Underlag till leopardgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
manfred:

vad ska man ha för underlag till sina leopardgeckos?


478
592
Rottenroth:

Det avgör du själv, vissa tycker sand medans andra inte vill ha det för att det kan förstoppa dem men hey dem lever med det i det vilda varför ska man ta bort det då?


71
2
Elvis211:

Jag använder mig av blästersand, har inte haft någta problem än! Peppar peppar!


488
203
David:

En sak som kan vara trevlig är att variera underlagat. Att den varma delen består av sand/grus/sten och den svalare sidan av fuktig jord med kanske lite mossa. Då år ödlan automatiskt en plats att gotta sig i när det är dags för öms.


9
0
VeronikaS:

I det vilda lever leopardgeckos i stenöken snarare än sandöken.

Jag har haft min på Änglamarks odlingsjord och senare (även nu) på vanligt mjukt toalettpapper i 2-3 lager. Jag har sett på Hökarängens Zoo att det finns en sorts "sand" som motverkar förstoppning och är "benefical when eaten". Vet inte riktigt hur det funkar men den var svart och det såg ut som att de hade den till sina leosar där. Jag kommer köpa det i framtiden. 

Jag har även sett folk som har dem på någon form av mjukt spån. Har också sett reptilmattor som man tydligen kan köpa på t.ex. Rusta (kanske inte heter just reptilmatta där dock), samt folk som har dem på småsten avsett för akvarium. Vissa har blandningar, t.ex. stenar i ena änden av terrariet och matta i den andra. 


29
0
jstrom:

varför vill man ha djur på toalettpapper? det är väl inget naturligt i det?


366
155
Linus:

Den frågan är ganska intressant, Jstrom. Och svaret kommer aldrig kunna bestämmas som rätt eler fel, eftersom alla inte strävar efter en så naturlig look eller känsla som möjligt, utan ibland strävar många istället efter att ha det som gör omhändertagandet av djuret lättast - så att djuret utsätts för så små risker som möjligt gällande dess hälsa. 

Det naturliga är ju inte alltid det bästa. (Och dessutom är ju varken sand, bark, kokosfiber eller liknande särskilt naturligt, för de flesta arter, heller)


478
592
Rottenroth:

VeronikaS 

 

Så du menar att Pakistan,Afghanistan och typ norra Indien inte  består av mycket sand eller vad är det du syftar på?


De stöter på sand dagligen i naturliga miljön, sen att de kan föredra att lägga sig under stenar och så vidare spelar väl ingen roll det kan ju fortfarande vara sand under stenen. Jag köper inte hela det där sand snacket iallafall.

 

Tolka det inte som att jag hoppar på dig (som vissa brukar göra på forum) utan det är mer en disskution då jag är intresserad av att se vad du har att säga.


70
2
Digge:

Jag har kört med tidningspapper från att jag köpte min, då jag blivit rekomenderad det så länge den är liten. I helgen bytte jag till svart akvariesand som jag hade stående.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

 

Rottenroth

har du vart och kollat på dom i naturen??

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild