Mata med mjölbagge?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

67
3
donnie87:

Jag testade mjölbaggarna, men grodan åt inte en enda. Min groda verkar vara sjukt kräsen :P Jag har testat lite olika foder, men syrsor är det enda han äter...


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vilka foder har du provat med?
Daggmask och dubior skulle jag rekommendera att prova. Mina klockgrodor äter inte dubiakackerlackor, men blir lite smått tokiga när de får daggmask.


67
3
donnie87:

De jag har testat hittills är syrsor, exotiska gråsuggor, mjölmask och då mjölbagge... Gräver inte kackerlackor ner sig i jorden? Jag tyckte jag läste det någonstans - och min groda jagar helst själv, det är sällan jag lyckas handmata honom.

Och när det gäller daggmask, plockar du det utifrån då? Eller kan man köpa det i affären?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vet inte om kackerlackorna gräver ner sig faktiskt. Jag har en plastback jag lägger i lite kackerlackor, och flyttar sedan dit grodorna och låter de äta.
Vill helst inte släppa lös kackerlackorna i terrariumet, eftersom risken är att de bara gömmer sig. 

Handmata grodorna kan vara lite svårt, tycker mina är rejält klumpiga utav sig. 

Daggmask har jag plockat ute, men vet att det går att köpa ifrån t.ex. sportfiskebutiker. 


67
3
donnie87:

Ja, okej. Jag matar min groda i sitt terrarium. Kanske ska testa slänga in några daggmaskar i en liten burk och se vad han tycker om dem, alternativ testa mata honom med kackerlackor utanför sitt terrarium.

Finns det inte risk med att daggmaskarna bär på föroreningar om man plockar dem ute?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Bra fråga. Man kanske inte ska ta och gräva efter mask längst med vägkanten, men annars tror jag inte det är några problem.


57
0
Batista123:

Ja jag tycker du ska testa med alt som grodor kan tänkas kunna äta men släpp inte in kackerlackor i terrariet sm Anders sa jag gjorde misstaget ett halv år efter att jag matade med kackerlackor så hitta jag två av fyra som hadde hjömt sig så lyd Anders råd 


309
38
reptilicus_:
Är mjölbaggar bra nog att mata kameleonter med? Eller är de för hårda?

49
27
Fafner:
Jag kanske är ute och cyklar som vanligt.... vad är det för groda?

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

reptilicus_ skrev:
Är mjölbaggar bra nog att mata kameleonter med? Eller är de för hårda?

Det går ju, men de smakar i regel inte så jättegott för reptilerna.

Ett tips är att kolla åldern på tråden, i det här fallet kanske det varit bättre med en egen tråd, dels pga åldern med även då tråden ligger under kategorin "groddjur".

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild