Hundmat till skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
4
Mogwai:

Vad för hundmat ska man kolla efter till en blåtungad skink? Vad är det på burken jag ska kolla efter när jag letar?

Har inte ödlan än men jag vill plugga på lite om allt runtom innan. bla. hundmaten hur vet jag om den är bra?

- Lisa


2966
1644
Hoggaforfan:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=7472&p=1&scroll=down

Inte hundmat

504
396
Crippa:
Kommer aldrig förstå mig på de som ger katt/hundmat till sina reptiler, bättre att försöka ge dom allt de kan hitta i naturen istället!

1226
464
leedragon:
Mogwai skrev:
Vad för hundmat ska man kolla efter till en blåtungad skink? Vad är det på burken jag ska kolla efter när jag letar?

Har inte ödlan än men jag vill plugga på lite om allt runtom innan. bla. hundmaten hur vet jag om den är bra?

- Lisa


Denär inte bra och inget man ska ge  reptiler överhuvudtaget.

388
460
australis66:

Crippa skrev:
Kommer aldrig förstå mig på de som ger katt/hundmat till sina reptiler, bättre att försöka ge dom allt de kan hitta i naturen istället!

leedragon skrev:

Denär inte bra och inget man ska ge  reptiler överhuvudtaget.


Skriver samma som i den andra tråden om samma ämne..


För att slippa såna här trådar och att folk ger fel mat åt sina ödlor så kanske skötselrådet ska plockas bort och skrivas om av någon som har arten och vet vad dem ska äta.

I skötselrådet står det att dem äter köttfärs, hund och kattmat. Visserligen att det inte bör utgöra en stor del av kosten. Men det står att dem äter det..

504
396
Crippa:
australis66 skrev:




Skriver samma som i den andra tråden om samma ämne..


För att slippa såna här trådar och att folk ger fel mat åt sina ödlor så kanske skötselrådet ska plockas bort och skrivas om av någon som har arten och vet vad dem ska äta.

I skötselrådet står det att dem äter köttfärs, hund och kattmat. Visserligen att det inte bör utgöra en stor del av kosten. Men det står att dem äter det..

Spelar ingen roll hur stor eller liten del man ger, fortfarande fel föda. Jag tycker man ska se efter alla skötselråd och inte ens få lägga upp ett skötselråd om man tycker att katt/hundmat är okej för reptiler!

388
460
australis66:
Crippa skrev:

Spelar ingen roll hur stor eller liten del man ger, fortfarande fel föda. Jag tycker man ska se efter alla skötselråd och inte ens få lägga upp ett skötselråd om man tycker att katt/hundmat är okej för reptiler!


Jag håller helt med dig. Menar bara att om nybörjare httar hit, vlket är jättebra, så måste ju informationen i skötselråden stämma. Både för nybörjaren och för deras blivande reptilers skull. 

504
396
Crippa:
australis66 skrev:


Jag håller helt med dig. Menar bara att om nybörjare httar hit, vlket är jättebra, så måste ju informationen i skötselråden stämma. Både för nybörjaren och för deras blivande reptilers skull. 

Håller med till 100!  Upp 
australis66 skrev:


Jag håller helt med dig. Menar bara att om nybörjare httar hit, vlket är jättebra, så måste ju informationen i skötselråden stämma. Både för nybörjaren och för deras blivande reptilers skull. 

Kanske dags att se efter alla skötselråd så det blir rätt, all kost borde väl vara vad de kan hitta i naturen, iallefall så nära det går att komma! Vore bra om någon skink kunnig person hjälpte Lisa här :) har för mig att de äter mestadels insekter/sniglar/snäckor.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

australis66 skrev:

Jag håller helt med dig. Menar bara att om nybörjare httar hit, vlket är jättebra, så måste ju informationen i skötselråden stämma. Både för nybörjaren och för deras blivande reptilers skull. 


Crippa skrev:

all kost borde väl vara vad de kan hitta i naturen, iallefall så nära det går att komma!


Jag har skrivit ett svar i den andra tråden (www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=7472&p=1)

Vi har inte tillgång till samma foder som finns i naturen, dessutom är det inte per automatik bäst för att ödlan ska må bra. Den viktigaste faktorn vad gäller foder till blåtungade skinkar är att det är gott om variation i fodret. 
Här är ett youtube-klipp med en foder-blandning:


504
396
Crippa:
anders skrev:




Jag har skrivit ett svar i den andra tråden (www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=7472&p=1)

Vi har inte tillgång till samma foder som finns i naturen, dessutom är det inte per automatik bäst för att ödlan ska må bra. Den viktigaste faktorn vad gäller foder till blåtungade skinkar är att det är gott om variation i fodret. 
Här är ett youtube-klipp med en foder-blandning:

 


Klart det är viktigt med variation men katt/hundmat? Är helt övertygad om att du kan hitta det mesta en skink behöver/ska ha i föda här i Sverige.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild