Passar mitt terrarium en ögonfransgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

50
17
BellaK:


Som rubriken lyder. Är rädd för att terrariet är för lågt, dock finns det ju mycket plats för ödlan att klättra sidledes. Det finns gott om gömställen (bild 2), kommer eventuellt att fylla på med fler växter om terrariet duger. Värmelampan var till en tidigare reptil, och vad jag förstått behöver ögonfransgeckos ingen värmelampa? Terrrariet är 45cm högt, 90 långt och 45 brett :) 

305
150
SunshineGeckos:
Det ska väl helst vara åtmistone 60 högt även om det föredras större men...:/

50
17
BellaK:
SunshineGeckos skrev:
Det ska väl helst vara åtmistone 60 högt även om det föredras större men...:/

Så du tror inte en ögonfransgecko skulle trivas?

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Höjden fungerar enligt L80 för en ödla upp till 20 cm (minst 35 cm högt) men blir den 21 cm och uppåt så behöver det vara minst 50 cm högt. Så huruvida det skulle passa en "ögonfrans" beror på hur stor den blir. Egentligen så bör det nog vara högre med tanke på att dessa ödlor gillar att klättra men som sagt det fungerar enligt L80 så länge ödlan håller sig till max 20 cm. 

Mvh/Animallover_1984

1275
1724
Falk:
Minst 60cm högt för en trädlevande gecko.
Tror inte L80 som aninallover beskriver tar hänsyn till till en trädlevande art utan isåfall riktar sej till marklevande.

För övrigt så är det en snygg burk 

50
17
BellaK:
Synd, sulle ju vara smidigt att ha en ödla vars föda huvudsakligen bestod av frukt och inte insekter :) Har någon tips på djur som skulle passa då? 

352
269
Animallover_1984:
Falk skrev:
Minst 60cm högt för en trädlevande gecko.
Tror inte L80 som aninallover beskriver tar hänsyn till till en trädlevande art utan isåfall riktar sej till marklevande.

För övrigt så är det en snygg burk 


Hej Falk!

L80 skiljer faktiskt mellan trädlevande/klipplevande och marklevande arter. En marklevande ödla på max 20 cm samt även en marklevande ödla på 21-30 cm ska ha en höjd på minst 30 cm. 

Se bilaga 1:6 www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1370040445296/DFS_2005-08.pdf


Mvh/Animallover_1984

412
419
Hadara:

Med tanke på att det är mycket substrat så blir ju den faktiska höjden kanske bara 35 cm. Det är alldeles för lågt för en trädlevande ödla i den storleken. 

Men det är ett fint terrarium och du kan säkert hitta något annat mer passande som kan bo där :)


305
150
SunshineGeckos:
BellaK skrev:

Så du tror inte en ögonfransgecko skulle trivas?

Svårt att svara på. 
Som dom andra säger, det är fint inrett osv. :) 
Och enligt jordbruksverket funkar säkert detta, men frågan är om ödlan är nöjd med det? 
Svårt att veta hur reptiler tycker faktiskt. 

Sen kan jag ibland fråga mig hur dom bedömer sin L80? Minst 35 högt skulle vara som att bara leva i ett rum med låg takhöjd. 
Borde dom inte ha satt ett högre minimumhöjd och hur har dom kommit fram till just 35 i så fall? 

BellaK, inget riktigt mot dig utan jag bara förvånar mig över L80 som många andra gånger...:)

99
86
murbo:
BellaK skrev:
Synd, sulle ju vara smidigt att ha en ödla vars föda huvudsakligen bestod av frukt och inte insekter :) Har någon tips på djur som skulle passa då? 

Kollat på jungfrugecko? :-)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild