Kan ormar känna saknad?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

29
19
Ekstedt:

Tjao! En tanke som slog mig här va att om man tar ifrån en orm sin partner kan ormarna sakna varandra? :P Kanske e e n jävligt dum fråga men skit samma! :)


71
2
Elvis211:

Ingen dum tanke, bland ödlor har jag hört att de kan vara så. Tar man bort "partnern" så kan dem bli mindre aktiva. Borde kunna vara så bland ormar också :-)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

De flesta reptiler är inga sociala eller monogama djur.
Det är självfallet svårt att veta exakt hur ormen tänker, men jag tror det är ytterst sällsynt att ormarna skulle sakna en annan specifik orm då de som sagt inte är så sociala djur vid annat än parning.


1662
779
fluffis:

Jag tror inte att ormar kan känna saknad, inte för en specifik individ och inte ens för andra ormar i allmänhet. Ormar (med några ytterst få undantag) känner inte ens igen sina egna ungar och tar inte hand om dem så därför känns det osannolikt att de skulle känna saknad.

Nu i vårtider (jag får väl kalla det vår trots att det ligger kvar mycket snö till och med här i Skåne :)) när det är parningstid för många ormar så kan det hända att de blir kärlekskranka, speciellt killar :) De blir aktiva och kan till och med klänga på glaset och dregla, för att de vill komma ut och träffa någon, men så kan ju killar vara och det är en annan sak ;) 


69
39
NiklasTyreso:

Jag har diskuterat detta med majsormsuppfödare i USA på forumet cornsnakes.com.

I USA är det INTE politiskt korrekt att ha ormarna tillsammans två och två. Då anses man inte riktigt seriös.

Majsormar är inte sociala djur så jänkarna menar att de blir stressade av att vara tillsammans med artfränder i samma terrarium. Onaturligt är det för i naturen är det oftast hundratals meter mellan varje orm. Jänkarna menar alltså att det är skadligt att hålla majsormar två och två.

Tydligen händer det i USA att så kallade "majsormar" äter andra majsormar vilket också framförs som ett argument för att inte hålla dem tillsammans. Personligen tror jag att det är majsormsliknande hybrider med kungs- och kedjesnokar som äter andra ormar, inte rena majsormar. Hur som helst har "majsormar" blivit ormätare i USA så det är bara en tidsfråga innan amerikanska avelsdjur sprider ormätandet till europa.

Så, nej majsormar saknar inte artfränder i terrariet. Vissa menar att de lider av sällskap.

 

 


1228
464
leedragon:

www.youtube.com/watch?v=aPZiAiUYS8o


69
39
NiklasTyreso:

Leedragon varför postar du en länk om ödlor? Alla vet att vissa arter av ödlor är sociala djur med sociala beteenden. Men det finns inte mycket som tyder på att ormar skulle vara sociala.

 


1228
464
leedragon:

"De flesta reptiler är inga sociala eller monogama djur."


det finns "sociala ödlor" man vet inte om det finns sociala ormar


366
156
Linus:

Fast Leedragon, att man inte vet om det finns "sociala" ormar skulle ju i sådana fall innebära att det finns någon social ormart man inte upptäckt ännu - och eftersom denna hypotetiska ormart självklart då inte finns i hobbyn eller över huvud taget i människans vetskap, så kan man självklart svara på frågan utifrån vad man vet. Och utifrån det så: Nej, ormar bör verkligen inte känna saknad - eftersom det inte finns någon anledning för dem att göra det.


1228
464
leedragon:

eller så man har  tolkat de som är redan upptäkta på ett fel sätt 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild