Är inte pantrar färgade/bleka i munnen naturligt?
Kameleonter kan ju puffa upp ögonlocken när de är irriterade i ögonen och/eller har smuts där. Har ni testat att spraya djuret med riktigt findimmig vattensprayflaska? Använd ganska varmt vatten det svalnar fort när det kommer ut som dimma, testa på handen, spraya sedan direkt mot ögonen från ett säkert avstånd.
Vad har du för UV-källa? Det uppdagades för några år sedan att det finns rör som kan ge djuren "svetsblänk", en irritation av hornhinnan.
www.uvguide.co.uk/phototherapyphosphor-info.htmJag vill inte avskräcka dig, men alla veterinärer är inte så bra på reptiler och ger en väldigt allmän diagnos/vård.
Det är jättesvårt att ge råd om hur du öppnar munnen genom ett forum. Jag har en hel del erfarenhet av kameleonter men kan inte direkt säga att du ska göra si eller så utan att ha djuret i handen själv. Att bända upp munnen med kort och dylikt är inget jag skulle rekommendera.
Vissa kameleonter kan man ju irritera till den graden de öppnar munnen och väser åt dig, då passar man på att stoppa ner mat eller medicin. Fungerar bra på calyptratus.
Man kan försöka att pilla i mungipan med pipetten och vara beredd på att trycka till om den glipar på munnen.
Vissa ödlor börjar lapa naturligt när de får en droppe på nosen, eller när de duschas.
Rent handgripligt har jag hållit kameleonter från ovan så att säga, så att man kan få tag i hudlappen under hakan och försiktigt dra neråt i kombination med pipett-trukande med andra handen.
Du bor inte i Uppsalatrakten, då skulle du kunna få hjälp?
Hoppas det löser sig. Lägg gärna upp en bild på djur och terrarium så vi kan se om det finns något där som spökar.