Foderinsekter beställningar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

61
5
marcus1010:
Hej, jag behöver lite hjälp inför beställningar på foderinsekter.

Beställning nr 1
Jag har tänkt mig att beställa från dels pangdubia.se.
Där har jag tänkt beställa B.Dubia 0,5cm-1cm.
Frågor:
1. Tryggt att beställa från den leverantören?
2. Problem att beställa denna årstid, kyla?
3. Hur fort växer dessa? Tänkte försöka föröka lite också. När blir dessa vuxna & får barn?
4. Hur ska de förvaras & vad önskar de? Tänker på behållare storlek, värme, ljus, inredning, mat?

Beställning nr 2
Tänkt beställa kubanska gråsuggor från reptilgrottan. En startkultur
1. Bra leverantör?
2. Problem att beställa denna årstid, kyla?
3. Vad innebär startkultur? Hur mkt är det? Behöver de stå till sig utan att jag nallar från dem för att det ska komma igång? Alltså kan jag mata med dessa direkt? Ja ni fattar nog. Jag villl få det att komma igång på ett sätt att det går att nalla från det men att det kommer nya hela tiden.
4. Hur ska de förvaras & vad önskar de? Tänker på behållare storlek, värme, ljus, inredning, mat?


Tacksam för hjälp! :)

2966
1645
Hoggaforfan:
marcus1010 skrev:
Hej, jag behöver lite hjälp inför beställningar på foderinsekter.

Beställning nr 1
Jag har tänkt mig att beställa från dels pangdubia.se.
Där har jag tänkt beställa B.Dubia 0,5cm-1cm.
Frågor:
1. Tryggt att beställa från den leverantören?
2. Problem att beställa denna årstid, kyla?
3. Hur fort växer dessa? Tänkte försöka föröka lite också. När blir dessa vuxna & får barn?
4. Hur ska de förvaras & vad önskar de? Tänker på behållare storlek, värme, ljus, inredning, mat?

Beställning nr 2
Tänkt beställa kubanska gråsuggor från reptilgrottan. En startkultur
1. Bra leverantör?
2. Problem att beställa denna årstid, kyla?
3. Vad innebär startkultur? Hur mkt är det? Behöver de stå till sig utan att jag nallar från dem för att det ska komma igång? Alltså kan jag mata med dessa direkt? Ja ni fattar nog. Jag villl få det att komma igång på ett sätt att det går att nalla från det men att det kommer nya hela tiden.
4. Hur ska de förvaras & vad önskar de? Tänker på behållare storlek, värme, ljus, inredning, mat?


Tacksam för hjälp! :)

1. Ja, Niclas är bra. Glömt hans användarnamn 
2. Sålänge det inte är minusgrader så är det lugnt. Eventuellt kan det behövas en värmedyna, kostar kanske 20-30:- extra
3. Beror på mat och värme men någon månad från ägg till vuxen har jag för mig
4. Plastlåda med lock med ventilation, det fungerar även utan lock men då kan någon enstaka lyckas rymma. Kan normalt inte klättra på väggarna. Värmekabel/matta under lådan och äggkartonger eller liknande i lådan. Gillar inte ljus. Blandade rester, äter allt. Gärna någon apelsinskiva.

1. Ja, Kent är schysst. Finns här på sidan och brukar vara hyfsat aktiv.
2. Nej, se förra 2:an
3. Några kan du mata med, är kanske 30-50st men det bästa är om du kan låta dem vara ett tag till de fått fart
4. Fuktig torv, gärna med värmekälla undertill. Plastlåda med lock och ventilation, små hål eller nät då de klättrar på väggarna. Vitaminberikade pellets för marsvin funkar bra men det mesta fungerar. Lite torra löv och vitved, ved som är murken så man kan smula sönder det med fingrarna. Gillar inte ljus.

273
148
Flosker:
Hoggaforfan skrev:

1. Ja, Niclas är bra. Glömt hans användarnamn 
2. Sålänge det inte är minusgrader så är det lugnt. Eventuellt kan det behövas en värmedyna, kostar kanske 20-30:- extra
3. Beror på mat och värme men någon månad från ägg till vuxen har jag för mig
4. Plastlåda med lock med ventilation, det fungerar även utan lock men då kan någon enstaka lyckas rymma. Kan normalt inte klättra på väggarna. Värmekabel/matta under lådan och äggkartonger eller liknande i lådan. Gillar inte ljus. Blandade rester, äter allt. Gärna någon apelsinskiva.

1. Ja, Kent är schysst. Finns här på sidan och brukar vara hyfsat aktiv.
2. Nej, se förra 2:an
3. Några kan du mata med, är kanske 30-50st men det bästa är om du kan låta dem vara ett tag till de fått fart
4. Fuktig torv, gärna med värmekälla undertill. Plastlåda med lock och ventilation, små hål eller nät då de klättrar på väggarna. Vitaminberikade pellets för marsvin funkar bra men det mesta fungerar. Lite torra löv och vitved, ved som är murken så man kan smula sönder det med fingrarna. Gillar inte ljus.

Borde kunna beställa från någon som har båda så du slipper betala så mycket för frakten. Vet att HC har båda inne från tisdag då jag levererar 4 arter gråsughor. Och då vet du vem du kan klaga på om hråsuggorna inte är av bra kvalitet.

61
5
marcus1010:
super! Tack!

61
5
marcus1010:
ååå ett långt inlägg råkade försvinna.
kortfattar nu bara:
hur stora lådor behövs?
behöver det vara fuktig miljö, tänker mest på gråsuggor?
ibland ser jag bilder på typ dubia där det är säkert 1 miljon djur på en kvadratdecimeter. Kan de leva så?

fantastiskt! Tack!

2966
1645
Hoggaforfan:
marcus1010 skrev:
ååå ett långt inlägg råkade försvinna.
kortfattar nu bara:
hur stora lådor behövs?
behöver det vara fuktig miljö, tänker mest på gråsuggor?
ibland ser jag bilder på typ dubia där det är säkert 1 miljon djur på en kvadratdecimeter. Kan de leva så?

fantastiskt! Tack!

Lådstorlek beror på hur många du behöver, är det bara som samling räcker en godislåda men är det som foder behövs en stor tex Smartstore på 65 liter är inte ovanligt. 
Ja, gråsuggor andas med gälar som torkar ut ifall det är för torrt och de dör.
Ja många insekter lever gärna trångt, ju fler de är desto mindre chans att de blir foder

273
148
Flosker:
marcus1010 skrev:
ååå ett långt inlägg råkade försvinna.
kortfattar nu bara:
hur stora lådor behövs?
behöver det vara fuktig miljö, tänker mest på gråsuggor?
ibland ser jag bilder på typ dubia där det är säkert 1 miljon djur på en kvadratdecimeter. Kan de leva så?

fantastiskt! Tack!

Kan bara svara för mina grpsuggor. Kubanska har jag i 15 liters backar halva delen fuktig och halva snustorr. Vanligaste problemet är fuktkvalster om ventilationen är dålig

Medlem i SHF, SkHF
100
127
kent:
reptilgrottan.se kommer att få in mera dubia nymf på tisdag/onsdag sen går det att beställa båda från oss.....då slipper du 2 frakt

200
258
Lordguras:
Akta dig om dom skickar med posten. Ett gäng klåpare hela bunten

61
5
marcus1010:
kent skrev:
reptilgrottan.se kommer att få in mera dubia nymf på tisdag/onsdag sen går det att beställa båda från oss.....då slipper du 2 frakt


Ok fint!
vad är skillnaden på kubanska gråsuggor & svenska?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild