Bygge till Jemenkameleont

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
nicole1997:
Hej!
Jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.
Jag ska nämligen bygga om ett skåp jag har till ett trrarium till en Jemen.
Jag har aldrig byggt ett terrarium själv men jag är händig och har läst många sådana här trådar. Jag vill jätte gärna ha tips och tankar!

Såklart ska allt inuti fuktspärras och hörnen silikonas. 

Den stora funderingen jag har nu, som jag tror ni har svaret på är ventilationen. Det ska ju vara väl ventilerat för en jemen men samtidigt lär man behålla fuktigheten. Är det då bäst att ha nät på sidorna av terrariet eller nättak? 

Om det nu visar sig att detta skåp inte blir bra som terrarium så kommer själklart ingen flytta in men det skulle vara så kul och snyggt att få till det!

p.s jag skulle jätte gärna vilja se hur era Jemenkameleonter bor!

/Nicole

1228
464
leedragon:
nicole1997 skrev:
Hej!
Jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.
Jag ska nämligen bygga om ett skåp jag har till ett trrarium till en Jemen.
Jag har aldrig byggt ett terrarium själv men jag är händig och har läst många sådana här trådar. Jag vill jätte gärna ha tips och tankar!

Såklart ska allt inuti fuktspärras och hörnen silikonas. 

Den stora funderingen jag har nu, som jag tror ni har svaret på är ventilationen. Det ska ju vara väl ventilerat för en jemen men samtidigt lär man behålla fuktigheten. Är det då bäst att ha nät på sidorna av terrariet eller nättak? 

Om det nu visar sig att detta skåp inte blir bra som terrarium så kommer själklart ingen flytta in men det skulle vara så kul och snyggt att få till det!

p.s jag skulle jätte gärna vilja se hur era Jemenkameleonter bor!

/Nicole


Yemen ska inte ha så jökla fuktigt så du behöver inte oroa dig, om du har levande växter och spreyar 2 gånger om dag räcker det. Hela taket ska vara i nät. sen kan du du ha en ventilations lid, nätt etc som är lika långt som terraries bredd. på så sätt får du skorstenet effekten.

4
0
nicole1997:
leedragon skrev:


Yemen ska inte ha så jökla fuktigt så du behöver inte oroa dig, om du har levande växter och spreyar 2 gånger om dag räcker det. Hela taket ska vara i nät. sen kan du du ha en ventilations lid, nätt etc som är lika långt som terraries bredd. på så sätt får du skorstenet effekten.

 
Jag ska ha bara levande växter och en fogger i taket som går några korta stunder om dagen. Vad är ett ventilationslid? :)

1228
464
leedragon:
nicole1997 skrev:

 
Jag ska ha bara levande växter och en fogger i taket som går några korta stunder om dagen. Vad är ett ventilationslid? :)


skippa foger och kör regnsystem istället.
 
vad ska jag säga, typ framsidans ventilation? ett nätt borrat plåt? nånting som släpper igenom luft?
www.chameleonnews.com/10JulAndersonGlass.html

5099
3873
Tropfrog:
Vad jag förstår så är den designen med ventilation i taket en produktionsteknisk lösning. Det är helt enkelt billigare att tillverka så. Om du skall bygga själv så kan det vara bra att titta på hur andra som byggt själv gjort.

Mvh
Magnus 

4
0
nicole1997:
Tropfrog skrev:
Vad jag förstår så är den designen med ventilation i taket en produktionsteknisk lösning. Det är helt enkelt billigare att tillverka så. Om du skall bygga själv så kan det vara bra att titta på hur andra som byggt själv gjort.

Mvh
Magnus 

 Jag har frågat i flera forum på flera olika sidor men får tyvärr inga svar alls. Jag hade tänkt bygga en vent lucka på ca 10cm hög och nästan hela tarreriets djup på var sida. Men då kommer ju frågan, ska de sitta paralellt ed arandra? eller en uppe och en nere?

Jag kanske bara övertänker det hela men det är svårt när man inte hittar någon annan att bolla ideer och tankar med.

10
7
Bounty:
Det jag tycker folk brukar rekommendera är en öppning på mitten och en öppning i överkant på motsatt sida i terrariet. 2% av totalytan för regnskogsklimat och 4% för öken om jag minns rätt.
Om detta gäller kemeleonter vågar jag inte svara på.

5099
3873
Tropfrog:
Bounty skrev:
Det jag tycker folk brukar rekommendera är en öppning på mitten och en öppning i överkant på motsatt sida i terrariet. 2% av totalytan för regnskogsklimat och 4% för öken om jag minns rätt.
Om detta gäller kemeleonter vågar jag inte svara på.


Det låter som 3 procent för Yemen kameleont är sweet spot. Men jag är ingen expert på arten.

Mvh
Magnus 

1228
464
leedragon:
nicole1997 skrev:

 Jag har frågat i flera forum på flera olika sidor men får tyvärr inga svar alls. Jag hade tänkt bygga en vent lucka på ca 10cm hög och nästan hela tarreriets djup på var sida. Men då kommer ju frågan, ska de sitta paralellt ed arandra? eller en uppe och en nere?

Jag kanske bara övertänker det hela men det är svårt när man inte hittar någon annan att bolla ideer och tankar med.

Har du kollat länken jag skickade?

4
0
nicole1997:
leedragon skrev:

Har du kollat länken jag skickade?


Läste igenom den nu! Tack för nyttig information :)
Så en ventilation nere och en uppe lär lösa mitt problem. Antar att det blir samma skorstenseffekt fast min ventilation sitter på sidan istället för framsidan :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild