P. murinus /OBT som första old world spindel?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

18
1
Riperinos:
EmanuelKarl skrev:

Kanske även kan vara bra att veta vad för NW-spindlar du har erfarenhet av. Lite skillnad på en Acanthoscurria geniculata och Brachypelma albopilosum.

Nu har jag inga OW-spindlar i min samling, så det slutgiltiga tipset är nog inte till hjälp. Men om man hållit på med mycket aggresiva NW-spindlar (Vissa arter av Theraposa & Psalmopoeus till exempel. Finns värre med det var de första som dök upp i mitt huvud) så bör det inte vara jättesvårt. Däremot att gå över från en snäll Brachypelma albopilosum till en OBT direkt är kanske en annan sak. Sedan finns det snälla individer även om det nog är högst ovanligt bland OBT.

Jag tänkte väl mestadels på det fafner sa, att man skaffar en sling så lär man sig hantera den vid knepiga läggen. Min B. albopilosum är lite arg av och på, det är nog inte ens nära en OBT men som du sa att det finns ju OBTs som kanske är lugnare än andra så finns det också som t.ex min B. albopilosum som är lite arg av sig.

18
1
Riperinos:
Falk skrev:
Kanske Pelinobius muticus kan vara något.

Njaae har aldrig direkt gillat dom brunna spindlarna, men tack för förslaget kom gärna med mer :)

58
59
Daffas77:
Riperinos skrev:

Njaae har aldrig direkt gillat dom brunna spindlarna, men tack för förslaget kom gärna med mer :)


Jag rekommenderar Monocentropus balfouri. En riktigt snygg spindel som inte är så väldigt angelägen om att hugga i allt.

Medlem i SkHF
23
21
sawpaw:
Riperinos skrev:

Njaae har aldrig direkt gillat dom brunna spindlarna, men tack för förslaget kom gärna med mer :)



Du missar en galet kul art ;)

47
9
Avicularia:
Jag köpte en OBT sling relativt tidigt. Gör som du vill men du vet säkert redan att dem kan ha ett rejält humör. Många tipsar om att inte  köpa en obt tidigt in i hobbyn men jag gjordet det ändå och det var inga problem. Otroligt vacker tarantula.

2
0
tossiboll:
jag hade skaffat något lite mer hanterbart först så du kan förbereda dig ordentligt. hade rekomenderat a.geniculata eller nhandu chromatus, nw spindlar som oftast har lite attitydproblem Xd

Medlem i GHF
3088
1664
EmanuelKarl:
tossiboll skrev:
jag hade skaffat något lite mer hanterbart först så du kan förbereda dig ordentligt. hade rekomenderat a.geniculata eller nhandu chromatus, nw spindlar som oftast har lite attitydproblem Xd

Jag rekommenderar nog faktiskt Psalmopoeus eller Ephenbopus murinus som övergång (dock inte heller jättegiftiga). A. geniculata och N. chromatus går också bra, men de är fortfarande inte som oldworlds. Anledningen är att dom kanske är lite aggresiva, men de stannar på platsen så att säga, och är snarare ute efter mat än att försvara sig. Jag har själv hanterat (skött om, inte ha i handen ;D) både en Psalmopoeus irminia och en Ephenbopus murinus när jag jobbade i djuraffär. Jag har inte varit den som står med pincetten med oldworlds, men har stått på mindre än en halv meters avstång när de ska till nytt terrarie. Och jag har sett hur Poecilliotheria regalis-slings efter att ha nuddat pincetten lite störtar över en två meter lång sträcka på några sekunder utan att stanna. Och av alla newworlds jag har erfarenhet av är verkligen Psalmopoeus irminia och Ephenbopus murinus är verkligen så nära man kan komma en bra övergång. Tydligen är Psalmopoeus cambrigdei väldigt lik oldworlds, men jag har ingen erfarenhet av arten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild