Hur övertala föräldrar att få köpa en tarantel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Wimla01:
Hej jag är en tjej på 17 år som har ett litet problem. Jag har under den senaste tiden blivit väldigt intresserad av tarantlar och jag har berättat detta för mina föräldrar. Men när jag frågade om jag kunde få köpa en så sa de nej tack. De är rädda att den ska rymma och de är spindelrädda också. Men den kommer isåfall få bo i ett terrarium i mitt rum och då slipper de ju se den. Jag vet inte hur jag ska lyckas övertala dem och få dem att förstå att det faktiskt inte är så farligt och äckligt att ha spindlar som husdjur.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:
Det bästa är väl att visa att det är något du brinner för. Deras spindelrädsla kanske kan gå över ifall ni gör något besök i något tropikarie eller hemma hos någon med spindlar som kan förklara lite hur de fungerar.

1229
464
leedragon:
Wimla01 skrev:
Hej jag är en tjej på 17 år som har ett litet problem. Jag har under den senaste tiden blivit väldigt intresserad av Tarantellor och jag har berättat detta för mina föräldrar. Men när jag frågade om jag kunde få köpa en så sa dem nej tack. Dem är rädda att den ska rymma och de är spindelrädda också. Men den kommer isåfall få bo i ett terrarium i mitt rum och då slipper dem ju se den. Jag vet inte hur jag ska lyckas övertala dem och få dem att förstå att det faktiskt inte är så farligt och äckligt att ha spindlar som husdjur. 


från egen erfarenhet när det gäller fobier kan man ej övertinga folk på de, fobier är ologiska rädslor och det går inte att argumentera sig fram till en övertygelse. Det bästa är att vänta tills du har ett eget plats innan du köper dem.

352
269
Animallover_1984:
Hej!

Vänta tills du flyttat hemifrån! Ibland kan det gå med övertalning osv. men i detta fall tror jag inte att du kommer lyckas (inte om de har en fobi i alla fall, om det handlar om "lite rädsla/obehag" kanske; men fobi, NEJ det kommer inte gå - ovsett dina argument).

Jag har spindelfobi och för min del skulle det inte spela någon som helst roll om den var i ett annat rum och i ett terrarium. Jag skulle ha konstant ångest och vara livrädd att vistas i mitt eget hem. Fobier handlar inte om rationellt tänkande och jag skulle aldrig kunna övertalas att acceptera en spindel i samma byggnad/lägenhet som jag vistas i. Jag skulle tvingas stirra på det där terrariet 24 timmar om dygnet för att vara helt säker på att den fortfarande var kvar i terrariet och inte hade lyckats ta sig ut på något sätt. 

Jag tycker att insekter är jätteäckliga och har skakat i hela kroppen när jag varit tvungen att städa hos mina dubia kackerlackor (odlar dessa till mina djur). Dessa och andra insekter som ex. zophobas, mjölmaskar, syrsor osv. kan jag dock trots att jag tycker att de är supervidriga, ha i mitt hem (för att djuren som äter insekter är djur som jag vill ha i mitt liv). Det tog lång tid för mig att övertyga mig själv om att jag skulle klara av att ha insekter hemma...men det kommer aldrig komma en spindel över min tröskel (ja utom de extremt oinbjudna som ibland tränger sig på utifrån och ger mig panik då); det är stor skillnad på obehag/tycka något är vidrigt och ha fobi. Spindlar ger mig total panik och ångest (om en kommer in här hemma, så kan jag inte slappna av förrän jag vet att den är ute ur huset/död). Insekter är äckliga men jag kan hantera dom (med pincett i de flesta fall, men ändå jag kan ha de i mitt hem). 

Jag praktiserade en gång i en Zoobutik där de hade en spindel (tarantella av nåt slag) som skulle duschas. Jag tog mod till mig, öppnade terrariet och sprejade med vatten in i terrariet; varpå spideln blev väldigt aktiv helt plötsligt och sprang mot terrariets öppna lucka. Jag försökte stänga och insåg att skjutglaset fastnat. Jag fick total panik, men lyckades ändå stänga tillslut, tack och lov innan spindeln hann fram till luckan. Hade den kommit fram/tagit sig ut så hade jag sprungit ut ur butiken för att aldrig komma tillbaka. Jag sprejade aldrig mer det terrariet och har vägrat ens öppna terrarier med sådana vidriga djur (enligt vad jag tycker då) sedan dess (dvs. på efterföljande praktikplatser). 


Så för dina föräldrars mentala hälsas skull, låt Spindeln vänta tills du flyttat hemifrån. 

Mvh/Animallover_1984

Medlem i SHF
39
4
MarcusLinfeldt:
Fobier går definitivt att bota, behandling av specifik fobi resulterar i framgång i 80-90 % av fallen och då är det ganska fyrkantiga forskningsbehandlingar. När psykologen i en vanlig behandling kan göra anpassningar till individen man jobbar med så är sannolikt resultatet ännu bättre. Låt inte anekdotisk bevisföring styra uppfattningen om fobier, kolla vad forskningen säger. 

953
1840
peter54:
Wimla01 skrev:
Hej jag är en tjej på 17 år som har ett litet problem. Jag har under den senaste tiden blivit väldigt intresserad av tarantlar och jag har berättat detta för mina föräldrar. Men när jag frågade om jag kunde få köpa en så sa de nej tack. De är rädda att den ska rymma och de är spindelrädda också. Men den kommer isåfall få bo i ett terrarium i mitt rum och då slipper de ju se den. Jag vet inte hur jag ska lyckas övertala dem och få dem att förstå att det faktiskt inte är så farligt och äckligt att ha spindlar som husdjur.


Hej Wimla01
Jag har redigerat din rubrik och ditt första inlägg lite som du kanske ser, hoppas att du är okej med det. Tarantella är en italiensk folkdans. Spindeln kallas tarantel :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild