Shopping åt en Chromatopelma cyaneopubescens och lite nybörjarfrågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
1
Knytt:
Hej! 

Har nyligen införskaffat en liten GBB och jag tror att den behöver en större (framförallt högre) låda för att få plats med mer substrat och mer höjd för att spinna nät utan att fästa det i locket. Får dåligt samvete varje gång jag behöver öppna burken.


58
59
Daffas77:
Knytt skrev:
Hej!  Har nyligen införskaffat en liten GBB och jag tror att den behöver en större (framförallt högre) låda för att få plats med mer substrat och mer höjd för att spinna nät utan att fästa det i locket. Får dåligt samvete varje gång jag behöver öppna burken.


En GBB behöver inte mycket substrat. 3-5 cm med sandblandad torv räcker gott enligt mig. Och om man inreder med mycket rötter och växter som fästpunkter för nät så fäster spindeln mindre i glaset. Men det är väl lite slumpen antar jag.
Jag kan rekommendera att gå till zoobutiken och köpa någon spretig akvarie- rot eller två som spindeln kan klättra och väva i.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Knytt skrev:
Hej!  Har nyligen införskaffat en liten GBB och jag tror att den behöver en större (framförallt högre) låda för att få plats med mer substrat och mer höjd för att spinna nät utan att fästa det i locket. Får dåligt samvete varje gång jag behöver öppna burken.

Hur stor den är och hur stort det nuvarande terrariet är kan nog vara till hjälp. 

8
1
Knytt:
EmanuelKarl skrev:

Hur stor den är och hur stort det nuvarande terrariet är kan nog vara till hjälp. 

Eh, det verkar som att det mesta av min post+bifogade bild försvann.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Knytt skrev:

Eh, det verkar som att det mesta av min post+bifogade bild försvann.

Testa att lägga upp den i bildgalleriet och skicka en länk ;)

8
1
Knytt:
EmanuelKarl skrev:

Testa att lägga upp den i bildgalleriet och skicka en länk ;)


www.terrariedjur.se/user/Knytt/gallery/10762 >_<

Frågor: bästa substratet (finns det något man kan använda hos blomsterhandel för jag har möjlighet att besöka en imorgon)?
Och storlek på ny burk? För den ser lite trångbodd ut, den växer fort! Material utifrån (bor i skogen) antar jag är olämpligt pga ev. svamp och parasiter.

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Såg den i ditt galleri nu. Jag tycker du bör ha den där i ett tag till. En fördel med de burkarna (syrsburkar) är att man kan öppna i ett hörn och sticka in pincetten med maten utan att förstöra nätet. Jag brukar göra sådär med aggresiva/snabba spindlar för att inte riskera att de smiter. Min Psalmopoeus irminia brukar spinna överallt i taket och då gör jag så. Spindlar bör inte ha för stort. Vissa spindlar kan bli stressade av för stort terrarium om de inte har bra, trånga gömställen eller sådant, men just GBB är lite av ett undantag. Bara den inte har för högt då de kan klättra upp och trilla ned. Men jag tror den bör vara kvar tills den blivit lite större ser det ut som.

/Emanuel

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Knytt skrev:


www.terrariedjur.se/user/Knytt/gallery/10762 >_<

Frågor: bästa substratet (finns det något man kan använda hos blomsterhandel för jag har möjlighet att besöka en imorgon)?
Och storlek på ny burk? För den ser lite trångbodd ut, den växer fort! Material utifrån (bor i skogen) antar jag är olämpligt pga ev. svamp och parasiter.

Jag brukar ha torv. Man kan också blanda ut med lite sand. Se till att den är ogödslad och utan tillsatser. Det finns att köpa i vissa blomsteraffärer.
Jag tror att den som sagt kan bo kvar i burken lite till. 

8
1
Knytt:
EmanuelKarl skrev:
Såg den i ditt galleri nu. Jag tycker du bör ha den där i ett tag till. En fördel med de burkarna (syrsburkar) är att man kan öppna i ett hörn och sticka in pincetten med maten utan att förstöra nätet. Jag brukar göra sådär med aggresiva/snabba spindlar för att inte riskera att de smiter. Min Psalmopoeus irminia brukar spinna överallt i taket och då gör jag så. Spindlar bör inte ha för stort. Vissa spindlar kan bli stressade av för stort terrarium om de inte har bra, trånga gömställen eller sådant, men just GBB är lite av ett undantag. Bara den inte har för högt då de kan klättra upp och trilla ned. Men jag tror den bör vara kvar tills den blivit lite större ser det ut som.

/Emanuel


Åh vad bra, tack! Det finns så mycket information och en del som säger emot varandra så jag blev osäker. Tänkte om det inte är tillräckligt med substrat men den har gjort en liten tunnel i någonslags mossa och äter sin mat, verkar inte överdrivet aktiv. De är ju någonstans mellan arboreal och terrestrial vad jag har förstått. 
Bra att någon kollar bostaden och ger förslag. Då får flytten vänta lite till! ☺

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Knytt skrev:


Åh vad bra, tack! Det finns så mycket information och en del som säger emot varandra så jag blev osäker. Tänkte om det inte är tillräckligt med substrat men den har gjort en liten tunnel i någonslags mossa och äter sin mat, verkar inte överdrivet aktiv. De är ju någonstans mellan arboreal och terrestrial vad jag har förstått. 
Bra att någon kollar bostaden och ger förslag. Då får flytten vänta lite till! ☺

Nja. Jag skulle nog säga att den är marklevande (terrestrial) men att den iställer för att gräva väver en tunnel på någon rot eller nåt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild