Reptiler utomhus året runt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

150
13
Hillmans:

Är det rätt temperatur och på sommartid så kan dom i svensk miljö vistas ute så mycket som möjligt. Men helst enbart om dom är helt handtama, o har ett form utav koppel.


456
200
isdrake:

Nu tänker jag inte ta någon diskussion om reptiler i koppen men det jag är ute efter är djur som kan bo ute mer eller mindre permanent så gröna leguaner faller bort. Sen mår väl dom flesta reptiler bra av att få riktig sol på sig när vädret tillåter men det är en stor skillnad på att ta ut en reptil då och då och att ha den ute hela tiden.

Det behöver inte vara utomhus helt rakt upp och ner heller utan jag kan tänka mig att bygga upp någon form av hus/växthus med extravärma och så som djuret kan gå ut och in som den vill.

Men det viktiga i denna frågan är vilka djur som kan bo på detta sättet i skåne. Alltså ute med undantag för att man tar in för att dvalning.

En damm vore sweet att ha i framtiden. I så fall lockar den vanliga snappern rätt mycket som lever ända uppe i canada. Så den vore inga problem att husera. Men vad finns det mer för lämpliga arter?

Skulle det gå att husera en argentinsk svartvit teju ute tro? Dom dvalar ju upp till sex månader i det vilda. Nog borde det, med lite extra hjälp av tekniken, att ha dem ute dom övriga månader? Fast det kanske faller på luftfuktigheten? Dom ska ju ha 60%+. Känns svårt att kontrollera luftfuktigheten i en utomhusmiljö. 


126
6
AjPaj:

Vi har ju inhemska reptiler som uppenbarligen klarar att bo här året runt, så större ödlor och sköldpaddor som vistas på samma breddgrad skulle ju helt klart fungera tror jag. Det som är synd med ödlor är att de verkar krympa i takt med att temperaturen sjunker (höhö), att de stora ödlorna finns i mycket varmare klimat.

Det skulle vara arter som lever på högre höjd, typ Anderna, men ödlor är inte mitt område så jag kan inte bekräfta att det finns stora ödlearter i bergskedjorna... :/

 

Det vore ju awesome med en sköldpaddsinhängnad som innehöll en damm! Men finns det både land och vattenlevande sköldpaddor som dvalar under isen? (Finns det några som gör det över huvud taget?)


19
0
Ingo:

Hade en kompis som i många år höll div. strumpebands snokar i utomhus anläggningar och fick det att fungera perfekt! Har själv en tanke på att i framtiden bygga en mindre anläggning och hålla just strumpebandssnokar i! :) Finns fler arter för den som e intresserad av det..Natrix maura tex. det viktiga är ju att tänka på att det blir helt rymningssäkert men åxå säkra underifrån för sork å andra gnagare. En övervintringslåda att gräva ner är åxå nåt man måste fixa givetvis!


126
6
AjPaj:

Det låter läskigt, men bara för att jag vet hur små de nyfödda strumpebanden är, i så fall får man vara 110% säker på att det inte kommer födas några.


733
295
markusbabs:

Skulle strumpebands snokar kunna leva fritt i vårat klinat?


126
6
AjPaj:

De sträcker sig väl ganska långt norr ut på amerikanska kontinenten?


733
295
markusbabs:

Har jag fel om jag säger att det är den enda ormen som lever villt i Alaska?


3
1
Serpentes:

Det finns inga ormarter i Alaska, men precis söder om Alaska på Kanadensiska sidan finns två arter.


19
0
Ingo:

Han plockade in honorna när det drog i hop sej så ungarna kom alltid under tiden han hade honorna åtskillda! Ja, kolla på en karta så ser du att en hel del av nordamerikas områden norr om stora delar av sverige! :) Hoppas på att kunna påbörja mitt bygge nästa el nästnästa år. Kommer att bli runt 8m2. Med en liten dammdel på 2-3m2 samt lite våtmark..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild