Ormar som inte vill äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1
0
bunny:
Hej min kungspyton vägrar äta, men varje gång jag försöker ta bort råttan så den inte ruttnar hos honom, så försöker han hugga till, men han låter råttan vara kvar, men i bland går han fram till den. Råttan har legat där i 1 dag och jag vet inte hur jag ska göra, är det någon som vet?

388
460
australis66:
bunny skrev:
hej min kungspyton vägrar äta men varje gång jag försöker ta bort råttan så den inte ruttnar, hos honom så försöker han hugga till men han låter råttan vara kvar men i bland går han fram till den, råttan har legat där i 1 dag och jag vet inte hur jag ska göra är det någon som vet?


Hur lång tid är det sen den åt sist? En orm klarar sig väldigt länge utan mat.

Har du rätt temp och fuktighet i terrariet? Om förhållandena i terrariet inte är rätt kan det vara en orsak till att den inte vill äta.

Hur mycket hanterar du den? En orm som blir hanterad mycket kan lätt bli stressad vilket i sin tur kan leda till matvägran.

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:

Det låter som defensiva försvarsbett och inga mat-bett :) Kungspyton är välkända för att vara krångliga med maten och går gärna utan långa perioder årligen utan foder. Vad är lång tid? Några månader för en normalviktig orm är absolut inga bekymmer! Snarare tvärtom många ormar i fångenskap matas på tok för mycket :)

Hur länge har du haft ormen? Har du möjlighet att ladda upp en bild på hela terrariet så underlättar även det att svara korrekt.


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Hej! Först och främst, ingen panik. Det låter som att ormen blir stressad av matningaförsöken med tanke på att den hugger defensivt snarare än för att fånga maten. Tänkte lägga fram några relevanta frågor/sammanhang som kan vara nyckeln till en lösning.

Jag skulle vilja börja med att påpeka att ormar i fångenskap generellt är övermatade och att uppehåll i foderintag (så att säga matvägran) ofta är naturligt. Särskilt under vintertider då ormen naturligt vill gå in i brumering. Kungspyton är likt andra pytonormar extremt energisparande och behöver inte mycket mat. Vet inte hur länge din har gått utan mat, men säg till exempel 4-6 månader så är det inte lång tid.

Stress är en stor bidragande faktor till matvägran, oftast den vanligaste anledningen. Stress kan orsakas av en rad olika saker. Därav att jag tidigare påpekade att en del frågor som ställts av andra är viktiga och därför kommer jag här att upprepa en del om något mer utvecklade för att förklara;

* Hur ser terrariet ut? Kungspyton tycker om när det finns många gömställen, då känner de sig trygga.

* Vad ligger temperatur och fuktighet på? Är du säker på att din hygrometer/termometer fungerar? Exo terras hygrometer är ett exempel på en som sällan fungerar. Testa med ett flertal olika.

* är det möjligt att du har erbjudit mat väldigt ofta? När en orm matvägrar och är stressad är det främsta den behöver lugn och ro. Testa absolut inte att erbjuda mat mer än var annan till var tredje vecka. Vid dessa tillfället, låt ormen vara i terrariet när du erbjuder maten. Gärna under nattetid när det är mörk och lugnt. Värm gärna på maten något. Vill den inte ha maten så försök inte pressa den till att ta den.

* Terrariets placering är viktigt. Se till så att det inte är stökigt och livat runt omkring. Ormen kan känna av vibrationer. Placera gärna terrariet i ett rum där folk sällan vistas.

* Hantera INTE ormen. Den är redan stressad och behöver lugn och ro. Undvik och att vistas i terrariet annat än att fylla på vatten.

Sist men inte minst. Stressa inte själv. Ormen kommer att klara sig fint och behöver bara tid och tålamod, oavsett ålder, så vida den inte är extremt smal och/eller sjuk. Men antager att det i detta fall handlar om en helt normal och frisk kungspyton. Har själv en kp som åt två pinkis kort efter kläckning och därefter inte åt något mer på ett år. Han tappade inte märkbart i vikt och mår idag hur bra som helst och äter som han ska. Han behövde bara tid och det är okej.

Lycka till

1
0
Gasgas:
bunny skrev:
hej min kungspyton vägrar äta men varje gång jag försöker ta bort råttan så den inte ruttnar, hos honom så försöker han hugga till men han låter råttan vara kvar men i bland går han fram till den, råttan har legat där i 1 dag och jag vet inte hur jag ska göra är det någon som vet?

Prova att röra råttan nära mungipan på ormen, reta den och hur stor är ormen och råttan?

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:

Gasgas skrev:

Prova att röra råttan nära mungipan på ormen, reta den och hur stor är ormen och råttan?


Är det defensiva hugg spelar det ingen roll hur mycket man försöker eller retar ormen, den kommer inte äta :)

Bättre att vänta ut dom några månader tycker jag. Att prova för ofta får ofta motsatt effekt.


74
23
Dempan242:
Den kan matvägra eftersom den snart ska byta skinn. Ormar brukar matvägra precis innan de ska byta skinn, ibland händer det att man inte ser att ormen får gråa ögon första gången för sen övergår de till normala igen och sen bytar ormen skinn, så det kan vara som så att de ska ömsa skinn snart och som de andra tidigare skrev så är kungspyton ganska så lata djur de gör inte så mycket vilket i sin tur leder till att de inte förbrukar så mycket energi och inte blir hungriga på ett tag, det löser sig nog ska du se.

309
38
reptilicus_:
*bump

Hej.
Min GTP har inte velat äta sedan ca 7 veckor nu. Den åt strax efter att den hade ömsat, men de senaste veckorna har den bara stött ifrån sig matningsförsök. Hon är aktiv på kvällarna/natten & visar inte upp några sjukdomssymptom.
Hon päser mest bara när hon inte vill bli störd av matningsförsöken & hugger endast emot musen/tången utan att vilja bita.
Miljön har inte ändrats i terraiet & temperaturen är som den ska (natttempen kan kanske har påverkats lite nu under vintertid)
På dagarna ligger hon som vanligt på sin solplats.
Är detta beteende normalt? Jag har läst att ormar kan gå utan mat ett längre tag uta problem. Brukade mata henne var 14:e dag förut.

Medlem i SHF
3978
4995
Jonas_:
reptilicus_ skrev:
*bump

Hej.
Min GTP har inte velat äta sedan ca 7 veckor nu. Den åt strax efter att den hade ömsat, men de senaste veckorna har den bara stött ifrån sig matningsförsök. Hon är aktiv på kvällarna/natten & visar inte upp några sjukdomssymptom.
Hon päser mest bara när hon inte vill bli störd av matningsförsöken & hugger endast emot musen/tången utan att vilja bita.
Miljön har inte ändrats i terraiet & temperaturen är som den ska (natttempen kan kanske har påverkats lite nu under vintertid)
På dagarna ligger hon som vanligt på sin solplats.
Är detta beteende normalt? Jag har läst att ormar kan gå utan mat ett längre tag uta problem. Brukade mata henne var 14:e dag förut.


Bland mina pytonormar slutar flera individer äta under vintern, det kan vara så enkelt för dig också :) dom slutar självmant, medans andra behöver hjälp med ljustimmar osv..

Jag vintervilar alla individer 4 månader varje år, december till mars/april nångång. Under den perioden är dom alla utan mat :)

309
38
reptilicus_:
bump*
Märker att min gtp börjar att bli grå igen & ska ömsa, så det var nog det som matvägran berodde på.
Men nu är det bara ca 2.5 månad sedan hon ömsade sist, är det normalt med så litet mellanrum? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild