När min faster var liten tös byggde min farfar ett akvarium åt henne. Ett tjusigt hantverk på ca 45L (50x30x30) i rostfritt stål (bockat och svetsat!) och "gammalt" glas. I det hade hon bland annat "Princessan av Burundi" (
Neolamprologus brichardi) och Eldbukciklider (
Thoorictys meeki).
Så småningom fick jag ärva bygget och sedan dess har det huserat allt från musungar från fritidsgården och Storspigg från östersjön till Kakaduciklider (
Apistogramma cacatuoides), Fjärilsciklider (
Mikrogeophagus ramirezi) och skäggagamsungar (
Pagona Vitticeps).
Nu tyckte jag det var dags att damma av den gamla trotjänaren och göra något trevlig igen. En sporadisk ökenmiljö blev resultatet av två sena kvällar efter jobb och 800 kr på HORNBACH och jag är väl ganska nöjd så här långt.
45 liter är ju inte mycket, men jag tyckte det kunde vara lagom stort för ett gäng
Tropiocolotes tripolitanus?
Synpunkter?
Varma sidan har ca 35-40 grader och den kalla sidan ligger runt 25-27 grader. En del av informationen jag läst säger att de håller sig borta från områden med ren sand så jag blandade in lite grövre akvariegrus/singel. För att inte de ska drunkna i vattenskålen fyllde jag den också med grus/singel.

Alla kaktusar står i egna krukor med falsk botten och coco fiber som sedan täckts med sand och grus/singel.

Många håligheter och gömslen. Den översta stenen verkar hålla en del värme och ytan blir upp emot 40-41 grader.

Det enda som fattas är de boende och ett nättak. En Hygro- och Termometer hade inte gjort sig fel heller kanske.
Mvh
Niklas