Crested gecko verkar vara smartare än vad ni tror själv.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:


 

Det kan nog vartenda levande djur så ingenting unikt för ödlor i ett terrarium :)

Alltså jag menar att alla djur i fångenskap hittar såklart till sin sovplats och/eller platsen där den känner sig trygg. Jag skulle inte kalla det intelligens utan mer ett rutinartat beteende eller vad man ska säga.



Gillat din inlägg! Mycket intressant! men övertygar mig inte ens för crested hane har övertygat mig mycket tydligare! du kommer se film snart.

Ja, men vad ska du säga att leasor kommer bli förvirrad om var de ska bo när du har lagt där i längre tid sen bytt om plsats då är de förvirrad och försöker hitta sin boplats?

Jag utforskar nu att verkligen om reptiler har inlärningsförmåga eller inte, därför jag forskar på det. Dock har upptäckt att de har inlärningförmåga.

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:


 

Det kan nog vartenda levande djur så ingenting unikt för ödlor i ett terrarium :)

Alltså jag menar att alla djur i fångenskap hittar såklart till sin sovplats och/eller platsen där den känner sig trygg. Jag skulle inte kalla det intelligens utan mer ett rutinartat beteende eller vad man ska säga.



Och jag ger dig exempel varfär crested hane har förstått det är glassvägg där han kan inte ta mat förrän jag släpper mat in terrariet då?

Han har lärt sig självmant att det inte går ta mat om insekt är utanför terrariet. Det är därför kallat så en inlärningförmåga.

5099
3873
Tropfrog:
Kan du nämna ett djur som saknar inlärningsförmåga? Att lära sig att det är stopp vid glas kan ju en guppy också.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
167
344
Fredriko:
De allra flesta djur har iaf någon form av inlärningsförmåga. Så även reptiler och amfibier. Absolut inga konstigheter där och inte heller något nytt.

Sen skiljer det sig mellan olika djurarter vad de har förmåga att lära sig. Men det är en annan diskussion

19
17
Naviki:

Mycket bra tråd!!! (Följs)

Precis som dem ovan säger ödlor kan lära sig, men frågan är om de är så "smarta"  som vi tror att de är, eller kanske smartare. Och då menar jag inte smarta inom överlevnad i det vilda (vilket vi vet att de är mästare på, och agerar utifrån  hur utsatta de är).Det finns mycket vi inte vet och inte har så mycket forskning på, vilket gör detta väldigt fascinerande tycker jag! Det finns personer som beskriver att deras ödla/ödlor är lika sociala som en hund (detta har jag lagt märke till mer hos de som äger större ödlor) om det har med utveckling att göra eller art har jag inte någon aning om.



Min skäggagam  bajsar helst inte i sitt terrarium överhuvudtaget utan helst när hon badar (ingen förstoppning eller något liknande) (och jag har hört många som upplever lite samma sak). Hon brukar också blunda och visa med hela kroppen när hon inte vill ha mer zophobas, samt krafsar vid matskålen när hon vill ha ny fräsch sallad eller nytt vatten. Detta tycker jag är väldigt intressant ibland undrar jag om jag ser i syne haha! 


Mvh

95
35
uzaan:
Alla djur är väl smarta på sitt sätt tänker jag. De kan nog veta vad man pysslar med tex när jag ska ge min leo mat och hon ser den lilla burken jag " kalkar" kackerlackorna med så börjar tungan komma ut som att hon slickar sig runt munnen.  När hon inte vill ha mer mat blundar hon och vänder bort huvudet. 
Vad som sen är intelligens eller ej vet jag inte men att de lär sig vissa saker med tiden..det tror jag alla djur gör. Speciellt när det gäller mat som ju är något de måste ha.

5099
3873
Tropfrog:
uzaan skrev:
Alla djur är väl smarta på sitt sätt tänker jag. De kan nog veta vad man pysslar med tex när jag ska ge min leo mat och hon ser den lilla burken jag " kalkar" kackerlackorna med så börjar tungan komma ut som att hon slickar sig runt munnen.


Det där kallas för betingad reflex. Har ingenting med intelligens att göra och gäller i princip alla djur som överlevt evolutionen såhär långt.

Jag tror generellt att många gärna överdriver och läser in intelligens när det egentligen rör sig om medfödda egenskaper som är nödvändiga för artens överlevnad i det vilda. Reptiler är inte människor, det är inte rättvisande att utvärdera dem utifrån det perspektivet.

Mvh
Magnus 

95
35
uzaan:
Tropfrog skrev:


Det där kallas för betingad reflex. Har ingenting med intelligens att göra och gäller i princip alla djur som överlevt evolutionen såhär långt.

Jag tror generellt att många gärna överdriver och läser in intelligens när det egentligen rör sig om medfödda egenskaper som är nödvändiga för artens överlevnad i det vilda. Reptiler är inte människor, det är inte rättvisande att utvärdera dem utifrån det perspektivet.

Mvh
Magnus 



Just därför jag skrev att det kanske inte alls har ned intelligens  att göra utan att det handlar om det grundläggande behovet av mat... =)

504
396
Crippa:
Pakke skrev:


Och jag ger dig exempel varfär crested hane har förstått det är glassvägg där han kan inte ta mat förrän jag släpper mat in terrariet då?

Han har lärt sig självmant att det inte går ta mat om insekt är utanför terrariet. Det är därför kallat så en inlärningförmåga.

Testa att ta en syrsa/dubia precis utanför glaset så får du se vad som händer.

459
138
Pakke:
Crippa skrev:

Testa att ta en syrsa/dubia precis utanför glaset så får du se vad som händer.


Som jag skrev tidigare, kanske du läste inte på det. Jag har testat i lång tid innan crested hane lärde sig själv att det inte går ta mat om jag visar framför terrariet. Han lärde sig själv efter ha krockat glasvägg. han är visst seg att lära sig, men han gjorde det för han HAR INSETT själv att det går inte ta mat om jag visar den framför honom i terrariet. Där lärde han sig NÅGOT! ATT KLARGÖRA: Han lärde sig själv att han kan ta mat inne i terrariet istället framför terrariet. Så ödlorna/geckosar har inlärningförmåga!

Som jag skrev tidigare, så pröva med leosar som har bra minne var de ska gå till och bo i gömstället. Helt enkelt ni ska flytta boet till plats då leosar flyttar in efter ni har tagit ut dom. Då går de till samma stället men märker senare att boet ärbort så fick de leta vidare till annan boplats.

Enkelast att pröva med är leosar som avslöjar direkt att de har inlärningförmåga: Att ni ska pröva med leosar så ni märker att lesor regerar vid miljöbytet och ni får studera nogranna själv.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild