållare. (Minskar risk för mögel) Täck över med plastfolie och låt svalna 24 timmar. Viktigt att inga flugor kan ta sig in i kulturen, då får man flygande kulturer sen... När kulturerna svalnat, tryck kartong ner till botten. (Jag använder toalettpappersrullar.) Fyll på med flugor och täck för med tyg och gummisnodd.

Denna smet räcker till cirka 10 kulturer. Jag fryser in dom som jag inte ska fylla direkt. Sen kan man ta upp dom ur frysen ett dygn innan man ska sätta kulturer. Om man sätter två kulturer varannan vecka, så räcker det att man blandar denna smet var tionde vecka. Det är alltså inte så mycket jobb med att odla dessa små foderdjur.

När man häller i flugor kan man använda en vanlig plasttratt som man sätter över kulturen, sen skakar man i flugor från en annan kultur genom tratten. När jag matar gör jag på liknande sätt, jag har en rund plastburk med lock där jag skurit ut ett hål i locket för tratten. Sen har jag lite kalk i burken innan jag skakar i flugor via tratten. Sen är det bara att ta bort tratten, öppna terrariet och skaka ut flugorna.
Kan ju även vara bra att märka varje kultur med datum... 

Annan mat som är populär är hoppstjärtar. Jag har odlat dessa i jord men övergått till "norrmännens" variant. Hur man gör det finner du här: hem.passagen.se/frogkeeping/COMMON/gadgets/springtailculturing/frames.html Hoppstjärtar är ordentligt små kryp, men vansinnigt populär föda.
Att odla är inte svårt och även de större grodorna käkar dessa. Jag matar mina hoppstjärtar med jäst och potatis.

/Per



hej!
jag kokade ihop din gröt igår och tippade ner lite flugor från köpt kultur, sen visste jag inte vad jag skulle göra... så jag satte in den i kylen ihop med den köpta. Men om flugorna är lite stela av köld kommer kulturen att ta sig, eller ska den stå i rumstemperatur ett tag?
   Jag frös in resten och hoppas förstås att jag ska greja detta. Jättekul att mata ödlor och grodor med, om det funkar kan nog fiskarna och klockgrodorna få smaka också...


19
4
celandro:
NillaLG skrev:


 


hej!
jag kokade ihop din gröt igår och tippade ner lite flugor från köpt kultur, sen visste jag inte vad jag skulle göra... så jag satte in den i kylen ihop med den köpta. Men om flugorna är lite stela av köld kommer kulturen att ta sig, eller ska den stå i rumstemperatur ett tag?
   Jag frös in resten och hoppas förstås att jag ska greja detta. Jättekul att mata ödlor och grodor med, om det funkar kan nog fiskarna och klockgrodorna få smaka också...


Hej
Jag har aldrig testat, men bananflugorna lär nog vara inaktiva om du förvarar dem i kylen. Så ställ ut flugkulturerna i rumstemperatur om du vill att de ska föröka sig. 

Mvh Patrik
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild