Fågelspindel som inte störs av låg temperatur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
4
xantippa:
Jag funderar på att skaffa fågelspindel. Har ingen tidigare erfarenhet av just dessa.

Nu undrar jag om det finns någon art som skulle kunna trivas i ett ganska svalt hus (runt 18') utan att man lägger till uppvärmning? Eller måste man ha något tillägg typ värmematta? 

1275
1724
Falk:
Megaphobema mesomelas

13
4
xantippa:
Falk skrev:
Megaphobema mesomelas



Inte stött på förut. Vilken vacker spindel! Fast kanske lite väl känslig och skötselkrävande med tanke på att jag är nybörjare. Tack för tipset, hur som helst.

Börjar luta åt en värmematta är ganska nödvändig ändå.

2966
1645
Hoggaforfan:
Belysningen värmer ganska bra. 
Har du terrariumet så sätt igång det och se vilken temperatur du kommer upp i med bara lampa

13
4
xantippa:
Hoggaforfan skrev:
Belysningen värmer ganska bra. 
Har du terrariumet så sätt igång det och se vilken temperatur du kommer upp i med bara lampa


Det var så jag löste det med den tusenfoting jag hade i tonåren. Det funkade bra. Men jag trodde fågelspindlar starkt ogillade att ha en lampa som lyser upp terrariet?

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Många bor ju ändå i hålor av olika slag så ljuset störs dom antagligen inte av. Sålänge det är mörkt på natten :) Men en ljusramp med exempelvis lysrör kan fungera som enda värmekälla i vissa fall.

Vi har ingen extra värme till våra fågelspindlar, men dom står ovanpå ett terrarium i ett rum fullt av andra terrarier så värmen ligger på ca.22 dagtid i lufttemperatur. Någon dm med bottenmaterial kan man gott ha, dom är riktigt duktiga grävare! Fascinerande att se deras arbeten över tid. Min sambo som fick mig intresserad för 8-9 år sen. Så nu har det bott några spindlar i ormrummet några år.

+ att jag tycker om att odla kackerlackor, också spännande djur :D Och spindlarna äter inte så många per månad så odlingarna växer och vi har gratis foder året runt. (Till dom som äter året runt dvs.).


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Är det bara på vintern som det är så kallt. Vissa arter vars klimat skiftar från årstid till årstid, kan man sänka temperaturen till 15-18 grader (lite olika från art till art) om man vill (ej nödvändigt). Däribland Brachypelma hamorii (enligt mig den allra vackraste spindeln) och B. smithi.

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
EmanuelKarl skrev:
Däribland Brachypelma hamorii (enligt mig den allra vackraste spindeln) och B. smithi.




B.harmorii är väl det nya namnet på B.smithi, alltså samma spindel! 

2966
1645
Hoggaforfan:
anniemalmros skrev:




B.harmorii är väl det nya namnet på B.smithi, alltså samma spindel! 

Wiki:
Brachypelma hamorii is a species of tarantula found in Mexico.[2] It has been confused with Brachypelma smithi; both have been called Mexican redknee tarantulas

13
4
xantippa:
EmanuelKarl skrev:
Är det bara på vintern som det är så kallt. Vissa arter vars klimat skiftar från årstid till årstid, kan man sänka temperaturen till 15-18 grader (lite olika från art till art) om man vill (ej nödvändigt). Däribland Brachypelma hamorii (enligt mig den allra vackraste spindeln) och B. smithi.


Jo, det är bara på vintern (gammalt, jättestort hus). Då kanske jag borde satsa på en Brachypelma Hamorii (också väldigt förtjust i den, både utseende och beteende).
Antar att det kanske skulle funka med en Aphonopelma av något slag också? Ökenspindlar från Nordamerika borde också vara vana vid svala vintrar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild