Terrascaping för mina eldbukssalamandrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

126
6
AjPaj:

Idag var jag och hämtade upp mina japanska eldbukssalamandrar från en familj som tröttnat på dem. De är mina första kallblodiga djur och även om jag har läst på en hel del om dem innan så motsäger många av uppgifterna på interwebben varandra. Jag har valt att utgå från engelska wikipedia som rekomenderar en temperatur på 15-20 grader och en vattennivå på MINST 10 cm.

Jag har satt upp akvariet på samma sätt som de förra ägarna, mobilbild nedan, men tycker att det ser hemskt tråkigt ut.

 

Kan någon som har erfarenhet av semi-akvatiska djur hjälpa mig att göra mina salamandrars miljö bättre? Plantor? Sand? Discokula?

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Hade nog suttit fint med lite växter som du säger.

Något som växer sjukt bra är javamossa. Sedan hade kanske en rätt så stor rot eller gren kanske blivit snyggt. man kan vira in javamossan runt grenarna/rötterna, och den växer då fast litegrann.

Vad gäller sand/bottensubstrat så är stora stenar ändå min favorit. Har man mindre sten/grus/sand finns alltid risken att salamandrarna lyckas få i sig utav det när de äter.

Var ett tag sen jag hade salamandrar nu, så kanske finns nyare, smartare tips än de jag kan ge.


126
6
AjPaj:

De som hade dem innan mig gav dem mat i en separat burk så att det inte skulle kladda ner akvariet. Jag funderar på att bygga upp en landdel med mera grus istället för den där magnetiska stenen och jag har en bit rot (inte den finaste) som ligger på vattning just nu. Dags att bege sig till djuraffären med andra ord.


382
36
MariBarita:

Daggmask skräpar inte ner så mkt (det bästa basfodert för salamandrar).

Om det skulle bli skitit i botten så köp en bra slamsug och sug upp det, det går snabbt.

 

Om du vill göra det lätt för dig så köp en hyffsat neutral bakgrundsplach (typ klippbakgrund eller enfärgad) se till att ha ett filter som inte är alltför strömt sen kan du köpa jättestora Pistia stratiodes, Frogbite eller vattenhyasint på tex hornbach, Plantagen eller nått annat varuhus som säljer dammväxter.


126
6
AjPaj:

Tack så mycket! Hur stort är ditt akvarium?


382
36
MariBarita:

Jag har inte akvariet längre, bilden togs för ca 8 år sen.

Karet var måttbeställt och jag tror att de var 110x40x40.


126
6
AjPaj:

Vad synd. Hur hade du det med grenar? Jag har upptäckt att mina salamandrar har svårt att förstå att de kan klättra upp på grenen som jag har skaffat och har i mitten, de vill helst sitta på land utmed glaset.


382
36
MariBarita:

Grenarna är kanske för branta, du behöver något som är plant och lätt sluttande.

Att de kan ta upp sig mot glaset är tack vare den fuktiga kroppen som gör att de fäster lättare mot just glas, 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild