Föda till östlig blåtungad skink?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
3
Saika_A_gigas:
Letade efter växtätande terrariedjur och såg att denna art var allätare (som så många andra),
men denna art stod det man kunde ge köttfärs, hundmat och kattmat till.
Behöver man ändå ge insekter? och hur ofta i så fall

det stod även de åt ägg, funkar vanliga höns ägg från affären?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Saika_A_gigas skrev:
Letade efter växtätande terrariedjur och såg att denna art var allätare (som så många andra),
men denna art stod det man kunde ge köttfärs, hundmat och kattmat till.
Behöver man ändå ge insekter? och hur ofta i så fall

det stod även de åt ägg, funkar vanliga höns ägg från affären?


Att den kan äta och ska äta är helt olika saker. Om du matar med köttfärs, hundmat och kattmat i störemänged så får den nog en masa problem med vikten och njurarna. Äggen ska vara befruktade ägg. 

Medlem i SHF
3992
5010
Jonas_:

Saika_A_gigas skrev:
Letade efter växtätande terrariedjur och såg att denna art var allätare (som så många andra),
men denna art stod det man kunde ge köttfärs, hundmat och kattmat till.
Behöver man ändå ge insekter? och hur ofta i så fall

det stod även de åt ägg, funkar vanliga höns ägg från affären?


Jag skulle definitivt skippat köttfärs, hundmat & kattmat.. Bättre man ger den foder anpassat till en skink ;)

Jag personligen skulle bytt ut den där skräpmaten till insekter och möjligen någon mus emellanåt istället för köttfärs.

 


29
3
Saika_A_gigas:
Jonas_ skrev:


 

Jag skulle definitivt skippat köttfärs, hundmat & kattmat.. Bättre man ger den foder anpassat till en skink ;)

Jag personligen skulle bytt ut den där skräpmaten till insekter och möjligen någon mus emellanåt istället för köttfärs.

 


Okey, så ingen hundmat, kattmat eller köttfärs. Got it

29
3
Saika_A_gigas:
Måste det vara levande insekter eller funkar döda?
OCash behöver man ge dem möss för min syster kommer aldrig tillåta mig det....
Hon har hamstrar, möss samt chinchillor och är anledningen jag inte har ormar

2966
1645
Hoggaforfan:
Saika_A_gigas skrev:
Måste det vara levande insekter eller funkar döda?
OCash behöver man ge dem möss för min syster kommer aldrig tillåta mig det....
Hon har hamstrar, möss samt chinchillor och är anledningen jag inte har ormar

Levande är roligast för ödlan (aktivering) samt att de levande oftast har bättre näringsvärde (beroende på hur de matats) än tex frystorkade. Enkelt att ha en odling igång med.
Få du tag i små nykläckta kycklingar så går det med bra annars får du förklara för syrran att det bara är återvinning ;-)

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Saika_A_gigas skrev:
Måste det vara levande insekter eller funkar döda?
OCash behöver man ge dem möss för min syster kommer aldrig tillåta mig det....
Hon har hamstrar, möss samt chinchillor och är anledningen jag inte har ormar


Blåtungor ska ha ca 50 % grönsaker 40 % protein och 10 % frukt i sin diet. Och äter varannan till var tredje dag. På sikt får den problem med övervikt och njurarna av möss också. Att helt byta ut insekterna funkar inte.  Du kan använda frysta/konserverade insekter men det är dyrare och sämre än levande. Repashy har flera foder för blåtungor.

Medlem i DHF
263
355
McPede:
publications.rzsnsw.org.au/doi/pdf/10.7882/AZ.2006.009

388
460
australis66:
För att slippa såna här trådar och att folk ger fel mat åt sina ödlor så kanske skötselrådet ska plockas bort och skrivas om av någon som har arten och vet vad dem ska äta.

I skötselrådet står det att dem äter köttfärs, hund och kattmat. Visserligen att det inte bör utgöra en stor del av kosten. Men det står att dem äter det.. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det kommer ofta upp trådar angående vad man inte ska ge till sina ödlor. Allt från att växter som innehåller oxalater till insekter som bara består av fett.
I naturen får ödlorna en enorm variation i födan, något som inte går att återskapa i fångenskap på samma sätt.

Jag kan förstå att man gärna vill ha ett svart-på-vitt-svar med vad man ska ge, och vad man inte ska ge, men det är sällan så enkelt. 
Jag upplever att folk är väldigt benägna på att "bannlysa" olika födor som ska ges till våra reptiler när man förmodligen inte ens har en aning om oxalater eller näringsvärdena på sakerna man stoppar i sig själv.

Det finns ett par saker man bör ställa sig:
1. Vad innehåller hundmaten?
2. Vad i detta är det som gör att det inte är bra för en blåtungad skink?

Dessutom finns det BARF och allt möjligt att välja på.

Jag skulle vilja påstå att man med gott samvete kan ge både hundmat och köttfärs som föda till en blåtungad skink.
Utmaningen och det viktiga är att se till att de får varierad kost. Det finns inget foder som funkar dag ut och dag in och man kan inte enbart ge köttfärs och tro att det räcker. Som Fredrik89 nämner ovan, så ska mer grönsaker än kött ges.

Många brukar göra en foder-blandning, där man blandar olika växter och grönsaker med banan, riven morot, hundmat, köttfärs, ägg, snäckor etc. Det finns säkert flera olika recept man kan variera med för att ödlan ska få i sig det den behöver. Levande insekter tycker jag bör ges ibland också.
Det finns ett engelskt skötselråd med väldigt genomgående information (även om födan) som jag själv gillar:
bluetongueskinks.net/blue.htm

Jag tycker blåtungade skinkar annars är väldigt trevliga och intelligenta ödlor som fungerar bra för nybörjare då de inte är så snabba eller lättskrämda.
En nackdel är väl dock att de blir ganska stora, och kräver således stort terrarium.
Ett tips är att se till att man vet vad för art man köper. Namnet "Blåtungad skink" innefattar flera olika arter.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild