Lämplig bönsyrsa för semi-öken miljö?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
980
1101
NellyNiklas:
Hej gott folk!

Fick lite "dille" på bönsyrsa idag för okänd anledning. Ni känner säkert igen det.

Så jag började titta runt lite efter information och läsa på lite. Samtidigt har jag också fått lite "dille" på ökenvivarium och jag planerar ett ganska gediget bygge och bollar ideér för att skapa ett vettigt bioaktivt sådant.

För att göra en lång historia kort så undrar jag om ni har några ideér på lämpliga "första bönsyrse-kandidater" för ett mindre "öken terrarium"?

Jag slänger även in en bild jag tog för några år sedan vid Uluru/Ayers Rock i Australien under en promenad nattetid utanför byggnaderna vi bodde i.
Någon som vet vad det är för en rackare?

Mvh Niklas


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
De bra nybörjarbönsyrsorna vill ha typ regnskog/skog. Finns ju T.ex idolomantis med de är inga nybörjararter direkt. Sedan få behövs det grenar också, det fungerar ej med bara lite grs och växter i den stilen. 

Medlem i SkHF
980
1101
NellyNiklas:
EmanuelKarl skrev:
De bra nybörjarbönsyrsorna vill ha typ regnskog/skog. Finns ju T.ex idolomantis med de är inga nybörjararter direkt. Sedan få behövs det grenar också, det fungerar ej med bara lite grs och växter i den stilen. 


Tackar för svar. Runt huset fanns mycket spinefexgräs och träd/buskage och vi stötte på ett flertal bönsyrsor, malar och en uppsjö av andra kryp i området. 

5100
3876
Tropfrog:
Hej

Sist jag undersökte att ta djur från Australien så var det mycket besvärligt med Australiensiska myndigheter och exporttillstånd. Nu finns det iofs djur från Australien till salu i Sverige. Hur efterfrågan och möjligheten för avel på de Australiensiska arterna ser ut vet jag inte, men det lär krävas goda förutsättningar därvidlag för att någon skulle orka bry sig. Eller ett mycket brinnande intresse.

Kolla på Hamms utställarlista, alla som säger sig handla med bönsyrsor. Där borde du kunna få tips om vilka Australiensiska arter som finns att få tag på. För om de inte finns i Hamm så finns de nog inte att få tag i Europa, och då är det ändå inte en relavant art för dig.

MVH
Magnus

5100
3876
Tropfrog:
En liten snabb googling gav denna träffen som jag tycker liknar din bild ganska så bra. Dock inte riktigt tydligt vad det är för vetenskapligt namn på den:

www.ozanimals.com/Insect/Mantis/Mantidae%20family/.html

MVH
Magnus

Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
En liten snabb googling gav denna träffen som jag tycker liknar din bild ganska så bra. Dock inte riktigt tydligt vad det är för vetenskapligt namn på den:

www.ozanimals.com/Insect/Mantis/Mantidae%20family/.html

MVH
Magnus

Tror det är en Tenodera av något slag, den (såvitt jag vet) ända arten i hobbyn i det släktet är T. aridifolia sinensis (ibland bara kallad Tenodera sinensis, men är i själva verket en underart av Tenodera aridifolia), som är en av arterna i hobbyn som vill ha det fuktigt.

Tropfrog skrev:
Hej

Sist jag undersökte att ta djur från Australien så var det mycket besvärligt med Australiensiska myndigheter och exporttillstånd. Nu finns det iofs djur från Australien till salu i Sverige. Hur efterfrågan och möjligheten för avel på de Australiensiska arterna ser ut vet jag inte, men det lär krävas goda förutsättningar därvidlag för att någon skulle orka bry sig. Eller ett mycket brinnande intresse.

Kolla på Hamms utställarlista, alla som säger sig handla med bönsyrsor. Där borde du kunna få tips om vilka Australiensiska arter som finns att få tag på. För om de inte finns i Hamm så finns de nog inte att få tag i Europa, och då är det ändå inte en relavant art för dig.

MVH
Magnus

Enligt några som brukar vara i hamm och framförallt kolla efter bönsyrsor, har de bara en av två gånger överhuvudtaget hittat bönsyrsor där. Och det var helt vanliga Sphodromantis lineola och de enda bönsyrsor de hittade. 

NellyNiklas skrev:


Tackar för svar. Runt huset fanns mycket spinefexgräs och träd/buskage och vi stötte på ett flertal bönsyrsor, malar och en uppsjö av andra kryp i området. 

Det jag syftade på var att de ej kan ömsa från lodräta ytor, terrarietaket kan fungera beroende på vad det är för material dock. Exoterratak fungerar (både för petbox och glasterrarium). Om du slänger in ett litet buskage lär det också fungera.

Finns ett gäng torrlevande arter, men de som går att hitta i hobbyn är enbart Djävulsbönsyrsa (Idolomantis diabolica), Violinbönsyrsa (Gongylus gongylodes). Men båda dessa behöver 35-40 grader och är löjligt jobbiga med mat och ventilation och äter bra flugor, har för mig att jag läste att käkarna förstörs av att äta syrsor och kackerlackor hos dessa två arter. Har violinbönsyrsa och det är nog den tråkigaste bönsyrsa jag har. Äter varje dag men måste ha fri tillgång på flugor/bananflugor då de typ aldrig fångar dom. Händer att andra arter förekommer i hobbyn också (däribland Blepharopsis mendica), även om det är ovanligt.

Den på NellyNiklas bild tycker jag inte ser ut som någon lättskött art. I regel brukar enbart bönsyrsor inom familjen Mantidae vara lättskötta, med undantag från vissa arter i Hymenopodidae. Om man kollar på huvudformen ser det absolut inte ut som en Mantidae på NellyNiklas bild, möjligtvis en en Hymenopodidae men troligtvis inte ett utav de få släkten i familjen som är lättskötta. Den på topfrogs bild är inta alls samma famlij som den på NellyNiklas bild. Skulle tro det är en Tenodera av något slag. 

Kort sagt så är det inga torrlevande arter i hobbyn som är bra nybörjarbönsyrsor. Har för mig att vissa Tenodera, som är ett lättskött släkte men ovanlig i den svenska hobbyn, bor i torrt klimat, men ej Tenodera aridifolia sinensis, som är arten som förekommer i hobbyn.

5100
3876
Tropfrog:
Oerhört professionellt svar! Mina amatörmässigga gissningar ter sig rätt så bleka :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
980
1101
NellyNiklas:
Tropfrog skrev:
Hej

Sist jag undersökte att ta djur från Australien så var det mycket besvärligt med Australiensiska myndigheter och exporttillstånd. Nu finns det iofs djur från Australien till salu i Sverige. Hur efterfrågan och möjligheten för avel på de Australiensiska arterna ser ut vet jag inte, men det lär krävas goda förutsättningar därvidlag för att någon skulle orka bry sig. Eller ett mycket brinnande intresse.

Kolla på Hamms utställarlista, alla som säger sig handla med bönsyrsor. Där borde du kunna få tips om vilka Australiensiska arter som finns att få tag på. För om de inte finns i Hamm så finns de nog inte att få tag i Europa, och då är det ändå inte en relavant art för dig.

MVH
Magnus



Hej!
Nej nej! Här är ingen tanke om att ta hem något från Oz. De har exportförbud, utan det var mer en fråga om någon vettig nybörjar mantis som passar i en sådan "ökenmiljö". Det finns ju en del från afrika bl.a. som skulle kuna passa. Hur vanliga de är på marknaden får man luska vidare i.

Jag har läst till mig en del på just "keeping insects" att det är främst temp och luftfuktighet som är det kritiska. Hur sen terrariet ser ut inuti är mindre kritiskt, så länge behoven är uppfyllda. 

Mvh Niklas
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild