Stora ödlor som ej äter insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

456
200
isdrake:

Först vill jag bara nämna att jag inte har plats för fler djur där jag bor nu men det är alltid roligt att spåna inför framtiden. Hade en Argentinsk svartvit teju (Tupinambis merianae) förr och känner att jag saknar att ha en ödla med lite mer volym. Nu sittter jag bara på småttningar.

Jag skulle definitivt kunnat tänka mig att skaffa en likadan teju igen då det är en av mina favoriter men det finns mer problem kring det hela än bara platsen. Det är nämligen som så att jag inte får odla insekter hemma. Så alla djur som kräver en större mängd insekter är inte aktuella då det blir för dyrt att köpa in. Har redan insektsätande djur och har ingen lust att spendera hundratals (tusentals om man tänker på stäppvaraner) kronor varje månad på att köpa insekter. :)

Så därför efterlyser jag stora ödlor med alternativ kost. Allt utom insekter (och spindeldjur antar jag) går bra. Insekter som variation (nästan alla ödor äter ju insekter) men jag vill att den huvudsakligen ska kunna leva på annat. Måste dock sätta en maxgräns på runt 150-160cm också. Större ödla än så tror jag inte att jag skulle klara av.

Favoritdjuren består av varaner och tejuödlor. Men känner du till andra typer av ödlor så tveka inte att säga till. :)

Den som känns mest aktuell i nuläget är krokodiltejun (Dracaena guianensis) eftersom den 1. är en väldigt häftig tejuödla och 2. huvudsakligen äter snäckor.


Medlem i SHF
274
341
Jubari:

Haha, är dina prasinusar småttingar? :P Jo kanske om man jämför med tejun ;) 

En stor ödla med alternativ kost, varför inte en vanlig grön leguan? Fina, härliga ödlor som blir stora!


456
200
isdrake:

Jag har svårt att se prasinus som något mer än en medelstor ödla. :P Den är inte speciellt mycket större än en vanlig skäggagam menar jag.

Gröna leguaner är inte riktigt min grej. Fina ödlor ja visst men jag tycker dom är för avancerade i förhållande till mitt intresse för dem. Då väljer jag hellre krokodilteju. Sen finns det nog andra stora leguaner som skulle passa i min mall men jag är inte så insatt i vad som faktiskt finns på marknaden. 


30
9
E_M:

Uromastyx aegyptia kanske? :) 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Någon blåtungad skink kanske? De blir inte extremt stora dock, utan blir väl runt en halvmeter.


30
9
E_M:

U. aegyptia har en liten del insekter som stående föda dock, glömde skriva det. 


Anders - T. gigas evanescens kan bli över 70 cm :) Men jag misstänker att det kanske inte är den sortens ödla Isdrake letar efter. :) I mina ögon räknas inte blåtungorna som en stor ödla i den bemärkelsen. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

E_M, Ja, det är sant :) Det är väl den enda arten av blåtungade skinkar som inte härstammar från Australien vad jag vet.

Är ingenting ur iguanidae-släktet intressant?
Cyclura cornuta tycker jag personligen annars är rätt snygga.


30
9
E_M:

Båda gigas-arterna, dvs gigas gigas och gigas evanescens är de som inte härstammar från Australien :) 


102
1
dragster:

Finns ju Corucia zebrata


157
375
curtus:

Hydrosaurus sp. utan tvekan!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild