Små ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
0
Affepedia:
Hejsan, har blivit lite sugen på att skaffa orm och hade egentligen velat ha vilken som helst men känner inte att jag vill ha en massa möss i frysen. Så jag tänkte fråga om det finns någon art som inte blir längre än kanske 20-30cm som man kan mata med insekter, tex syrsor under hela dess liv.

5092
3863
Tropfrog:
Jag är ingen ormexpert. Men så små tror jag inte finns inom hobbyn. Du kanske skall ha en stor tusenfoting istället?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Det finns en som är hyfsat enkel att få tag på och som äter insekter, blir dock längre än 30 cm men är överlag en liten och smal orm, Opheodrys aestivus. 

Medlem i SHF
130
63
Majste:
Hej!
Kul att du känner för att skaffa orm! De små ormarna jag skulle rekommendera till exempel trynsnokar, strumpebandssnokar eller afrikanska hussnokar, men de kan ändå bli upp till 90 cm... insektsätande så kan jag rekommendera Grön busksnok? Opheodrys Aestivus brukar kunna gå att hitta på mässorna... även Phiothamnus arter blir oftast inte mycket mer än 80-100 cm, dock ingen bra nybörjarorm då de blir väldigt lättstressade.

Om du inte tycker om att ha möss i frysen kan jag alltid rekommendera att testa ödlor också/istället? De finns massa arter om inte blir mer än 20-30 cm

Kolla gärna denhär tråden också :)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=5298

Mvh Majste

10
0
Affepedia:
Tack för alla svar, ska kolla runt och se vad jag kan hitta :)

412
419
Hadara:
Thamnophis släktet har flera fina "små" ormar. Så korta som du vill ha finns dock inte. 

19
7
Tyr_dennbrink:
Är ingen expert. Vad kul att du vill ha köpa en orm. De är så himla fascinerande djur. Om du köper en orm som blir runt 30cm så mår den bäst utav att få möss då det inte är så många ormar som lever på insekter hela livet. Utan de flesta äter möss, ödlor, grodor osv. Det går att köpa möss på reptilmässor det är där jag köper mina foder råttor. Det finns säker några ormar som äter insekter men vill du ha en "husdjursorm" så rekomenderar jag att mata den med möss. 

/mvh Tyr

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Tyr_dennbrink skrev:
Är ingen expert. Vad kul att du vill ha köpa en orm. De är så himla fascinerande djur. Om du köper en orm som blir runt 30cm så mår den bäst utav att få möss då det inte är så många ormar som lever på insekter hela livet. Utan de flesta äter möss, ödlor, grodor osv. Det går att köpa möss på reptilmässor det är där jag köper mina foder råttor. Det finns säker några ormar som äter insekter men vill du ha en "husdjursorm" så rekomenderar jag att mata den med möss. 

/mvh Tyr




Bäst är att mata med det som ormen äter naturligt, dvs en orm som äter insekter naturligt ska inte matas med möss! 

19
7
Tyr_dennbrink:
anniemalmros 

Absolut ska man ge ormen insekter om det är de den äter i naturen. Jag menar bara att det kan vara lite svårt att hitta en orm som lever på insekter (vad jag vet). Jag utformade min fråga lite fel. :)

953
1840
peter54:
Tyr_dennbrink skrev:
anniemalmros 

Absolut ska man ge ormen insekter om det är de den äter i naturen. Jag menar bara att det kan vara lite svårt att hitta en orm som lever på insekter (vad jag vet). Jag utformade min fråga lite fel. :)


Annie har redan angivit vilka som är insektsätare, de ormarna är inga lätta djur att hålla och därmed heller inte vanliga som uppfödda. Vad säljare av såna ormar än säger, är de flesta vildfångade. Släktet Opheodrys omfattar två arter (Opheodrys æstivus och O. vernalis). Det är O. æstivus som förekommer inom hobbyn och jag vet att det har funnits danska uppfödare av den, medan O. vernalis anses vara en "omöjlig" art som terrariedjur.

Affepedia
Såpass små ormarter hittar du inte inom hobbyn, de är helt enkelt för svåra att föda upp och därmed vill ingen syssla med såna. Du får nog inrikta dig på de snokarter under metern som finns inom hobbyn, några inom kungssnokssläktet, strumpebandssnokar (fiskätare), trynsnokar och exempelvis sandboor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild