Växtnäring och gödsel??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5099
3873
Tropfrog:
PotatisSara skrev:
Jag fick tips om den här produkten från min djuraffär. Har läst lite och kommit fram till at den inte ska vara skadlig för reptiler (om någon vet annat får ni gärna säga till) men har inte använt den än, så kan inte säga hur bra det funkar utanför akvarier..

www.jbl.de/en/products/detail/3398/jbl-manado



I den här tråden diskuteras gödsel för odling av foder till reptiler. Det du länkar till är ett stabilt vulkaniska substrat, det finns ingen tillgänglig näring eller gödning i den. Dessutom skulle jag säga att det blir väldigt dyra grönsaker om man använder det till sånt.


Om du tänker på bottensubstrat till reptiler så gissar jag att de vassa kanterna på substratet kan bli problem för vissa reptiler. Men det är en annan fråga för en annan tråd.

Mvh
Magnus 

14
5
PotatisSara:
Tropfrog skrev:



I den här tråden diskuteras gödsel för odling av foder till reptiler. Det du länkar till är ett stabilt vulkaniska substrat, det finns ingen tillgänglig näring eller gödning i den. Dessutom skulle jag säga att det blir väldigt dyra grönsaker om man använder det till sånt.



Oj, klantigt av mig.. var så inne i mina egna tankar att jag inte läste TS inlägg ordentligt. Så dumt, ber om ursäkt för det :)

142
241
Greven78:
Hej. Då jag jobbar med både växter och djur så får jag väl också komma med lite tankar. Då växtnäring, flytande, rinner ner i jorden bör inte detta skada något djur. Finns inte mycket varningstext på någon gödning. Hade det varit så så hade det nog varit förbjudet att använda i krukor och i trädgårdar. Har haft många terrarium med mycket grönt i och det är endast till grodor och salamandra som jag inte använt flytande konstgödsel. Till dessa burkar har jag använt gödningsstickor. I aquaterrarium har jag inte gödslat alls. Där har fiskarna och groddjurens bajs fått vara gödning.
Som sagt, har inte tagit död eller mig veterligen skadat något djur med gödsel.

1228
464
leedragon:
Greven78 skrev:
Hej. Då jag jobbar med både växter och djur så får jag väl också komma med lite tankar. Då växtnäring, flytande, rinner ner i jorden bör inte detta skada något djur. Finns inte mycket varningstext på någon gödning. Hade det varit så så hade det nog varit förbjudet att använda i krukor och i trädgårdar. Har haft många terrarium med mycket grönt i och det är endast till grodor och salamandra som jag inte använt flytande konstgödsel. Till dessa burkar har jag använt gödningsstickor. I aquaterrarium har jag inte gödslat alls. Där har fiskarna och groddjurens bajs fått vara gödning.
Som sagt, har inte tagit död eller mig veterligen skadat något djur med gödsel.


du använde gödselstickor till salamanderna burkar?

5099
3873
Tropfrog:
Det stämmer, det finns inga konkreta bevis på att konstgödsel skulle vara farligt för några djur, åtminstone inte i de doseringen som rekommenderas. Bara bevis för att det förstör våra jordar, förbrukar kopiösa mängder energi och läcker ut i haven. Bara det borde vara skäl så gott som andra att undvika konstgödsel. På senare år har man också sett att grönsaker innehåller mycket mindre vitaminer än grönsakerna på 70 talet. Hypotesen är att det är den av konstgödsel urlakade jorden som är orsaken. Något som tar en massa år att återställa. Det är väl främst därför vi odlar utan konstgödsel här hemma, för att få tillräckligt med vitaminer i oss. Om jag skulle ha djur som äter grönsaker så skulle jag tänka på samma sätt.

Mvh
Magnus 

142
241
Greven78:
Yes det stämmer. Med kogödsel och kompost så tillför man humus. Det gör man inte med konstgödsel.
Salamandrarna hade växter som stod i krukor. Med sten överst så inte djuren skulle gräva sig ner.

142
241
Greven78:
Till dig Maddie. Jättebra att du odlar fram ditt eget djurfoder. Kör på. Men tycker inte att du behöver bekymra dig över att använda konstgödsel. Använd det du tycker funkar bäst för dig. Det finns alltid någon som tycker diten och daten. Och vitaminberika det gröna/bären/frukten med de div. tillskott så är allt under kontroll. PS: Biobact är ekologiskt. PS2: Ge inte för mycket bär o frukt. Grönt är bäst (ej sallad & gurka). Mvh Greven.

5099
3873
Tropfrog:
Tyckande är en sak, oavsett om det kan definieras som ditten och datten. Jag gillar Hard facts. Konstgödsel är inte bra om du vill ha en långsiktig tillgång på bra mat för dina djur.

Mvh
Magnus 

42
3
doohan:
Kan man göra nässelvatten på de torkade nässlor som finns att köpa? Lite off season för nässlor just nu.

5099
3873
Tropfrog:
doohan skrev:
Kan man göra nässelvatten på de torkade nässlor som finns att köpa? Lite off season för nässlor just nu.


Jag gissar att det går bra, men kanske inte lika potent som från färska nässlor. Prova veta.

Annars är det bara ett par veckor tills nässlorna kan skördas.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild