Blaberidae sp. Kenya

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i DHF
263
355
McPede:
God morgon!

Ville bara höra era erfarenheter om Blaberidae sp. "Kenya" (cf. Paraplecta sp.) som foderdjur.
Vilka djur har ni testat att mata de till och hur har det fungerat?
För- och nackdelar med arten?

Tack på förhand! 

Mvh
Fredrik

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
McPede skrev:
God morgon!

Ville bara höra era erfarenheter om Blaberidae sp. "Kenya" (cf. Paraplecta sp.) som foderdjur.
Vilka djur har ni testat att mata de till och hur har det fungerat?
För- och nackdelar med arten?

Tack på förhand! 

Mvh
Fredrik

Har denna art och matar med till blandannat mycet små bönsyrsor, slings och mina jättesmå skogsskorpioner. Fördelen är väl att den är väldigt liten, och till mina minsta slings är deras nymfer perfekta att mata med, utan att mata med gigantisk föda så det blir månader mellan gångerna för att de inte ska spricka ;) Nackdelen är väl att de är lite väl små, och svåra att hålla instängda. Eftersom adulta hanar klättrar på plast och är nästan platta så rymmer de nästan jämt och ständigt. Jag har lyckats hålla dom instängda i syrsburkar, men säkerligen ett fåtal rymningar ibland. En fördel är att de är lgom snabba. Msn har kontroll över dom, men samtidigt triggar dom bönsyrsor m.m. väldigt bra eftersom de inte ligger i ett hörn hela tiden som dubia.

/Emanuel

2966
1645
Hoggaforfan:
Jag har dem i en plastback och jag har bara haft 1 rymmning under flera år.
Matar dem till grodor men mest som backup-foder och städare. Ganska mjukt skal samt storleken

412
419
Hadara:

Tycker det är ett jättebra foderalternativ till små spindel slings eller skorioner. Hade aldrig någon som rymde. Hade dom  i plastback med torv, löv och döda grenar/rötter. 

Förökar sig bra om man har rätt värme / fukt osv. Tar tid innan de blir vuxna dock så jag tänker att man har dom mest för att mata med nymferna i princip :P 


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Hoggaforfan skrev:
Jag har dem i en plastback och jag har bara haft 1 rymmning under flera år.
Matar dem till grodor men mest som backup-foder och städare. Ganska mjukt skal samt storleken

Jag har dom i lägre burkar (syrsburkar) då jag har en mycket liten koloni. Då är det inte högt till taket så de kan hitta en springa.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Hadara skrev:
Tycker det är ett jättebra foderalternativ till små spindel slings eller skorioner. Hade aldrig någon som rymde. Hade dom  i plastback med torv, löv och döda grenar/rötter. 

Förökar sig bra om man har rätt värme / fukt osv. Tar tid innan de blir vuxna dock så jag tänker att man har dom mest för att mata med nymferna i princip :P 



Som du säger, rätt miljö så reproducerar de sig snabbt. Dock upplever jag de inte som långsamtväxande.

Upplever ni att de gräver ned sig i substratet mer eller mindre än andra arter?
 

2966
1645
Hoggaforfan:
EmanuelKarl skrev:

Jag har dom i lägre burkar (syrsburkar) då jag har en mycket liten koloni. Då är det inte högt till taket så de kan hitta en springa.

Måste vara det

McPede skrev:


Som du säger, rätt miljö så reproducerar de sig snabbt. Dock upplever jag de inte som långsamtväxande.

Upplever ni att de gräver ned sig i substratet mer eller mindre än andra arter?
 

Beror på vilka arter men tyvärr är de ganska snabba på att gräva ner sig. Lite är väl för att de är så små så det tar inte så lång tid att gräva ner sig då

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Tack för kommentarer och synpunkter!

412
419
Hadara:

McPede skrev:


Som du säger, rätt miljö så reproducerar de sig snabbt. Dock upplever jag de inte som långsamtväxande.

Upplever ni att de gräver ned sig i substratet mer eller mindre än andra arter?
 


nä allt är relativt :P men nej det stämmer det är ingen långsamväxande art kanske i den bemärkelsen. Men eftersom vuxna är likastora som dubia nymfer så känns de ju rätt onödigt att ha den arten för att bara mata med vuxna. 

 

Jag tycker de gräver ner sig lite faktiskt. Jag tycker att de mest höll till under drivveden när man lyfte på den. Aldrig problem att hitta dem. 


Medlem i SkHF
5
1
Bakke84:
Hur används dessa som städare? 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild