Hjälp en nybörjare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Jennijennifer skrev:
För att klargöra så är en grön leguan inget alternativ längre. Inte heller terrarium under trappen. 
Men jag gillar dock hur leguanen e ser ut. 

Jodå Anders, jag ska absolut titta på ödlan innan köp. Grisen i säcken är absolut nej. 
Men vad bra, då fick jag lite mer klarhet i mycket.

Jag är som sagt ny på det här och är här för att lära mig så att det ska bli så bra som möjligt för ödlan. 


Det tycker jag låter sunt. Måste även ge er beröm för att ni researchar innan och ställer frågor för att se vad som passar för er.

Är det något specifikt ni tycker om hos den gröna leguanens utseende? Om det är färgen så finns det ett flertal mindre ödlor som är gröna, allt från små ödlor som grön anolis till lite större som t.ex. vattenagamer.

17
8
Jennijennifer:
För mig är det en självklarhet att man tar reda på så mycket som möjligt innan jag köper.
Nja färgen på ödla kan kvitta men klart är det roligare med färger. Gillar kroppsformer på den, inte så lik en orm. Taggarna är ju rätt så häftiga också. För att vara helt ärlig så är jag rätt så rädd för små snabba djur, dom kan skrämma mig rejält så lite storlek är inte fel. Och så slipper jag oroa mig att katten skulle äta upp en så stor ödla

5099
3873
Tropfrog:
Måste ödlan vara vegetarian av ideella skäl, typ veganska?

Om inte så finns ju ögonfransgecko, en av de populäraste nybörjardjuren. Även om det är omtvistat så finns det många exempel på folk som hållt dem framgångsrikt på cgd, ett pulverfoder som blandas med vatten och innehåller allt de behöver. Det är dock inte veganskt.

Själv tycker jag att de bör få levande insekter någon gång då och då. Inte för näringens skull utan för att trigga jaktbeteendet. Men smidigt för en som inte orkar odla eller jaga foderdjur hela tiden. Bara att köpa några syrsor då och då.

Mvh
Magnus 

17
8
Jennijennifer:
Tropfrog skrev:
Måste ödlan vara vegetarian av ideella skäl, typ veganska?

Om inte så finns ju ögonfransgecko, en av de populäraste nybörjardjuren. Även om det är omtvistat så finns det många exempel på folk som hållt dem framgångsrikt på cgd, ett pulverfoder som blandas med vatten och innehåller allt de behöver. Det är dock inte veganskt.

Själv tycker jag att de bör få levande insekter någon gång då och då. Inte för näringens skull utan för att trigga jaktbeteendet. Men smidigt för en som inte orkar odla eller jaga foderdjur hela tiden. Bara att köpa några syrsor då och då.

Mvh
Magnus 


Nej, inga ideella skäl. Bara att jag tycker det är äckligt med insekter. Grönsaker har man ju ändå alltid hemma. Men om tilltänkt ödla skulle äta kött har jag inga direkta problem med, typ möss och sånt. Min sambo har dock inga problem med insekter överhuvudtaget men jag vill ju också vara delaktig i allt som som har med ödlan att göra. 
Har talat med sambo och kommit överens om att eventuella foderinsekter får bo ute i förrådet. Finns värme och ventilation där så borde funka bra. 
Men vad gör man om man matar sin ödla med tex syrsor och en eller flera rymmer? 

17
8
Jennijennifer:
Men det här med terrarium,  måste det vara rektangulärt. Kan man inte bygga mer kvadratiskt? 

1228
464
leedragon:
Jennijennifer skrev:


Nej, inga ideella skäl. Bara att jag tycker det är äckligt med insekter. Grönsaker har man ju ändå alltid hemma. Men om tilltänkt ödla skulle äta kött har jag inga direkta problem med, typ möss och sånt. Min sambo har dock inga problem med insekter överhuvudtaget men jag vill ju också vara delaktig i allt som som har med ödlan att göra. 
Har talat med sambo och kommit överens om att eventuella foderinsekter får bo ute i förrådet. Finns värme och ventilation där så borde funka bra. 
Men vad gör man om man matar sin ödla med tex syrsor och en eller flera rymmer? 

Det finns jättemånga olika ödlor i mindre storlekar som har roligt kroppsform. kolla in Trioceros arter hos kameleonter. annars om du gillade leguan finns det mindre arter som fitji leguan som behöver rätt så stort terrarium ändå men inte lika stort som grönleguan, det finns marklevande arter som inte behöver så mycket höjd som cycluras. annars har du fått bra tips med geckos som en del har jättefina färger.

17
8
Jennijennifer:
leedragon skrev:

Det finns jättemånga olika ödlor i mindre storlekar som har roligt kroppsform. kolla in Trioceros arter hos kameleonter. annars om du gillade leguan finns det mindre arter som fitji leguan som behöver rätt så stort terrarium ändå men inte lika stort som grönleguan, det finns marklevande arter som inte behöver så mycket höjd som cycluras. annars har du fått bra tips med geckos som en del har jättefina färger.




Geckos blir för små för min smak och inte så fina heller. Fick tips om vattenagam så det är vi inne på just nu att läsa om. 

200
258
Lordguras:
Hjälmbasilisker är rätt tuffa också 

5099
3873
Tropfrog:
Jag gillar er approach till detta med djur. Läs på om många arter och skaffa så mycket information som möjligt innan.

Ögonfransgecko är ingen jätteliten ödla. Även om jag inte blivit sugen på dem själv så måste det finnas anledning till att den är en av de allra populäraste ödlorna.

Vilka mått på terrarium som är bra beror rätt mycket på art. Kubiska terrarium används mest till små djur. När man talar om lite större djur blir det oftast opraktiskt med kvadratiska burkar. Men om det passar in hos er så finns det inga hinder, åtminstone inte för trädlevande djur.

Generellt så skall man ha stor bottenyta till marklevande och stor volym till trädlevande.

Mvh
Magnus 

17
8
Jennijennifer:
Tropfrog skrev:
Jag gillar er approach till detta med djur. Läs på om många arter och skaffa så mycket information som möjligt innan.

Ögonfransgecko är ingen jätteliten ödla. Även om jag inte blivit sugen på dem själv så måste det finnas anledning till att den är en av de allra populäraste ödlorna.

Vilka mått på terrarium som är bra beror rätt mycket på art. Kubiska terrarium används mest till små djur. När man talar om lite större djur blir det oftast opraktiskt med kvadratiska burkar. Men om det passar in hos er så finns det inga hinder, åtminstone inte för trädlevande djur.

Generellt så skall man ha stor bottenyta till marklevande och stor volym till trädlevande.

Mvh
Magnus 


För tillfället lutar det åt vattenagam. Vi har plats för ett nästan kvadratiskt på 2,8 m2 om jag räknat rätt. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild