Blanda arter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

197
14
SibiriskTiger:

Varför är folk så negativa till att blanda arter? 


1228
464
leedragon:


197
14
SibiriskTiger:

leedragon- Antar att ditt svart på min fråga är: "De kan äta varandra".

Att djur äter varandra är ju ganska självklart och man måste ju såklart välja sina blandningar noga. Men är det BARA det som gör att nästan alla är så skeptiska? 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det är ofta svårt att få båda arterna att trivas. Det är inte enbart för att de kan skada eller störa varandra, utan även för att det kan vara svårt att få till en miljö som gynnar båda arterna utan att en utav arterna blir lidande.

Det fungerar säkert bättre i väldigt stora terrarium att kunna ha mer än en art, men det blir som sagt alltid svårare och mer riskabelt att få bägge arterna att må bra.


197
14
SibiriskTiger:

Självklart måste, som både du och jag har nämnt tidigare också Anders, alla djurens behov tillgodoses! Det är ju grundläggande för all djurhållning. Men jag har aldrig tidigare upplevt att blandningar av djur har varit så TABU som jag har upplevt det idag. Många djur drar ju till och med nytta av andra djur och lever i såkallad symbios, såsom min sköldpadda och alla ancistrusmalar jag har som regör skalet på sköldisen. 

Jag säger absolut inte att man ska blanda "hejvilt" utan det ska ju såklart vara med eftertanke, kontroll och sunt förnuft, men hos många verkar det sitta väldigt långt inne att ens tänka tanken.


1662
779
fluffis:

Jag är väldigt tveksam till att blanda arter men jag tycker inte det är omöjligt. Det är inte rättvist att jämföra med djur i det vilda eftersom terrariedjur alltid har ett begränsat område att röra sig på vilket gör att de inte kan springa all världens väg om de nu skulle vilja/behöva det. Det finns herpare som gör ett jättebra jobb med att inreda sina terrarier så att de efterliknar djurens naturliga habitat men jag skulle inte vilja påstå att det är jättemånga som verkligen lyckas. Här tänker jag framförallt på gömställen som terrariedjuren kan behöva men även på miljön i övrigt. Även djurparker och djurbutiker tycker jag inte riktigt man kan jämföra med. De har ofta helt andra krav på sig med att de måste sälja djur för att "gå runt" alternativt visa upp djur för besökare. Själv kan jag ta det onda med det goda i de lägena eftersom jag tycker att djurparker och djurbutiker är viktiga ambassadörer för herptilhobbyn. Så även om djurbutiken eller djurparken gör på ett visst sätt så betyder inte det att det är bästa sättet och här kan det vara på sin plats att säga "don't try this at home". Om man tänker på djurparker har de ofta tillgång till mer plats och större expertkunskaper (men inte alltid). Ska man blanda arter ska man ha riktigt djupa kunskaper. Det är vad jag anser :)

Själv håller jag bara på med ormar och jag vill inte ens blanda flera individer i terrarierna även om de är av samma art. Anledningarna till detta är många men bland annat så tycker jag att man får mer kontroll över ormen och dens hälsa genom att veta exakt vem det är som har bajsat, spytt, ömsat osv. Däremot kan det kanske hända att ödlor, fiskar, sköldpaddor och andra djur, som jag inte har någon jättebra kunskap om, är lättare (mindre tabu) att ha tillsammans, än vad ormar är.

isdrake: tyvärr har jag ingen vidare kunskap och inga förslag om djuren du pratar om men du verkar så himla noggrann och påläst så jag är övertygad om att du kommer att klara att ha olika arter tillsammans om du vill det.

:)


126
6
AjPaj:

Som Fluffis säger så kommer ju djuren att bo på väldigt liten yta och inte kunna komma ifrån varandra. Men om det i det här fallet blir så att de har helt olika miljöer (vatten/land) och inte passerar den gränsen nämnvärt ser jag inte att det gör så stor skillnad om det skulle vara en glasskiva emellan eller inte. Så länge det inte skulle skada sköldpaddan eller ödlorna om de ramlar ner i vattnet tror jag att det kommer fungera bra Isdrake! Du kanske kan köra fiskar också och få ett bättre ekosystem i vattendelen?

 

Om du ödlorna skulle fara illa av att ramla i vattnet kan man alltid ha ett skyddsnät. ^^


456
200
isdrake:

Det blir nog väldigt mycket lättare att hålla olika arter ihop på större ytor som t ex på zoo. I denna inhägnaden i en djuraffär hade dom skäggagamer och taggsvansvaraner ihop vilket verkade fungera. Det är så pass stora yta att alla kan sköta sitt och komma undan från varandra.

Hemma i "vanliga" terrarium känns det dock mer eller mindre omöjligt.

Men jag håller med om att det är lite lustigt att det är så förbjudet att blanda reptiler med varandra när det är helt okej att ha sköldpaddor och grodor ihop med fisk. Även jag har fiskar hos min sköldpadda och har inte ens reflekterar över att det inte skulle vara okej. 






p på stora ytor. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild