Problem vid öms.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

88
10
1603:

Hej! 

Jag kan säga att jag haft en väldig "tur" när de kommer till alla de ormar jag haft, ty ömsningen har aldrig krånglat någonsin! Och då har jag ändå haft orm länge.

Igår märkte jag att min kp hade ömsat och det såg då inte alls bra ut! Det var liksom fläckvis kvar, ni förstår säkert hur jag menar.

Jag fuktade ännu mer till henne och ska se senare idag om det försvunnit, men min fråga är nu, ska jag fortsätta fukta ett tag till eller ska jag ta upp henne och hjälpa till redan nu?

Mvh Sanna



60
5
Xardas:

posta gärna en eller flera bilder så vi kan se hur det ser ut. :)


88
10
1603:


273
3
117:

Ormar är såna att när dem ska ömsa så vill dem gärna ha mer fuktighet än vanligt, så jag tycker du ska sprut mer än vanligt men inte för mycket


88
10
1603:

Jo fuktar lite extra har jag gjort i 2-3 dagar nu. Frågan är om jag ska fortsätta eller om jag ska hjälpa till för hand nu? Vad säger ni?


1662
779
fluffis:

Har hon någon fuktlåda? Sätt in det annars så kan hon välja om hon vill ha det extra fuktigt. Jag tror inte det är någon större fara. Skinnet kommer att försvinna så småningom. Jag är ingen expert på kungspyton men jag har sett detta förut och i det fallet så funkade det jättebra med nästkommande ömsning.


88
10
1603:

Jag har inte helt förstått hur man tillverkar en fuktlåda. Berätta gärna hur man gör en.

Lagom fuktighet i resten av terrariet har hon alltid haft, och som sagt har det funkat jätte bra innan. 
Men kanske är dags för en låda nu då.


273
3
117:

Hmm, jag tycker att du ska försöka fukta extra lite till funkar inte det och det finns lite kvar kan du sätta den i fingervarmt vatten i t.ex. badkaret, brukar funka ganska så bra, den ska vara där i 10 - 20 min.

Jag är lite osäker på termperaturen vattnet ska ha, jag tror det var fingervarmt men är inte helt 100 på det.

Mvh Dragon


1662
779
fluffis:

En enkel fuktlåda: Använd en burk typ GB-glass 2l. Ta vitmossa (spahgnummossa) och blöt upp det, krama ur det och lägg det i lådan. Klipp ut ett lagom stort hål för ormen i locket och så är det klart. Har man ingen mossa hemma så går det bra att lägga en fuktig trasa i lådan sålänge. Glöm inte att återfukta men vitmossa håller fukt väldigt bra.

 

Hur hög luftfuktighet har du till ormen?

 

Jag är inte säker på hur kungspytonormar reagerar men för snokar så brukar man undvika vattenbad då det är onödigt att ta ut ormen och orsaka onödig stress. Ett annat tips som jag tycker är bättre är att ta en tygpåse eller ett örngott, blöta upp och vrida ur och sen ha ormen där en stund alternativt lägga in den i terrariet med ormen i så att ormen kan krypa ut när den vill.


88
10
1603:

Ja jag vill gärna att det ska lösa sig själv.

Tack för tipsen! Jag ska fixa ihop en fuktlåda senare, eller som du sa Fluffis, ett örngott kanske! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild