Fem nya byggen.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2966
1645
Hoggaforfan:
Billingstefan skrev:



Jag har läst typ alla byggtrådar under några månader och även formeln för ventilation.
Tyvärr kunde jag inte sätta ventilationen på kortsidan där uppe då där är ett terrarium på andra sidan väggen så satte dom där uppe på baksidan så långt till höger som möjligt.
På vänstersidan sitter dom en bit över kommande marknivå för att slippa drag längs botten där ormarna oftast är 
Jag har försökt dölja ventilationen lite med bakgrunden men den syns från vissa vinklar.
Ventilationen ligger på 4% med möjlighet att enkelt minska till 3% eller 2% i två olika steg eftersom jag gör så det går att stänga de olika hålen om jag tycker det behövs. 

Nä det blir ju en liten kompromiss iom att några terrarium sitter ihop.
Men låter bra, många missar att man behöver ofta mer ventilation än man tror och sågar något 50mm hål som de sen får korrigera i efterhand

2966
1645
Hoggaforfan:
Spruta vatten på cementen när du penslat klart så blir inte penselstrecken så tydliga.

46
41
Billingstefan:
Jag va nästan nöjd där, eller egentligen ville jag ha lite mer färg och liv i bakgrunden men bekväm som man e så tänkte jag "äh de räcker" dottern däremot sa att så kan de inte se ut om hennes orm ska va där, "så ser det inte ut i naturen, vi behöver köpa lite färger och måla det" 
Jaha då bar det av till färgaffären i morse och köpte lite olika färger, här e några, (fler i påsen i bilen)


Passade på att gå ett varv i skogen också med barnen och leta inredning


118
50
Berd:
Fin bild :)

46
41
Billingstefan:
Så där är vi i dagsläget, ska se om jag hinner måla lite imorgon.
Samtidigt som detta bygge varit igång så har jag också den senaste veckan hållt på med inredningen i glasburken som ska ha en vattendel.
Så här kommer lite bilder och text om detta. Började med att limma dit en korkskiva som bakgrund så klätterväxter kan få fäste.


Jag lägger ut lite stenar som avgränsning mellan landdelen och vattendelen. Tanken är att jag ska ha lecakulor under landdelen så jag inte behöver en tät åvskillnad utan räcker med sten.


Provade fylla upp vatten men märkte att det inte gick som jag ville, lecakulorna flöt upp så det gick inte ha det så med den mängden vatten, funkar bra i ett tunnare lager som dränerande men såhär många kulor i mängden vatten lyfte landdelen så jag fick tömma ut vattnet igen.



Tog en plexiskiva istället och borrade lite hål i så överblivet vatten från landdelen kan rinna ner i vattnet under. Limmade fiberduk vid hålen för att inte bottensubstratet skulle ramla ner. Även köpt lite växter till vattendelen. Limmade en rad stenar längs kanten på plexin så bottensubstratet inte ska åka ner i vattnet för lätt.
 
Lagt dit bottensubstratet, lite gräs, lite mossa, löv mm.
Gråsuggor mfl har flyttat in i kväll.


Ska plantera dit ett par växter till på väggen imorgon som ska hjälpa till att täcka den.

46
41
Billingstefan:
Berd skrev:
Fin bild :)

Tack :)

46
41
Billingstefan:
Har limmat upp 2 "krukor" på väggen och planterat 2 växter till.
Satt in en gren och släppte in ormarna för en stund sedan.
Dom verkar uppskatta vattendelen iaf för dom simmar väldigt mkt. 





Ni får ursäkta dom dåliga bilderna men dom är tagna genom glaset för att inte störa ormarna.

46
41
Billingstefan:
Hanen gillar att vara i vattnet under landdelen.


Då var väl detta terrarium i princip färdiginrett, blir säkert några ändringar eller kompletteringar men uppdaterar er här såfall.
Nu ska jag återgå till bygget av det andra terrariet.
Bjuder på 2 bilder till först.


46
41
Billingstefan:
Åter till bygget, funderat en del hur jag ska lösa det med en vattenskål/badbalja då jag inte vill ha en ful plastburk stående mitt i och förstöra utseendet i burken, den får ju vara ganska stor om en orm ska få plats i den och bada. Letat lite efter olika fågelbad och liknande i förhoppning om att det ska finnas nått fint som passar in i naturen i terrariet men inte hittat nått bra, kollade också efter stora exoskålar mm men den största jag hittade är alledes för liten till en vuxen orm om det ska finnas badmöjlighet och sen va den svindyr som vanligt när de gäller tillbehör till terrarium i djuraffärer.
Slutade med att jag igår kväll tog en plastlåda för 25 kr istället, det är likadan låda som jag haft till "grottorna" fast där skar jag bort ena sidan och vände dom upp och ner. 
Jag plastade in den med ett varv plastfolie och fogskummade runt lådan för att dölja sidorna så man ser bara insidan. Anledningen till att jag tog plastfolie var för att den inte skulle fastna i skummet och jag skulle kunna lyfta upp den från fogskumet när det härdat så det blir som en form så jag lätt kan lyfta upp och sätta ner den för rengöring och byte av vatten. 







Jag fick skära till lite skum idag och fylla på på några ställen  men nu passar den bra för i.


Smetade även på fix nu i kväll på fogskumet precis som jag gjort med väggarna.

dåliga bilder och tagna innan jag va helt klar med det men ni får en bild av hur de ska va.

46
41
Billingstefan:
Då har jag börjat med nästa terrarium medans fixet torkar runt badbaljan i det första.
Jag va nöjd med planlösningen i det förra så jag satsar på en hylla igen med grotta ovanpå och lite krukor på väggarna.


Jag sågar upp en öppning i baljan med min dremel och vänder den så blir de en fin grotta i bra storlek.



Fogskummade först lite grovt och lite krukor på väggarna att plantera i.
Får skumma mer imorgon för klockan blev mkt men fick iaf en del gjort ikväll.


jag tycker det blir bra när man gör lite hyllor mm, blir mer yta och mer plats för ormen på samma mått.

Det va allt för idag, blir mer fogskum imorgon  :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild