Snäcka? Hjälp med skötselråd

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
3
Saika_A_gigas:
Jag skulle vilja köpa en Achatina immaculata men skulle behöva lite skötselråd etc. först.
Har aldrig haft en snäcka förut men nån gång ska ju vara den första;)

Jag har en afrikansk jättetusenfoting och några saker hade de gemensamt, som mat och temperatur, så jag har lite koll. Har också läst på så gott jag kan men har fortfarande några funderingar.

(Alla råd och fakta är välkomna)

1) Hur gör man med skalet? Behöver man skaffa nya till snäckan då den växer eller växer det skalet den har? 

2) Hur stort ska terrariumet vara och vad ska det finnas i terrariet? Jord, torv, löv, sand, stenar, växter etc.?

3) Kan man mata den för mycket eller fyller man bara på regelbundet och snäckan vet hur mycket den ska äta (kan den bli för fet/ överviktig)?

4) Vill inte att den ska vara ensam så skulle vilja ha några vänner till den men vill inte att de ska föröka sig. Finns det några andra snäck arter man kan ha med A. immaculata som inte har ungar tillsammans eller kan man ha flera av samma sort undan att behöva oroa sig för påökning.
(skulle helst bara vilja ha 1st A. immaculata men vad som är bäst för den kommer ju självklart först)

10
4
Tallbackehagen:

Nu ska vi se om jag får ihop ett vettig svar till dig som gör dig lite klockare.

Immaculata har dean en tid tillbaka bytt undergrupp när det gäller snäckor så deras nya namn är sedan en tid tbx Lissachatina immaculata vilket inte alla vet. ;)

 

4):En ensam snäcka är en ledsen snäcka, så 2 måste du ha pga djurskydsskäl.
När det gäller Immaculata så är det ingen anna sort som kan bo hop med den (tyvärr)


2) Minimimåttet för 2 Immaculata är följande Länd:33 cm, Höjd: 28cm och Djup:33cm dock gör det inge om akvariumet är större.
Det bästa bottensubstansen du kan ha hos nsäckor är solmull (köps på granngården) blandat med foderkrita (även det köpt på granngåden), sen tackar de inte nej till att ha mossa hos sig, dock bör den vara avsköjd några gånger om du har plcokat den utomhus.
Små stenar är okej men inga stora då de kan göra sig vansinig ill på det.
Bark från tex gran och tall är GIFTIGT!!!!
Om du skule vilja ha någon typ av pinne bland snäckoran så skulle jag rekomendera en stock som man har i fisk akvarium, de möglar m,m inte.
När det gäller växter finns det en massa man kan ha hos snäckor, ampeljlja är bara en av de.
Immaculata är en lättskött art som trivs i habitat med en temperatur på 22-25°C varmt och en luftfuktighet på omkring 80%.

1) Skalat växer med snäckan, det vill säga hal snäckan växer tills den dör, så av den andledningen ska man INTE ha för lite bo till de då det är vanligt att att själva snäckan växer i sig när de bort för trångt och skalat inte hänger med vilket resulterar i organkolapt pga att organe inte får plats i själv skalet längre.
Så A och O är ett ordentlig bo till snäckorna


3) Nej du kan inte mata den för mkt, du lär dig med tiden hur mkt den vill ha.
Beroende på hur gammal den är så äter den olika mkt.
Skulle du bli osäker när det gäller matning m.m så ka du allti skaffa dig ett gäng städare, gråsuggor tex så slipper du tänka på att ta bort överbliven mat.


Skulle du ha flera frågor så är du alltid välkommen att skicka iväg ett privat medelande/Anna


1662
779
fluffis:
Här på terrariedjur finns några skötselråd om snäckor men inte om immaculata vad jag kan se. På ifokus finns en hel del matnyttga artiklar och skötselråd om snäckor. snackor.ifokus.se/articles/4efad095d4ebea3b83002293-alla-artiklar-guide?stickies-1
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild