Inför köp av första terrariedjur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

14
2
JuliaSofi:
Hej allihopa!

Jag och min sambo håller på att planera lite inför köpet av vårt första terrariedjur.
Vi har tänkt skaffa en blåtungad skink och eventuellt köpa den på mässan i Næstved i februari.

Jag har tusen frågor inför allt men de viktigaste för tillfället är nog:

1. Är det billigare att köpa t.ex. terrarium och liknande på mässor? Vi tänkte gå på den som är i Malmö den 26:e december nämligen då vi bor i staden.

2. Om man köper djuret i Danmark, hur fungerar det med att ta hem det? Behöver man särskilda papper, tillåtelse av Jordbruksverket eller något sånt?

3. Hur stor är risken att man åker till Danmark på en mässa för ett specifikt djur och att djuret sen inte finns till salu?

4. Hur transporterar man på säkrast vis en ödla? Färden till mässan kommer enligt google ta ca 1½ timme. Tänker på vad man bör bära djuret i, värme, ljud? 

Det var det jag kom på för tillfället! 
Var snälla mot mig/oss, vi är verkligen helt nya på det här men har stort intresse!

240
183
Mickee:
JuliaSofi skrev:
Hej allihopa!

Jag och min sambo håller på att planera lite inför köpet av vårt första terrariedjur.
Vi har tänkt skaffa en blåtungad skink och eventuellt köpa den på mässan i Næstved i februari.

Jag har tusen frågor inför allt men de viktigaste för tillfället är nog:

1. Är det billigare att köpa t.ex. terrarium och liknande på mässor? Vi tänkte gå på den som är i Malmö den 26:e december nämligen då vi bor i staden.

2. Om man köper djuret i Danmark, hur fungerar det med att ta hem det? Behöver man särskilda papper, tillåtelse av Jordbruksverket eller något sånt?

3. Hur stor är risken att man åker till Danmark på en mässa för ett specifikt djur och att djuret sen inte finns till salu?

4. Hur transporterar man på säkrast vis en ödla? Färden till mässan kommer enligt google ta ca 1½ timme. Tänker på vad man bör bära djuret i, värme, ljud?

Det var det jag kom på för tillfället!
Var snälla mot mig/oss, vi är verkligen helt nya på det här men har stort intresse! 



Bra val, såg ett program om Australien igår och den var med.
Befolkningen där ställde gärna ut mat åt dom i trädgårdarna sina, så den är populär där :)
Sen var min med oxså (kragagam), programledaren fick sig ett bett hahaha 
1. Brukar vara bättre priser på mässor, speciellt på slutet :)
2.Man får föra in 5 djur per skalle men vet inte när det gäller gift och utrotningshotat/fridlyst.
3.Mässorna har sidor på nätet och där framgår det väl lite info om vad som kommer att finnas, sen kan nog populära arter ta slut snabbt, men om säljarna annonserar så går det att boka.
4. Frigolitlåda och om det är riktigt kallt kan det behöva kompletteras med heatpack.
Enklast är att limma ihop en själv så får du anpassat mått :) 
Amazonas förening anordnar resor till Hamm i Tyskland då o då. Där går det absolut att boka djur.

14
2
JuliaSofi:
Mickee skrev:



Bra val, såg ett program om Australien igår och den var med.
Befolkningen där ställde gärna ut mat åt dom i trädgårdarna sina, så den är populär där :)
Sen var min med oxså (kragagam), programledaren fick sig ett bett hahaha
1. Brukar vara bättre priser på mässor, speciellt på slutet :)
2.Man får föra in 5 djur per skalle men vet inte när det gäller gift och utrotningshotat/fridlyst.
3.Mässorna har sidor på nätet och där framgår det väl lite info om vad som kommer att finnas, sen kan nog populära arter ta slut snabbt, men om säljarna annonserar så går det att boka.
4. Frigolitlåda och om det är riktigt kallt kan det behöva kompletteras med heatpack.
Enklast är att limma ihop en själv så får du anpassat mått :)
Amazonas förening anordnar resor till Hamm i Tyskland då o då. Där går det absolut att boka djur.


Tack för svaren! :D 
Ja, det finns väl en variant av arten som kommer därifrån? Väldigt häftigt iallafall!
Är själva arten ovanlig här i Sverige? Har inte sett så många till salu (eller inte kollat på rätt platser).

173
59
mrvikke:
JuliaSofi skrev:


Tack för svaren! :D 
Ja, det finns väl en variant av arten som kommer därifrån? Väldigt häftigt iallafall!
Är själva arten ovanlig här i Sverige? Har inte sett så många till salu (eller inte kollat på rätt platser).

Herpers Choice har blåtungad skink står det på hemsidan.

14
2
JuliaSofi:

mrvikke skrev:

Herpers Choice har blåtungad skink står det på hemsidan


Visst tusan! 

Är en bit att åka från Malmö bara...


173
59
mrvikke:
Kolla med utställare på din närmsta mässa :) 

14
2
JuliaSofi:
mrvikke skrev:
Kolla med utställare på din närmsta mässa :) 


 Hur tänker du nu? Att jag ska kolla om någon kan frakta ner djur åt mig, eller bara rent allmänt om någon av de som ska på närmsta mässa (Malmömässan den 26/12) har djuret? :) 
Sitter och letar i transporthjälpsavdelningen i köp och sälj, men såg på Herperschoice hemsida att man måste ha med legitimation när man hämtar ut sitt djur i butik :/

Medlem i SkHF
981
1103
NellyNiklas:
Jag tror mrvikke syftar på utställarna som ställer ut på närmst tillgängliga (i detta fallet Malmö) mässa. Får oss Malmöbors del blir det 26e. Du kan kanske ringa och boka hos den eller de utställarna som ska till Malmö.

Dessvärre behöver man ett register för utställare och det har vi dessvärre inte. Hen som håller just i den biten är väl lite si-o-så när det gäller uppdateringar på den fronten.

Edit: Jag får snällt äta upp mina ord. Utställarlista till mässan den 26e (Malmö) hittar du här, uppdaterad dessutom!

www.tropikmassan.se/sidor/utstallarlista.html

Mvh
Niklas

14
2
JuliaSofi:
NellyNiklas skrev:
Jag tror mrvikke syftar på utställarna som ställer ut på närmst tillgängliga (i detta fallet Malmö) mässa. Får oss Malmöbors del blir det 26e. Du kan kanske ringa och boka hos den eller de utställarna som ska till Malmö.

Dessvärre behöver man ett register för utställare och det har vi dessvärre inte. Hen som håller just i den biten är väl lite si-o-så när det gäller uppdateringar på den fronten.

Edit: Jag får snällt äta upp mina ord. Utställarlista till mässan den 26e (Malmö) hittar du här, uppdaterad dessutom!

www.tropikmassan.se/sidor/utstallarlista.html

Mvh
Niklas


Grävde efter kontaktinfo till ganska många av utställarna till mässan i Malmö, fick tag i en som hade en liten rackare som suttit i karantän fram tills nu pga bitskada, men som skulle vara okej nu, så har kontakt med den säljaren nu och håller tummarna för att allt går vägen. 
Ska dock kolla om det är fler som har till salu :) 

16
5
divergency:
Blåtungad ska nog inte vara så ovanlig. Gör en annons och se ifall du får någon napp ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild