Icke giftiga växter till terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

232
94
anamidnatt:

Hej, behöver lite tips på växter som inte är giftiga som jag kan plantera i mina terrarium med hög luftfuktighet mestadels för att det ska se lite trevligare ut.

Är ju bra om det är växter man kan hitta ute eller så själv då jag inte vill köpa växter i krukor som är besprutade osv. :)


27
35
Henric:

Jag brukar använda Gullranka. En klättrande växt som växer som ogräs, tål fukt och värme (om den inte står direkt på en värmematta såklart).

 


232
94
anamidnatt:

Ja, det är en bra växt... bortsett från att den är giftig :P


102
1
dragster:

Du kanske ska nämna att de e till terrarier med växtätande insekter?:) ^^


90
38
Fredrik85:

Här finns det ett par tips pilgift.se/index.php/V%C3%A4xter

Har själv mycket ficus pumila, ormbunkar och fittonia i mina burkar.


85
13
Gnasher:

Det här borde det skrivas ett faktablad om!

Är det någon som är Botaniker på sidan? eller duktig på växter.

Vet ju att exempelvis mina två favorit butiker börjat sälja växter

Herperschoise och Hökarängen så de borde kunna komma med input!


232
94
anamidnatt:

Jo, men jag antog att man förstod att djuren förmodligen skulle äta av växterna när jag speciellt frågar efter icke giftiga sådana :P Just nu har jag bara vågat dekorera med mossa. Men ja, en botaniker hade ju inte varit fel nu.

Men tycker det borde finnas mer info om sådant.


4
0
Blödmann:

Jag fick tipps om bromelior. Finns ju i massa olika arter och de är inte giftiga. Sen blir det ju inte vidare blommor på dem om du kanske vill ha det. Fördelen med bromelia växter är ju att de är enkla att få o föröka sig. Dom skjuter ut skott som man klipper av och är sedan bara att sätta direkt i terrariet. behövs inte få upp rötter eller nått alls. Själv köper jag mina i djuraffären direkt då vet jag att de är självuppdrivna och inte besprutade. Men annars kan man ju köpa ett par i vanlig blommsteraffär och ta av skotten och driva upp. Då vet du ju att dom inte blivit besprutade med en massa :)

( Finns en JÄKLA massa olika arter så jag vet ju inte om ALLA är ogiftiga men det ska dom ju ha koll på i butiken )


356
177
krypet:

En sak som kan vara bra att tänka på: det är inte givet att växter som är giftiga för oss är det för djuren. Gissningsvis finns det också gott om växter som inte är giftiga för oss, men är det för olika typer av djur. (En liknelse från svamparnas värld: flugsvampar är ofta angripna av larver och inte kantarell... )

Än så länge har det gått bra med mina insekter, trots att jag testat olika växter ganska friskt. Det verkar som om de vet vad de tål och inte tål. Jag är alltid noga med att ha mat de mår bra av i ett terrarium om jag testar nya växter. Då är det ett större problem om man får in något som är besprutat.

Hur bra djur som inte är växtätare vet vad som går att mumsa lite på och vad som är skadligt vet jag inte alls.

 


17
1
lilleulv:

Fittonia har jag i mina terrarier till pilgift. De trives bra i terrarier och finns i många färgar till en rimlig peng.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild