Öka luftfuktighet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
2
JuliaSofi:
Hej alla snälla!

Jag och min sambo har en indonesisk blåtungad skink hemma, och vi har ganska nyligen fått upp ett ordentligt Terrarium. 
Dock så har vi problem med att hålla luftfuktigheten uppe i vettiga nivåer! 
Vi sprayar rätt rejält ett par gånger om dagen men fukten verkar avdunsta supersnabbt. 
Terrariet har en metall-list upptill och en på höger sida. Vi har det varma området på vänster sidan. 
Bottensubstratet består till en ganska stor del av mossa, uppblandat med bark och jord. 
Hur gör vi för att få fukten att stanna kvar? 

Tänker sätta in lite levande växter, och har lusläst listan över blommor här på forumet, och alla gamla trådar jag kommit över. Även lite andra listor om "säkra" blommor. 
Våran ödla är ju en allätare, så vill inte riskera att sätta in något som han kan tugga i sig och bli sjuk av. 
Mina tankar snurrar runt ampellilja, flamingoblomma, Monstera, Callisia repens, dracena, skvallerreva och kroton. Någon som har tankar och åsikter om dessa blommor? Något annat ni hellre hade satt in?

5088
3861
Tropfrog:
Mer växter hjälper garanterat. Om det blir för jobbigt för er att spreja hela tiden så finns ju foggers och regnsystem.

Mvh
Magnus 

1275
1724
Falk:

Torv är bra om man vill hålla hög fuktighet samt att det ger en jämn avdunstning. Bark tillför ingenting!

Vad mätar ni luftfuktigheten med?


14
2
JuliaSofi:
Falk skrev:
Torv är bra om man vill hålla hög fuktighet samt att det ger en jämn avdunstning. Bark tillför ingenting!

Vad mätar ni luftfuktigheten med?



Okej! Något särskilt märke/sort du tycker funkar bra?

Vi har en exoterra combometer och en sån där liten analog plast cirkel från exoterra. 

Tropfrog skrev:
Mer växter hjälper garanterat. Om det blir för jobbigt för er att spreja hela tiden så finns ju foggers och regnsystem.

Mvh
Magnus 


Har du några erfarenheter av vilka växter som funkar bra med ett djur om käkar grönt? 
Har kollat lite på foggers, så får se om vi löser det utan, annars är det nästa grej att testa!

1275
1724
Falk:

Ifall det är en analog hygrometer från exoterra så kan du kasta den i soptunnan för dom visar i princip alltid fel. Ifall du ska ha en analog hygrometer som funkar så kostar dom runt 800:- från granngården. Hur pålitliga dom digitala är törs jag inte svara på men jag skulle inte lita allt för mycket på dem, men som sagt dom billiga analoga tex exoterra är knappt värdiga att hamna bland kaffesump och bananskal i soppåsen.

Fuktad torv, växter samt en vattenskål brukar göra susen om man vill ha hög luftfuktighet. Terrarium som ska ha supertorrt eller jättefuktigt brukar vara enkelt. Det svåra är om det är ska vara något av ett mellanting till en känslig art.


281
366
Cartaq:

Jag använder mig utav Rubicson Luftfuktare för PET-flaskor som någon rekomenderade i en annan tråd
www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kropp-halsa/luftfuktare/rubicson-luftfuktare-for-pet-flaskor-p40448
vissa borrar upp flödeshålet och slangar kondensen, jag valde att köra den i originalläge.

Istället för att byta en 0,5L flaska två gånger per dag så använder jag mig utav 1,5L som byts ut några timmar efter att den är slut. Jag låter terrariumet torka upp mellan bytena för att motverka mögel, kryp och annat skit som är oönskat i burken. med tanke på storleken så placerade jag hela maskineriet inne i ena hörnet som även står stadigt.
Har ca 65% luftfuktighet när maskineriet går som det skall, och under torktiden går luftfuktigheten ner till ca 45%. Jag väljer bra ventilation och fuktar mer istället för dålig ventilation och mindre tillsatt fukt. burken håller ca 36C numera efter lite olika omställningar och tester.
att placera vattenskålen under den varmaste punkten hjälper en del att avdunsta också.


1275
1724
Falk:
Jag skulle rekomendera att mäta upp luftfuktigheten med bra grejer innan man börjar dona på med något annat.

2
0
ClasseS82:
Tips från coachen är att använda en hygrometer t ex en billig som går att köpa från kjelle www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hygrometrar/digitala-termometrar/rubicson-kompakt-digital-hygrometer-p48599. 

Sedan är en grej som många missar att luftfuktigheten i rummet i övrigt självklart påverkar. Har du en låg luftufktighet UTANFÖR terrariet kommer det vara svårare att få upp luftfuktigheten i terrariet. Se därför till att luftfuktigheten är hög även inomhus (speciellt under vintern när det blir väldigt torrt). Läst på valfri site om hur du kan få upp fuktigheten. T ex luftfuktare.se/ är en bra källa. Väl mött!

5088
3861
Tropfrog:
Ordentlig mätare är absolut steg ett.

Sen glömmer vi ofta att luftfuktigheten inte är konstant i naturen heller. Det är stor skillnad mellan dag och natt, men även stora skillnader över säsong. När det är vinter hos oss är det absolut svårare att hålla uppe. Jag ser det som en torr period för mitt terrarium. Sånt som händer varje år där mina djur kommer ifrån.

Nu har jag inte någon kunskap om djuret i fråga. Men det kan löna sig att titta lite närmare på hur luftfuktigheten och temperaturen fluktuerar i den naturliga habitat. Du kanske inte behöver oroa dig på vintern? På sommaren är det förmodligen inga problem.

Medlem i SkHF
969
1084
NellyNiklas:

JuliaSofi skrev:
Hej alla snälla!

Jag och min sambo har en indonesisk blåtungad skink hemma, och vi har ganska nyligen fått upp ett ordentligt Terrarium. 
Dock så har vi problem med att hålla luftfuktigheten uppe i vettiga nivåer! 
Vi sprayar rätt rejält ett par gånger om dagen men fukten verkar avdunsta supersnabbt. 
Terrariet har en metall-list upptill och en på höger sida. Vi har det varma området på vänster sidan. 
Bottensubstratet består till en ganska stor del av mossa, uppblandat med bark och jord. 
Hur gör vi för att få fukten att stanna kvar? 

Tänker sätta in lite levande växter, och har lusläst listan över blommor här på forumet, och alla gamla trådar jag kommit över. Även lite andra listor om "säkra" blommor. 
Våran ödla är ju en allätare, så vill inte riskera att sätta in något som han kan tugga i sig och bli sjuk av. 
Mina tankar snurrar runt ampellilja, flamingoblomma, Monstera, Callisia repens, dracena, skvallerreva och kroton. Någon som har tankar och åsikter om dessa blommor? Något annat ni hellre hade satt in?


Hur ser konstruktionen av själva terrariet ut? Har du möjlighet så bifoga gärna en bild. Det finns kanske möjligheter att anpassa bygget för att hålla den fuktiga luften i terrariet en längre tid.

Annars är som redan nämnts levande växter en bra lösning. 

Mvh

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild