Fågelspindel som inte störs av låg temperatur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
4
xantippa:
Jag funderar på att skaffa fågelspindel. Har ingen tidigare erfarenhet av just dessa.

Nu undrar jag om det finns någon art som skulle kunna trivas i ett ganska svalt hus (runt 18') utan att man lägger till uppvärmning? Eller måste man ha något tillägg typ värmematta? 

1275
1724
Falk:
Megaphobema mesomelas

13
4
xantippa:
Falk skrev:
Megaphobema mesomelas



Inte stött på förut. Vilken vacker spindel! Fast kanske lite väl känslig och skötselkrävande med tanke på att jag är nybörjare. Tack för tipset, hur som helst.

Börjar luta åt en värmematta är ganska nödvändig ändå.

2966
1645
Hoggaforfan:
Belysningen värmer ganska bra. 
Har du terrariumet så sätt igång det och se vilken temperatur du kommer upp i med bara lampa

13
4
xantippa:
Hoggaforfan skrev:
Belysningen värmer ganska bra. 
Har du terrariumet så sätt igång det och se vilken temperatur du kommer upp i med bara lampa


Det var så jag löste det med den tusenfoting jag hade i tonåren. Det funkade bra. Men jag trodde fågelspindlar starkt ogillade att ha en lampa som lyser upp terrariet?

Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Många bor ju ändå i hålor av olika slag så ljuset störs dom antagligen inte av. Sålänge det är mörkt på natten :) Men en ljusramp med exempelvis lysrör kan fungera som enda värmekälla i vissa fall.

Vi har ingen extra värme till våra fågelspindlar, men dom står ovanpå ett terrarium i ett rum fullt av andra terrarier så värmen ligger på ca.22 dagtid i lufttemperatur. Någon dm med bottenmaterial kan man gott ha, dom är riktigt duktiga grävare! Fascinerande att se deras arbeten över tid. Min sambo som fick mig intresserad för 8-9 år sen. Så nu har det bott några spindlar i ormrummet några år.

+ att jag tycker om att odla kackerlackor, också spännande djur :D Och spindlarna äter inte så många per månad så odlingarna växer och vi har gratis foder året runt. (Till dom som äter året runt dvs.).