Frågor om rysk stäppsköldpadda (Testudo horsfieldii)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

27
1
Jonathan_NL:
Jag är lite intresserad av att skaffa en rysk stäppsköldpadda (Testudo horsfieldii). Jag har varit intresserad av ödlor, men eftersom att jag hatar syrsor, kackerlackor, larver m.m så tänkte jag att en sköldpadda kanske skulle passa mig bättre eftersom att de äter grönsaker.

I skötselrådet här på sidan står det att man ska ha dem i en bur med höga kanter, så att de inte ser ut. Varför är det viktigt?
 
Vad är bäst att ha som bottensubstrat? I djuraffären använde de bara sand, men jag har hört blandade åsikter om detta så det är lika bra att fråga.

Det stod även att det är bra att ha flera honor tillsammans, men är det ett måste? Jag har begränsat med utrymme i mitt rum, så om man ska ha fler behövs det ju större terrarium.

Vad ska man ha för lampa? HID? solar Raptor eller Megaray?

25
16
Nynaeve:
Jonathan_NL skrev:
Jag är lite intresserad av att skaffa en rysk stäppsköldpadda (Testudo horsfieldii). Jag har varit intresserad av ödlor, men eftersom att jag hatar syrsor, kackerlackor, larver m.m så tänkte jag att en sköldpadda kanske skulle passa mig bättre eftersom att de äter grönsaker.

I skötselrådet här på sidan står det att man ska ha dem i en bur med höga kanter, så att de inte ser ut. Varför är det viktigt?
 
Vad är bäst att ha som bottensubstrat? I djuraffären använde de bara sand, men jag har hört blandade åsikter om detta så det är lika bra att fråga.

Det stod även att det är bra att ha flera honor tillsammans, men är det ett måste? Jag har begränsat med utrymme i mitt rum, så om man ska ha fler behövs det ju större terrarium.

Vad ska man ha för lampa? HID? solar Raptor eller Megaray?



Att ha höga, ogenomskinliga kanter är viktigt eftersom de blir stressade av att se ut. Ryssar är duktiga klättrare och bör därför ha höga kanter. 

Att ha många honor tillsammans är i princip "bara" viktigt att ha om du har en hane i samma hägn - hanarna är väldigt aggressiva i sin uppvaktning, och honorna kan därför behöva tid åt sig själva; då kan hanen ägna sig åt de andra honorna. Så, generellt sett: Om du har en hane bör denna hållas enskilt eller med 2+ honor. Om du har en hona kan denna hållas själv, men kan även ha glädje av sällskap, då isåfall av en hona, eller av en hane + flera honor. 

Gällande lampor skulle jag rekommendera att du kontaktar skoldpaddsgrejer.se! De är jätteduktiga och kan sätta ihop en lista för just dig.

27
1
Jonathan_NL:
Nynaeve skrev:



Att ha höga, ogenomskinliga kanter är viktigt eftersom de blir stressade av att se ut. Ryssar är duktiga klättrare och bör därför ha höga kanter. 

Att ha många honor tillsammans är i princip "bara" viktigt att ha om du har en hane i samma hägn - hanarna är väldigt aggressiva i sin uppvaktning, och honorna kan därför behöva tid åt sig själva; då kan hanen ägna sig åt de andra honorna. Så, generellt sett: Om du har en hane bör denna hållas enskilt eller med 2+ honor. Om du har en hona kan denna hållas själv, men kan även ha glädje av sällskap, då isåfall av en hona, eller av en hane + flera honor. 

Gällande lampor skulle jag rekommendera att du kontaktar skoldpaddsgrejer.se! De är jätteduktiga och kan sätta ihop en lista för just dig.


Vart får man tag på en "låda" i lämplig storlek? Bygger man själv eller finns det i någon affär? 
Mvh Jonathan

25
16
Nynaeve:
Jonathan_NL skrev:


Vart får man tag på en "låda" i lämplig storlek? Bygger man själv eller finns det i någon affär? 
Mvh Jonathan


Jag har hört allt från att folk tagit Billy-bokhyllan från IKEA och lagt på golvet utan hyllplan, till att bygga eget. :) Annars kanske man kan börja med en odlingskrage för planteringar, och utöka/bygga vidare när paddan blir större. 

T.ex. sådana här: www.bauhaus.se/vaxter-krukor/krukor/odlingskragar.html

Men kolla med L80-lagen vad minsta ytan är för just din padda.

27
1
Jonathan_NL:
Skulle denna kunna fungera? www.bauhaus.se/hortus-planteringslada-wpc.html 
Hur blir det med luftfuktigheten? Eftersom att det bara är en låda uten tak så lär den ju ej hålla fukt särskilt bra.

412
419
Hadara:

Jonathan_NL skrev:
Skulle denna kunna fungera? www.bauhaus.se/hortus-planteringslada-wpc.html 
Hur blir det med luftfuktigheten? Eftersom att det bara är en låda uten tak så lär den ju ej hålla fukt särskilt bra.


länken funkade inte men hittade den ändå. Skulle säkert funka bra, men dyr lösning. Billigare att bygga själv eller lägga en begagnad bokhylla ner och lägga presening i. Det kommer duga bra med fukt eftersom du ska ha ett tjockt lager substrat som du packar hårt. när paddan gräver ner sig kommer det vara fuktigare nere i substratblandningen. 


27
1
Jonathan_NL:
Luktar de mycket? Om de luktar mycket kanske det inte är optimalt att ha lådan i mitt rum.

412
419
Hadara:

Nä de ska de inte göra om du håller rent. Det klart en bajs som de lagt under sollampan kan lukta lite gött tills den torkat till men... Nä det ska inte lukta. 


412
419
Hadara:
gå med i sköldpaddsforum på facebook så finns inspiration på riktigt fina inneburkar :) 

508
304
Jonas77:
Åter igen, formplyfa är herpetologens vän. Behöver inte fuktskyddas, bara att bygga, silikon i fogarna och klart...
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild