Starta odling av insekter till Leopardgeckos?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

23
7
asjohem:
Tjena!

Kommer framöver ha 3-4st leopardgeckos, och känner att det nästan är ett krav att ha en insektsodling, hade gärna sluppit men nu har ja gjort mitt val.

Har försökt läsa lite och enklast verkar vara Dubia? Vilken art har jag inte förstått riktigt.. Blaptica dubia?
Dom kan inte klättra på glas, är tysta och ynglar av sig lätt. Väldigt lättskött odling?
Vad ska dessa matas med så dom blir näringsrika?
Och har läst att värme får dom att växa snabbare eller om de var yngla av sig mer, ska man då ha hela boxen på en värmematta eller bara en del som i ett terrarium?

Men jag kan ju inte bara mata med dessa, finns det något mer jag kan odla som är relativt enkelt? Ett plus om det är något Jemenkameleont också äter

Vad förvarar ni insekter i?

352
269
Animallover_1984:
asjohem skrev:
Tjena!

Kommer framöver ha 3-4st leopardgeckos, och känner att det nästan är ett krav att ha en insektsodling, hade gärna sluppit men nu har ja gjort mitt val.

Har försökt läsa lite och enklast verkar vara Dubia? Vilken art har jag inte förstått riktigt.. Blaptica dubia?
Dom kan inte klättra på glas, är tysta och ynglar av sig lätt. Väldigt lättskött odling?
Vad ska dessa matas med så dom blir näringsrika?
Och har läst att värme får dom att växa snabbare eller om de var yngla av sig mer, ska man då ha hela boxen på en värmematta eller bara en del som i ett terrarium?

Men jag kan ju inte bara mata med dessa, finns det något mer jag kan odla som är relativt enkelt? Ett plus om det är något Jemenkameleont också äter

Vad förvarar ni insekter i?



Hej!

Japp, Blaptica dubia gäller det. Finns skötselråd här på Terrariedjur t.ex. www.terrariedjur.se/caresheet/other/b_dubia

Jag odlar dubia och de är enkla att odla. De sköter sig bra själva förutsatt att de har mat/vätska och värme.

Man kan mata med olika saker :-) I nuläget matar jag mina med specialgjort insektsfoder (finns att beställa på diverse olika sidor/köpa på mässor osv.). Förutom detta så får de även olika frukt/grönsaker (citrusfrukter ger jag endast till kakerlackorna som utgör min odling, inte till de kackerlackor som jag matar med - har två olika lådor).

Jag hade ingen värmematta under vintern (för då har jag ett element som är på som de kan stå vid...kan tyvärr inte reglera värmen på det själv då jag bor i hyresrätt och de stänger av värmen? eller i alla fall sänker värmen rejält. Elementen blir kalla när det blir varmare ute i alla fall). Nu har jag dock en liten (4 w) värmematta som sitter på ena kortsidan, funderar dock på att skaffa en lite större/kraftigare (7 w) - detta gäller min odlingslåda (den andra lådan har ingen extra värme i nuläget). Skulle påstå att värme får de att både växa snabbare och yngla av sig mer (men är inte 100 på det). 

Dubia odlingen har jag i en Smartstore modell: 45 (60x40x31 cm) och de dubia som jag matar med, har jag i en Smartstore modell: 16 (40x30x32 cm). Lådorna är inredda med äggkartonger och så har de såklart foder och grönsaker också. De får även vattenkristaller och fuktad bomull (för att få i sig vätska).

Finns massor med annat man kan odla. Jag förvarar för tillfället alla mina foderdjur i plastlådor av olika slag. Framförallt så använder jag mig av Smartstore lådor (oftast från Clas Ohlsson då dessa numera ej har vågiga lock vilket gör det lättare att ordna med ventilationen, har dock några äldre lådor med vågiga lock också) i olika storlekar som jag gjort ventilationshål i (med hjälp av en lödpenna? eller vad det kallas, smälter hål i alla fall). I vissa lådor har jag dessutom tagit ut större hål och täckt med finmaskigt metallnät. 

Syrsor verkar krångligast och jobbigast i och med att de spelar, luktar en del osv. Men ändå hyfsat lätt att få att föröka sig som jag förstått det. Problemet är väl ljudet, lukten och att de är svåra att hålla i samma låda om de är av olika storlekar = kan äta varandra. För närvarande odlar jag inte dessa, men vill ändå erbjuda syrsor som en del av kosten till mina djur = de måste förvaras någonstans och tas om hand oavsett. 
Jag har inte riktigt bestämt mig för hur stort jag vill ha till syrsorna/hur många jag vill kunna förvara som mest (utan att problem uppstår), så de huserar just nu i en av mina extralådor för dubia, som används vid städning (en Smartstore modell: 16) tills jag bestämt mig, haha. Har även enstaka syrsor i en mindre Smartstore låda (som jag använt mig av då jag bara köpt ett fåtal syrsor) den är av modell: 12 (28x28x17 cm). Lådorna är inredda med äggkartonger samt toarullar och tidningspapper och så har de såklart foder (samma som jag ger till mina dubia, men även torr hundmat, då syrsor kräver extra protein) och grönsaker också. De får även vattenkristaller och fuktad bomull (för att få i sig vätska). 

Jag försöker mig i nuläget på att odla följande (förutom dubia då):

Mjölmaskar (ska vara väldigt enkla, har inte kommit igång riktigt med mina ännu dock då jag precis köpt några...skulle varit många fler men många dog under leveransen tyvärr).
Mjölmaskarna har jag just nu (vet ej riktigt hur jag vill ha min odling sen) i två lådor Smartstore modell: 15 (40x30x19 cm). Samt även några mindre lådor/burkar (delat upp puppor osv.). Botten är täckt av kli (havre, vete och kruskakli) samt så finns där lite tidningspapper, äggkartong och toarullar. De får grönsaker (ex. morötter/potatis) som källa till fukt.

Vaxmott/Waxworms (mest som godis) - kräver en del i form av specialtillverkat foder (kan blanda själv) och allra helst bivax/vaxplattor, men verkar annars sköta sig själva (vad jag fått fram när jag gjort research, fått mina precis så inte kommit så långt i min odling ännu). Vaxmotten bor för närvarande i en 10 (?) liters hink med lock, som jag gjort hål i locket på och täckt med nät (vill dock skaffa ett ännu finmaskigare nät då jag inte är säker på att larverna som små inte kan ta sig ut). Botten är för närvarande täckt med en hemmablandad foderblandning (som jag när ingredienserna anländer i posten kommer att förbättra) och så har de kartonger med "bikakeformade-håligheter" som jag fyllt med blandningen och ställt upp längs väggarna. Har inga riktiga bikakor/vaxkakor ännu, men hoppas på att hitta det till rimligt pris snart. En del av vaxmottslarverna förvarar jag just nu i kylen (vilket enligt uppgift saktar ner deras utveckling) för att försöka sprida ut när de blir fjärilar/lägger ägg osv. för att få så många nya larver som möjligt och fördelat mer jämt över tid = inte alla larver kläckta samtidigt. 

Kommer även försöka mig på odling av:

Daggmaskar/metmaskar (de jag köpt kom tyvärr inte fram levande så har inga ännu) - Det svåraste med dessa (lite beroende på art) är att hålla en bra temperatur (om jag förstått rätt) då många arter helst vill ha det lite svalare. Annars ska det väl mest vara att hålla substratet fuktigt och mata med diverse grönsaker, frukt och löv etc. Daggmaskarna har jag "byggt" en speciallåda till (av en papperskorg eller liknande) som jag fäst en tappkran i botten på (för att få bort vatten som tydligen bildas i en daggmaskodling/maskkompost). Har en "falsk" botten i den eftersom själva hinken (som är det som jorden ligger i, med hål i botten) står en bit ovanför själva botten på lådan (papperskorgen eller vad det nu är tänkt att vara egentligen) med hjälp av en liten plastlåda vänd upp och ner. Kommer eventuellt bygga ut denna vid behov genom att stapla lådor på som maskarna kan ta sig uppåt i (inte riktigt säker på hur jag ska göra om behov av mer utrymme uppstår men bör gå att fixa). Krångligt att förklara så här kommer en bild på utsidan och en bild på hur den är "inredd": 



Zophobas - Behöver delas upp en och en för att förpuppa sig och bli skalbaggar (kan i enstaka fall förpuppa sig trots att de är flera, förutsatt att de kan gömma sig, men det mest effektiva är att dela på de och placera i små lådor ex. betesbox med fack) men ska annars vara ungefär lika enkelt som mjölmaskarna. Har inte skaffat några för att odla ännu, men har tidigare fått fram skalbaggar när jag missat en zophobas kvar i lådan/trott jag matat bort alla, så lär inte vara allt för svårt :-) Finns information här t.ex. www.terrariedjur.se/articles/41
När jag bara köpt enstaka zophobas osv. (ca 10-30 stycken/gång) så har jag haft dessa i Smartstore modell: 3 (21x17x15 cm). Har provat olika bottensubstrat för zophobas och inte riktigt kommit fram till vad som fungerar bäst. Ibland har jag använt torv, ibland mixat in träspån/kutterspån, ibland har de haft torv mixat med havregryn, ibland bara havregryn/kli... De måste hur som helst ha något att gömma sig i/gräva ner sig i. Brukar även ha lite äggkartonger/toarullar för de att klättra på osv. om de vill. De brukar förutom torrfoder även få olika grönsaker och ibland även vattenkristaller (på fat då).

Rosenbaggar/Rosenbaggslarver - Kräver tålamod (tar ganska lång tid från larv-skalbagge) och lite pyssel (ex. med substratet/fodret till larverna) men annars så verkar de relativt enkla. Larverna är det som ges som foder. Skalbaggarna äter söt frukt och larverna äter vissna eklöv/boklöv (kanske något mer löv fungerar?). Larverna ska även ha så kallad vitved (förmultnande trä som blivit vitt och sprött) att mumsa på. På vissa ställen har jag läst att skalbaggarna ska ha uv-ljus, men de flesta har inte det. Kan dock vara bra med värmelampa då de enligt uppgift (från ex. italianbastard här på Terrariedjur, som jag ställt lite frågor till i samband med en annons om Rosenbaggar) gillar att sola. Jag har inte skaffat några ännu, men håller på att förbereda för att starta upp en odling av dessa. 
 

Lycka till med ödlorna och odlingarna av foderdjur!

Mvh/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild