Vad har era djur haft för sjukdomar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

229
124
CJBReptiles:

Hej!

Som rubriken lyder, så undrar jag vilka sjukdomar era reptiler har haft.

Jag själv har haft kvalster(räknas som en sjukdom i denna tråd), två fall av bukröta och en värre förkylning.

Mvh Carl-Johan


456
200
isdrake:

Jag har erfarenhet två sjukdomsfall. Det första var en ödla som fick framfall två månader efter att vi köpt den. Veterinären fixade detta men det visade sig att den också led av någon form av benskörhet. Den bröt benen på fyra ställen under tiden den gick på behandling. Men den var i så dåligt skick att vi fick avliva stackaren. :/

Andra gången var en ödla som fick någon infektion i munnen. Även denna fick någon form av benskörhet, konstigt nog bara i käken. Men den återhämtade sig och mår idag bra. :) 


733
295
markusbabs:

Hur besvärligt/farligt är egentligen bukröta? 

 

För övrigt så har tjejen och jag en Ögonfransgecko som troligtvis har MBD. metabolic bone disease. Pga felaktig kost.


126
6
AjPaj:

Min kungspyton har haft allt möjligt, luftvägsproblem, brännskador, sår från foderdjuren och svampinfektion i fjällen. Men sen är hon snart fjorton och jag är inte hennes första ägare.

 

I övrigt har jag haft salamander med bloating och yngel som svalt luftbubblor. :(


229
124
CJBReptiles:

Ja det är aldrig kul med sjukdomar.

Huvudsaken är att man tar djuret till veterinär och får medicin eller tips på hur man kan få djuret friskt.

På min nätpyton hona såg jag tre vätskefyllda bukfjäll. Dem stack jag hål på med en nål och sedan tvättade jag hela buken/ormen med klorhexedin under en månads tid. Inga problem efter det.

På min blodpyton hona var det lite värre. Där var nästan halva buken inflammerad så jag tog henne till veterinären och fick baytril utskrivet. Medicin i 30 dagar och daglig rengöring med klorhexidin.

Vid båda fallen så tog jag ut allt biologiskt material och körde med tidningspapper som bottensubstrat. Bytte även tidningspapper varje dag.

Tar man bara tag i saken så fort man märker att något är fel så brukar djuren oftast bli friska efter behandling.


88
10
1603:

Jag hade en Morelia Spilota MD Jaguar, och han hade extrem wobblehead.

Inget man kan göra åt ju tyvärr, och fick ta bort honom, då han tillslut varken kunde äta eller röra sig normalt alls.
Han fick även kvalster i sammanhang med att han blev så svag och sjuk, vilket han spridas till min pyton.

Men allt är nu löst, och min lilla jaguar fick somna in.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild