Nöjd med mitt första ökenterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Emeraldswift skrev:

Varför tycker du jag ska byta ut stenarna? Jo det är bara kolla min bild och gå in på min profil så ser du att jag har halsbands leguaner . Bra där 

Varför skriver du då bönsyrsa? Det får dig bara att verka oseriös. Vissa går ej in på presentationer hela tiden utan förlitar sig på vad som skrivs i forumet!

412
419
Hadara:
Förstår inte vad du kommer vinna i längden genom att vara dryg ? Ingen kommer vilja skriva med dig om du beter dig så omoget. När man börjar med en hobby som denna så är det jätteviktigt att ta till sig råd för att lära sig mer. Det innefattar att kunna ta att folk säger åt dig att bottenmaterialet är olämpligt till reptiler. 

94
66
Emeraldswift:
Hadara skrev:
Förstår inte vad du kommer vinna i längden genom att vara dryg ? Ingen kommer vilja skriva med dig om du beter dig så omoget. När man börjar med en hobby som denna så är det jätteviktigt att ta till sig råd för att lära sig mer. Det innefattar att kunna ta att folk säger åt dig att bottenmaterialet är olämpligt till reptiler. 

Helt klart . Men vad tillför du denna tråd då? Du kan ju inte ens svara på frågan utan påpekar andra inlägg som jag har skrivit. Varför jag har sand sten blandning i den varma delen i terrariet beror på att jag vill undvika dammet som blir av jord och sandblandning bla det är också lättare att hålla rent då avföring ect syns direkt. Dom har microhabitat att välja emellan både vid den kallare sidan där jord finns och i kork som är fylld med fuktig spagnum mossa . Dom här öven möjlighet att gräva då jag har över 25 cm jord/sand där.Meningen med stenarna och sanden köpt i granngården är att jg byter ut det mycket oftare och där med renare och i min mening snyggare terrarie . vem säger att jord och sand i hela terrariet är optimalt för denna art. Denna art är riktiga soldyrkare och ska ha det varm . Jag ser inga fördelar med jordsand i varma delen då det både dammar och torkar ut direkt . Dom är mycket friskare än när jag köpte dom. Dom har bla försökt para sig och visar mycket mer naturligt beteende . 

94
66
Emeraldswift:

Medlem i SHF
943
1177
Flyers90:
Emeraldswift skrev:

Du då vill du bo så :)


Vad är detta för svar jag får egentligen?...... 
Emeraldswift du var mej inte speciellt trevlig. 
Ta till dej av kritiken och tipsen du får av andra medlemmar här istället för att sitta och vara dryg och spela Allan. 

Jag säger igen, du bör fundera över ditt val av stenar som bottensubstrat, då det faktiskt täcker större delen av dit terrarium, då det är långt ifrån bästa lämpliga substratet att ha till de där ödlorna. 

156
224
Akesson:
Har nu följt denna tråden lite o jämfört med en annan tråd som handlade om berörda ödlors hälsa så har ju attityden hos TS dalat en del...

Med det sagt så sitter jag nu o funderar på ett par saker.
Detta 25cm djupa bottensubstratet som nämdes utgår jag ifrån att det befnner sig bakom raden av "frigolitstenar" som kan ses i bakre delen av terrariet. 
Om nu inte hela terrariet, bakgrund, stenar o övrig inredning är gravt överdimensionerade så kan jag personligen inte se hur det kan bli 25 cm djupt i förhållande till övrigt substrat. Men jag kan ju ha fel o det kanske finna en annan lösning som jag har missat?!

Vad gäller dekaorationsgruset så tar förmodloigen ödlorna inte någon direkt skada av det, förmodligen inte.
Är det ett naturligt substrat för ödlorna, njae inte i den form som presenteras i terrariet
Men, det kommer inte att vara det lättaste att hålla rent när ödlorna gjort ifrån sig, tappat öms eller om diverse foderinsekter gömmer sig där i för att sedan dö. 
Det kommer krävas en bra mycket större insats för att hålla terrariet rent o om man då ställer ödlornas hälsa o ett rent hem i kontrast med vad man själv som ägare ser som estetiskt tilltalande så borde det avgörandet vara ganska så enkelt.

I övrigt är det ju roligt att se att ödlorna fortsätter sin framgång med hälsan, tummen upp för det!

94
66
Emeraldswift:
Akesson skrev:
Har nu följt denna tråden lite o jämfört med en annan tråd som handlade om berörda ödlors hälsa så har ju attityden hos TS dalat en del...

Med det sagt så sitter jag nu o funderar på ett par saker.
Detta 25cm djupa bottensubstratet som nämdes utgår jag ifrån att det befnner sig bakom raden av "frigolitstenar" som kan ses i bakre delen av terrariet. 
Om nu inte hela terrariet, bakgrund, stenar o övrig inredning är gravt överdimensionerade så kan jag personligen inte se hur det kan bli 25 cm djupt i förhållande till övrigt substrat. Men jag kan ju ha fel o det kanske finna en annan lösning som jag har missat?!

Vad gäller dekaorationsgruset så tar förmodloigen ödlorna inte någon direkt skada av det, förmodligen inte.
Är det ett naturligt substrat för ödlorna, njae inte i den form som presenteras i terrariet
Men, det kommer inte att vara det lättaste att hålla rent när ödlorna gjort ifrån sig, tappat öms eller om diverse foderinsekter gömmer sig där i för att sedan dö. 
Det kommer krävas en bra mycket större insats för att hålla terrariet rent o om man då ställer ödlornas hälsa o ett rent hem i kontrast med vad man själv som ägare ser som estetiskt tilltalande så borde det avgörandet vara ganska så enkelt.

I övrigt är det ju roligt att se att ödlorna fortsätter sin framgång med hälsan, tummen upp för det!

Smaken är som baken när det gäller estetik. Jag har som sagt blandat ut gruset med sand vilket jag inte hadde i början just för att jag la mätke till att foderinsekterna kunde gömma sig där. Som sagt jag kommer byta ut detta månadsvis och plocka avföring och öms ect . Jag har väll inte mätt exakt djup men längst in i höger hörn så är som djupast 20 till 25 cm en gissning . Dom båda har grävt hålor under bakgrunden.  Tänkte prova detta ett tag iaf eftersom det funkar bra och jag gillar det helt enkelt . 

94
66
Emeraldswift:
Flyers90 skrev:


Vad är detta för svar jag får egentligen?...... 
Emeraldswift du var mej inte speciellt trevlig. 
Ta till dej av kritiken och tipsen du får av andra medlemmar här istället för att sitta och vara dryg och spela Allan. 

Jag säger igen, du bör fundera över ditt val av stenar som bottensubstrat, då det faktiskt täcker större delen av dit terrarium, då det är långt ifrån bästa lämpliga substratet att ha till de där ödlorna. 

Det är din osikt . Jag har ju skrivit fördelar enligt mig med substratet och vf jag har det så . Du har påpekat detta i flera inlägg du kan ju iaf säga varför det inte ska funka ??

Medlem i SkHF
983
1104
NellyNiklas:
När kag ska påbörja ett nytt projekt googlas det flitigt efter bilder och information på biotoper och habitat. Inventeringar är bra källor. Hittade denna som ett exempel.

www.californiaherps.com/noncal/southwest/swlizards/pages/c.collaris.html

Jag lägger den här så länge så får TS och övriga bedömma situationen.

Mvh
Niklas

94
66
Emeraldswift:
NellyNiklas skrev:
När kag ska påbörja ett nytt projekt googlas det flitigt efter bilder och information på biotoper och habitat. Inventeringar är bra källor. Hittade denna som ett exempel.

www.californiaherps.com/noncal/southwest/swlizards/pages/c.collaris.html

Jag lägger den här så länge så får TS och övriga bedömma situationen.

Mvh
Niklas

Självklart finns det alltid saker att förbättra och jag strävar alltid efter det. Försöker alltid berika deras miljö och ge dom möjliget till naturligt beteende . Jag är medlem på sidor som är specifika för arten där många som lyckats föda upp flera generationer . Har sett att många kör endast grus sten med någon låda till ägg. Jag har försökt ta olika ideer från olika källor och försökt anpassa det till både de jag gillar och ödlorna kan vinner på. Jag planerar att bygga ett nytt terrarie av trä där jag kan justera och anpassa till arten . Jag vill ha mer höjd i terrariet där jag kan utnyttja den med bakgrund. Jag märker att dom gillar att anväda bakgrunden jag gjort och dom är otroligt aktiva . Jag har haft olika arter innan och inte ens taggsvansvaranerna var lika aktiva . Riktig rolig art förövrigt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild