Börja avla syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
nevinx:

Jag ska börja föda upp syrsor för försäljning i butiken, och det mesta har jag koll på tror jag. Ska få lite hjälp att skapa bra förutsättningar i burken, med rätt värme och sånt annat viktigt. 

 

Det jag funderar på är maten, både till de vuxna djuren under själva äggläggningen, och ungarna när de väl kommer till världen? Hur ska jag ge dem de allra bästa förutsättningarna till friska individer och bra mat till nästa led?

 

Idag får de fiskfoder, mjölkpulver, hundmat, apelsiner, gurka, och morot. De största äter med stor aptit hundfoder, med hög fetthalt, de små gillar fiskfodret bättre. Fukten får de via riven morot och gurka, apelsinen var de inte ens på och kollade på..... De stora fick apelsin imorse och den var slut på bara några timmar....

 

Hittade en bra bild på ett terrarie där man satt tomma toarullar på varandra och hade det som gömställen åt djuren, så det ska jag nog testa med (lade ut en efterlysning på fejset, och jam det är nog fler än en som undrade lite över varför jag vill ha miljoner äggkartonger och tomma rullar....)

 

 

Jag hoppas kunna komma igång nästa vecka, det ska bli lite kul att prova på det här faktiskt, hitills har jag bara pysslat med den store modellen av djur. Som hästar och sånt :-)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Hej, kul att du ska avla på syrsor.
Det största problemet är ofta att de torkar ut. Det gäller att de alltid har tillgång till vätska.

Jag tycker äggkartong är betydligt bättre än toarullar, eftersom de får det mycket lättare att klättra och mera gömställen.


71
2
Elvis211:

Håller med Anders. Jag använder mig av en "vattenflaska" till fåglar. En behållare med skål undetill. "Skålen" fyller jag med bomull så att syrsorna inte drunknar.

 

Jag föredrar äggkartong då dem är i bra storlek smidiga. Jag har ju turen att bo i en by med lokal äggförpackare (Kronägg).


55
25
benny69:

En plastburk med lock. Skär ett snitt i locket och tryck ner en Wettex-trasa som man låter sticka upp 5-10cm. En perfekt vattenautomat som rymmer vatten till flera veckor.


5
0
nevinx:

Ja de bor nu i äggkartonger, och det fungerar bra, men det blir ett plockande utan dess like när det ska städas tycker jag.... En rejäl stapel med ihopsatta toarullar känns som en bra lösning, bara att lyfta ur hela bunten på en gång liksom. Men jag får prova mig fram till vad som fungerar bäst för både mig och djuren tror jag.

 

Wettextrasan tar jag och testar, det torde ju vara helt perfekt ju! En av mina lådor får agera testpilot på det, tack :-)


71
2
Elvis211:

Benny69: Du är ett geni! Riktigt bra lösning, måste jag testa.


21
3
Roffe:

är det någon som vet vart man kan köpa sånt pulver som man gör "water crystals " med ?

funderat på att testa med gelatin och sen mosa det.


55
25
benny69:

Vad Vad ska man med gelatin till?


21
3
Roffe:

Det gör ju så att vattnet blir som gelé, om jag gör en gelékaka och sen mosar den och ger det till mina dubias.


55
25
benny69:

aha. Verkar meckigt. Jag kan inte se någon anledning att ge djuren vatten i annan form än flytande vatten. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild